On Roman paths / Over Romeinse wegen - Reisverslag uit Mehaigne, België van hans hike - WaarBenJij.nu On Roman paths / Over Romeinse wegen - Reisverslag uit Mehaigne, België van hans hike - WaarBenJij.nu

On Roman paths / Over Romeinse wegen

Door: hanshike

Blijf op de hoogte en volg hans

26 Maart 2013 | België, Mehaigne

.
Day 28 Tu/Di: Moxhe - 》 Méhaigne (Eghezée) 18 km

( zie Nederlands hieronder )

This is my last update before Easter. Getting totally offline in the monastery in Dinant. But I have still enough time left on this beautiful long way :)
Walked this day on ancient Roman roads that went in the past on to, for example Cologne (Keulen). These Roman roads are located high and open in the fields, so that they could see the enemy coming. But also ‘open’ in the cold wind now, happy with all my layers. Also my poncho, to keep me ‘warm’. Not really 'cool' according the youth, but as a pilgrim on my way, I don’t care how it looks :)
It is special when you realize that you are walking in the footsteps of 1000 years pilgrims and legions of Romans 2000 years ago. The same kind of Romans roads can you find in Santiago and also in Rome, where Ceaser and Paul passed. Three years ago I walked there near Rome on that Roman path with my Maria. It was her great desire to visit Rome again. Special moment.
More and more, this becomes an inner journey for me. Sorry if I start to sound sloppy, I can still think clear :)
The arrival in 'La Fontaine Dieux’ in Méhaigne is so warm. My day is good again. Practicing my French. With small steps I go further.
Nice encounters on my way are the lights on my path. To give and receive.
From here I walk on the ‘Via Monastica’, which joins my path now to Namur, Dinant and then into France.

---

Over Romeinse wegen

Mijn laatste update tot na Pasen. Even offline in het klooster in Dinant. Maar nog tijd genoeg op deze mooie lange weg :)

Deze dag gelopen over oude Romeinse wegen die doorliepen naar bijvoorbeeld Keulen. Hoog en open gelegen zodat men de vijand al van verre kon zien aankomen. Maar dus ook in de gure wind nu, blij met al mijn lagen. Poncho ook aan, echt niet 'cool' volgens de jeugd, maar als zonderling onderweg geef ik daar niets meer om :)
Bijzonder als je je beseft dat je in voetsporen loopt van 1000 jaar pelgrims en legioenen Romeinen 2000 jaar geleden. Dezelfde soort wegen vind je bij Santiago en ook in Rome, waar Ceaser maar ook Paulus over heen gegaan zijn. En waar ik 3 jaar geleden nog mocht lopen samen met mijn Maria. Het was haar grote wens om Rome nog een keer te bezoeken.
Steeds meer wordt dit ook een innerlijke tocht voor mij. Sorry als ik zweverig begin te klinken, ik ben nog bij mijn volle verstand :)

De aankomst in 'La Fontaine Dieux' in Méhaigne is zo hartelijk. Mijn dag is weer goed. Ook steeds aan het oefenend in mijn Franse taal. Met kleine stappen verder.

Mooie ontmoetingen onderweg zijn de lichtjes op mijn pad. Geven en ook ontvangen.

Vanaf hier loop ik via de 'Via Monastica' alsmaar naar het zuiden naar Namen, Dinant en dan Frankrijk in.

  • 26 Maart 2013 - 21:45

    Mieke Dik:

    Dag Hans,

    Gelukkig dat je weer met goede moed verder kunt gaan. Op naar hopelijk voor jou een mooi paasfeest.
    En de lente zit er aan te komen. Vrede en alle goeds, Mieke

  • 26 Maart 2013 - 21:48

    Frank Bakker:

    goede en betekenisvolle Paasdagen gewenst, Hans!

  • 26 Maart 2013 - 21:55

    Zuster Marianne:

    Hallo Hans, wat fijn dat je na je kleine inzinking de moed er weer in hebt. Op weg naar Dinant voor de viering van het tridium sacrale - Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen. In verbondenheid Hans!

  • 26 Maart 2013 - 22:16

    Angelie:

    Hoi Hans,
    als jij misschein offline bent de komende dagen, dan wil ik je nu al een hele gezegende Paastijd toewensen. Dat je bewust mag zijn dat de opstandingskracht, die Jezus deed herrijzen, ook voor jou persoonlijk beschikbaar is, elke dag. Ga in Gods kracht! Enne, eigenlijk heel logisch dat je wat gaat zweven. Teken dat je los komt van het aardse...Dat deze hele onderneming je dichter bij het hemelse mag brengen, dichter bij je Schepper. Zegen en lieve groet, ook namens Chris.

  • 26 Maart 2013 - 22:36

    Mieke, Sterksel:

    Leuk om je vanaf Sterksel te volgen op je Pelgrimstocht,Goede Paasdagen.

  • 26 Maart 2013 - 22:48

    Irene:

    Hallo Hans,

    We hebben echt heel veel bewondering voor je, Hans! we zijn fans van Jezus maar ook jouw fans is geworden hahaha.. Fijne Pasen toegebeden!! De Heer is waarlijk opgestaan!!!
    van Irene en ook Peter

  • 26 Maart 2013 - 23:04

    Leen Sintnicolaas:

    Hallo Hans,
    Goed om te lezen dat het weer goed gaat. Samen op weg naar Pasen, wij naast onze dagelijkse beslommeringen en jij over historische paden en wegen. Ik hoop dat Dinant een speciale ervaring wordt voor je. Even off line is een goed idee, je moet een beetje los komen van Holland.

  • 26 Maart 2013 - 23:26

    Het Veldhuisje:

    hey hans,
    wensen jou een zalig pasen toe en dat het goede je mag begeleiden!!
    en dat maria je leiden mag!! respect voor jou!!
    groetjes,heidi

  • 27 Maart 2013 - 07:00

    Frank En Jet:

    Hoi Hans,

    Vele mooie herinneringen aan momenten samen met Maria. Wij weten dat je ze koestert.
    Heel langzaam beloven ze warmer weer. Dat zal je goed doen. Geniet de komende dagen en dat je veel mooie ontmoetingen zal mogen hebben. Gezegend paasfeest!

  • 27 Maart 2013 - 12:22

    Conny&Jan:

    Hoi Hans,

    Mooie foto van je schaduw hoor. Je ziet er als een echte pelgrim uit. De uitstaling van de foto geeft goed de stilte weer.
    Wij wensen je een mooie tocht verder naar het klooster in Dinant, en daar hele goede Paasdagen gewenst.

  • 27 Maart 2013 - 14:16

    Els:

    Hoi Hans

    Tof om alles van je te lezen soms wel spannend.
    Ja wat je schrijft van de kou dat begrijp ik wel.
    Hopelijk wordt het weer de komende tijd wat beter.
    Ik wens je Gods rijke zegen toe.
    Je weet mijn slogan daar ga ik voor. Alle dingen werken mede ten goede voor hen die Hem liefhebben!!
    Zit het soms tegen denk daar aan! Be blessed.

    groetjes Els (Share)

  • 27 Maart 2013 - 14:45

    Koos:

    Dag Hans, jij vindt ook overal stroom (3e foto).
    Prettige Paasfeest: Leef en geniet van Zijn erfenis.
    TERUG is een 'NO GO' area.

  • 27 Maart 2013 - 15:25

    Theo En Tineke:

    Dag Hans, Fijn om steeds je berichten te lezen en je foto's te bekijken en aan je te denken!
    Gezegende Paasdagen!

  • 27 Maart 2013 - 19:40

    Riëtte:

    Ha Hans. Ik geniet van je berichten en van je prachtige foto's.
    Mijn voeten kriebelen.....echt waar.
    Ik weet wat wandelend mediteren voor je kan doen, hoe emoties een weg vinden en hoe dingen een plek krijgen. En tegelijkertijd genieten van Gods geweldige schepping. Hele gezegende paasdagen in Dinant!
    Ik zie uit naar je volgend bericht.
    Hartelijke groet. Riëtte.

  • 28 Maart 2013 - 16:05

    Maria Knoops:

    Dag Hans, goed te lezen hoe het met je gaat. Ik wens je alles wat je nodig hebt, maar vooral God's zegen, dat je Hem heel nabij mag ervaren. Een Zalig Pasen!!!!!!!!
    Een hartelijke groet, Maria

  • 01 April 2013 - 09:25

    Anja Ros:

    Lieve Hans,
    Hartelijk Gefeliciteerd met je nieuwe levensjaar.
    groetjes Anja

  • 01 April 2013 - 14:08

    Wies:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Hans! Hoop dat je een fijne dag hebt in het klooster van Dinant. Het weer is in ieder geval hoopgevend. Veel succes met het vervolgen van je tocht !


  • 01 April 2013 - 22:19

    Paul Van Sch.:

    Beste Hans,
    Hopelijk heb je een goede pasen gehad. Ik hoop dat je straks ook echt lenteweer krijgt. Het is erg guur hier momenteel. Lukt het ook om goed te eten zo onderweg?
    Helaas is Pepijn Bachus vorige week overleden en hebben we zaterdag de begrafenisdienst gehad. Michiel en Elisabeth heb ik ook gezien. Gelukkig scheen op de begraafplaats de zon. Een knipoog van God op toch zo'n pittige dag.
    Een heel gezegende reis en tot horens.
    Paul van Sch. Steensel

  • 05 April 2013 - 07:12

    Hans 2 Hike:

    Blijft mooi al jullie berichten te lezen. Wel heel triest nieuws Paul. Ik leef erg met Johan en Ans mee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Mehaigne

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 1079
Totaal aantal bezoekers 219414

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: