A special Eastern / Bijzonder Pasen - Reisverslag uit Givet, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu A special Eastern / Bijzonder Pasen - Reisverslag uit Givet, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

A special Eastern / Bijzonder Pasen

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

01 April 2013 | Frankrijk, Givet

.
Day 29 We/Wo: Méhaigne (Eghezée) - 》 Namen 18 km
Day 34 Mo/Ma: Dinant - 》 Givet (Frankrijk) 30 km

( zie Nederlands hieronder )

It was very special to remember with Eastern the suffering, death and resurrection, with the Norbertine brothers in the 'Monastery Leffe 'in Dinant. A special and memorable highlight on my Camino to Santiago. With new inner energy I am now on my way to Givet in France.
Last Wednesday I stepped firmly to Namur, where I discovered that it was impossible to find a place to sleep, because of the many tourists with Easter. I knew I had to take the bus the next day, to arrive on time in the Monastery. This time no panic as in the harsh cold before near Tongeren. I called to the Abbey and decided to take directly the train from Namen to Dinant. Normally I prefer only to walk as pilgrim, but now it was the best practical solution and it compensated my delay by the bad weather during the days before. Staying as guest in the Monastery (Abbey Leffe) I found peace in the silence their, and was allowed to participate in the prayers and Easter church services. And I got no regrets. Difficult to described how valuable this was.

Merci frère Bruno & autre frères .. I take you all in my heart !!!! Au revoir!
http://www.abbaye-de-leffe.be/Virtueel-visit
Now my walking machine is restarted again. And don’t worry, I will not not take the train to Santiago now :) and I will walk after Vezelay another 400 miles extra to make this right (to visit Taizé). For me this is primarily an inner journey, with no rush. Step by step I continue. And word for word, I start my French challenge.
On Eastern day I was very nicely surprised when I turned around at the end of the Easter Mass and saw my daughter Elisabeth, with Michiel and grandchild Hadassah standing in the back of the church. What a big surprise. Tears of emotion. Two weeks walking for me, was done in a car in 2 hours :) A beautiful reunion in Dinant, that they kept secret very well. With a with great hospitality and food catered by the brothers in the Abbey in Dinant.

Now I walk 30 km further to the border in Givet in France. Following the river ‘Maas’ and passing beautiful climb rocks.
Walk wrong also when I forced myself through a narrow gate (grumbling) taking off and on my backpack. And therefore getting into a quite unnecessary climbing via a wrong path up on the high rocks. But with a reward, a beautiful view over the river and area. Worth was it to me to do this, but maybe for other pilgrims much too steep ;)
So from now on, I better follow the hints in the guide book more careful. Bit stupid of me but still nice. Good test and preparation for more climbing later. Now on my way to the South.

Thanks for all the congratulations. One year older on the Camino. No joke :)

---

Bijzonder Pasen

Heel bijzonder was het om deze Pasen het lijden, dood en opstanding te gedenken op een hele waardige wijze bij de Norbertijnen in de 'Abdij van Leffe' in Dinant. Een bijzonder en onvergetelijk hoogtepunt op mijn tocht. Innerlijk bijgetankt ben in nu onderweg naar Givet in Frankrijk.
Afgelopen woensdag stevig doorgestapt naar Namen, waar ik er achter kwam dat ik nergens kon overnachten vanwege de Paasdrukte. Ik wist dat ik de dag erna een stuk de bus moest pakken om nog op tijd in de abdij te zijn. Dit keer geen paniek als in de barre kou eerder, en naar de abdij gebeld en besloten om dan maar direct de trein te pakken naar Dinant, enzo mijn vertraging door het slechte weer in te halen. In de Abdij heb in alle rust mee mogen doen aan de gebeden en Paas herdenkingen. En daar kreeg ik geen spijt van. Dit is niet te omschrijven zo waardevol.
Merci frere Bruno & autre freres .. ik neem u allen mee in mijn hart !!!! Au revoir !
http://www.abbaye-de-leffe.be/Virtueel-bezoek

Nu is mijn wandelmachine weer op gang gekomen.  En wees gerust ik pak echt niet de trein naar Santiago :) en loop na Vezelay nog eens 400 km extra om dit goed te maken. Het is voor mij vooral een innerlijke reis, waarin ik niet ga haasten. Stap voor stap ga ik verder. En woord voor woord ga ik mijn Franse uitdaging aan.

Op 1e Paasdag ontzettend mooi verrast, toen ik mij aan het eind van de Paasmis omdraaide en tot mijn grote verbazing mijn dochter Elisabeth, schoonzoon Michiel en kleinkind Hadassah zag staan. Tranen van ontroering. Twee weken lopen voor mij was met de auto gedaan in 2 uur :) Een prachtig weerzien in Dinant, geweldig geheim gehouden en met enorme gastvrijheid en eten verzorgd door de broeders van abdij in Dinant.

Nu 30 km verder aan het lopen naar Givet in Frankrijk. Langs de maas en prachtige klimrotsen.
Onderweg nog wel even fout gelopen, mij mopperend door een hek gewrongen waar mijn rugzak even af moest. En daardoor onnodig flink op en neer geklommen en glibberend tot boven op de rotsen gekomen, met als beloning wel een prachtig uitzicht over de maas. De moeite waard voor mij, maar misschien te steil voor anderen pelgrims ;)
Dus voortaan maar beter de tips in het boekje opvolgen. Beetje dom van mij maar toch mooi. Goede test voor meer klimwerk later. Nu verder op weg naar het zuiden.

Dank trouwens voor alle felicitaties. Jaartje ouder geworden op de camino. Geen grap :)
.

  • 02 April 2013 - 08:05

    Frans En Jos Smeijers:

    Hai dappere held, nog van harte gefeliciteerd met jouw camino-verjaardag en bedankt voor de vele foto's die je iedere keer weer meestuurt. Wat lief van Elisabeth om met man en kind eerste Paasdag bij jou te zijn. Dat geeft de hemelburger weer een flinke stoot moed. Wandel, gesterkt hierdoor moedig verder samen met je Heer. In gedachten reizen wij verder met je mee, stappen in geloof nemend.

    Frans en Jos

  • 02 April 2013 - 08:07

    Marjolijn Van Den Heuvel:

    hai Hans,

    Mooi om je verhaal te lezen.
    Wat ben jij verrast na de paasdienst door je geliefden!
    Houd vol en geniet ervan.

    Groetjes,
    Marjolijn

  • 02 April 2013 - 08:21

    Ymkje:

    Lieve Hans, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wat een prachtige verrassing op zo'n bijzondere dag. Weer schitterende foto's Hans. Het weer ziet er ook goed en minder koud uit. Mooi dat je je steeds beter kan redden in de franse taal. Ik wens je veel inspirerende gedachten onderweg en af en toe een wandel partner.

    Gr. uit Drachten.

  • 02 April 2013 - 08:23

    Frank En Jet:

    Hans, wat fijn dat je zo'n prachtig paasfeest mocht vieren. Allereerst omdat onze Heer is opgestaan! HALLELUJA! Maar ook omdat Hadassah, Elisabeth en Michiel je verrast hebben met een bezoek.
    Dat doet de zware afgelopen 2 weken snel vergeten.
    Het wordt lente en de zon wordt warmer. Geniet van de prachtige omgeving en houdt vast dat het inderdaad niet gaat om hoe en of je de tocht voltooid maar om de reis op zich.

    Veel zegen in je nieuwe levensjaar!
    Frank en Jet

  • 02 April 2013 - 08:55

    Bas:

    Ha Hans,

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Je beleeft veel onderweg. Van buiten en van binnen. Op naar de volgende halte. Schitterende landschappen die op zich al veel vertellen.
    Bijzonder dat je zo'n onderneming doet.
    Wees een gezegend mens onderweg in tijd en ruimte.

    Bas.

  • 02 April 2013 - 09:05

    Frank Bakker:

    Mooi om te lezen! waardevol die tijd bij frere Bruno en de Norbertijnen. de foto's zijn ook mooi, erg leuk om het zo te kunnen volgen.

  • 02 April 2013 - 10:26

    Eric:

    Hoi Hans,
    Gefeliciteerd nog met je verjaardag. Een mooi verslag van een heel bijzondere reis. Het zal niet niet altijd even makkelijk zijn, maar geniet van elk moment. Er is zoveel moois te zien en te beleven!

    Gr. Eric

  • 02 April 2013 - 10:29

    Jan Nanne:

    Hans, aan de foto's te zien sliep je in het zelfde kamertje in het klooster als ik. Wij volgde de Maas tot aan Revin. Bij Revin sla je af naar rechts voor een klim langs een stuwmeer omhoog, dan kom je weer op de route. 5 km voorbij Givet begint een fietspad aan de linkerzijde van de Maas, voorbij een oude sluis. Rue de paradis. In de aanliggende plaatsjes kan je bezoeken door de Maas weer oversteken.

    Succes, in deze mooie omgeving.

  • 02 April 2013 - 13:06

    Corne:

    Hans,

    nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

    vriendelijke groet,

    Corné

  • 02 April 2013 - 13:06

    Corne:

    Hans,

    nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

    vriendelijke groet,

    Corné

  • 02 April 2013 - 16:06

    Frans:

    Bonjour Pèlerin Hans,


    Voor je verjaardag en onderweg wil ik je het volgende gedicht van Erik van Ruijsbeeck meegeven

    De Pelgrim

    Als alles is gezegd wat zegbaar is
    gedaan wat doenbaar is
    vestigt zich in ons
    de stilte en roerloosheid
    de eenvoud en de diepte
    Het woud ligt achter ons
    de boog van de woestijn gaat op
    de zon verschroeid ons innerlijk vuur
    de blik keert zich naar binnen
    en in ons weet het weten
    verbrand zijn alle schepen
    de ware tocht begonnen

    O vreemd ervaren
    de wereld viel ons af
    in ons is nu de wereld
    die leegte heet
    en we zijn nergens meer en overal
    een louter weten van het weten
    een puur bewustzijn
    zonder ding en zonder grens

    Zo werden pelgrims wij
    van innerlijke kim tot innerlijke kim
    van spiegelbeeld tot spiegelbeeld
    langs steeds verengde spiralen
    naar dat ultieme punt dat eeuwig wijkt

    Hier stolt de taal
    Alleen de pelgrim
    kan de weg ervaren

    Bon Camino,

  • 02 April 2013 - 16:53

    Angelie:

    Hoi Hans,
    eindelijk...bericht van jou, zodat we je kunnen FELICITEREN!!! Van harte dus nog met je verjaardag. Zal ongetwijfeld één van de meer specialere, onvergetelijke dagen zijn. Wat we je toewensen: gezondheid, vreugde, vrede en kracht, en dat allemaal natuurlijk 'in de gloria'. En... nog veel zachte zonnige wandeldagen =)

  • 02 April 2013 - 19:34

    Saska:

    Bonjour Hans!
    Bravo encore pour ton anniversaire et je te souhaite de nombreuses annees en bonne santee! Heureux de savoir que ta fille avec sa mari et petit-fils est arrive. Quelle surprise!
    Zo Hans, dit was een kleine "overhoring". :-)
    Salutations!
    Saska

  • 02 April 2013 - 20:52

    Hans Enjosjevanslooten:

    van harte gefeliciteerd met je verjaardag! bedankt voor je prachtige verslag over je verblijf in de abdij. Goede tocht!

  • 02 April 2013 - 22:33

    Erik Jacobs:

    Zeg Hans, je loopt toch een pelgrimsroute en geen biertocht? Leffe, Hoegaarden, La Croix... laten we zeggen vanwege je verjaardag... Nog mijn hartelijke felicitaties!
    Ik geniet ook van de foto's die je onderweg maakt: de Meuse is toch veel mooier dan onze Maas... En die saxofoons op de brug in Dinant zijn ook bijzonder trouwens.
    Vanaf nu weer Jacobsschelpen volgen Hans!

  • 05 April 2013 - 07:16

    Hans 2 Hike:

    Dank voor felicitaties, goede wensen en mooie gedichten. En grappig Jan dat hetzelfde kamertje hadden in Dinant. Is mij toen goed bevallen. Mooie tijd daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Givet

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 652
Totaal aantal bezoekers 219469

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: