I reached Reims / Reims bereikt - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu I reached Reims / Reims bereikt - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

I reached Reims / Reims bereikt

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

09 April 2013 | Frankrijk, Reims

.
Day 41 Mo/Ma: Bazancourt -》 Reims 20 km

( zie Nederlands hieronder )

I have reached the next milestone after Dinant: REIMS!
I take a extra day of rest in the ‘Diocesan House St Sixtus’.
Walking with Carla the last track to Reims, but we will walk further our own Camino separate again. When you walk alone, you learn and see more. But such a meeting of pilgrims on the Camino is very special.
Walking through this hilly country to Reims, we see the high towers of the Notre Dame of Reims from far away, getting slowly closer and closer. That gives a special feeling reaching by feet. Remembering what you walked from home, and also the rich history of this cathedral. Originally from the year 401, rebuilt in 1211 where many kings and Jeanne d’Arc have been. This cathedral is also an old cross point of pilgrimage routes to Santiago and to Rome.

When we walk into the city (clearly identifiable as pilgrims with such a backpack) we are greeted on the street and encouraged: 'Bon Courage'. Touching. In the cathedral, we get a warm welcome of the French Camino volunteers, who give us advice on the route after Reims. They don’t understand that we do not go for the historical short route after Vezelay, but plan to walk longer/more difficult through the Morvan to Le-Puy-en-Velay. Too risky. But others have walked this already before us. One pilgrim is going for the shortest quickest route to Santiago, but we both prefer to walk via the beautiful hills and visit places that mean a lot. For me Vezelay and Taizé. The main goal is what you experience and learn on your way, and not reaching the end goal.

Unfortunately they don’t know much in the cathedral about the alternative route that I want to make to Etourvy, after Tours. So I have to prepare this myself and improvise. For the rest of the route I bought a revised route book with the shortest pilgrimage route to Vezelay (the Pèlerins 51 instead of the GR).
It is touching me, that I walked 416 km from home, to Reims, started in harsh weather conditions. From Snow to Sun. From my start in St Jacobieparochie in Friesland (North Netherland) last year, I have walked now 816 km of the planned 3400 km. From the (Wadden) "sea to sea" (in Finisterre in North West Spain). I am not thinking about what will still come. The current day is enough, concentrated what I will experience this day. But also continue to trust on a God, that He will lead me and give me power and inspiration for my future.
Nice to see how many friends and former colleagues are following my journey.
Further into the unknown, on my way to Vezelay.

The following beautiful words fit to this. A spiritual advice of Clara of Assisi to Agnes of Prague (thanks Marianne !!!) :
"What gives you strength, hold on to that ; what you do, do not let that go, but go with quick steps and light step without bumping your feet, so that your feet do not stir up the dust. Safe, happy and excited you have to go alert the path of bliss. Trust nothing, agree to nothing what would lead you away from this life choice (road), and what would be a road block on this road for you. "

---

Reims bereikt

De volgende mijlpaal bereikt na Dinant. REIMS !
Even een rustdag in het 'Diocesaan Huis St Sixtus'.
Nog even samen op pad met Carla, in Reims gaan wij allebei onze eigen pelgrimsweg. Alleen onderweg leer je het meeste. Maar elkaar zomaar tegenkomen blijft heel bijzonder.
Lopend door dit glooiend land, zien we vanuit de verte de hoge torens dichterbij komen van de kathedraal Notre-Dame van Reims. Een kathedraal met een rijke historie. Van het jaar 401, herbouwd in 1211. Waar vele koningen en Jeanne d'Arc zijn geweest. Deze kathedraal staat ook op een kruispunt van pelgrimswegen naar Santiago en naar Rome.

Als wij de stad binnenlopen (duidelijk herkenbaar met zo'n rugzak) worden wij op straat begroet en aangemoedigd: 'Bon Courage'. Ontroerend.  In de kathedraal worden wij uitgebreid begroet door de Franse vrijwilligers, die ons advies geven over de route hierna. Dat wij niet voor de historische korte route gaan na Vezelay, maar omlopen via Le-Puy-en-Velay vinden zij maar gewaagd. Maar toch anderen ons al voorgegaan op deze route. De ene pelgrim gaat voor de kortste snelste weg naar Santiago en wij allebei lopen liever om door de prachtige natuur en bezoeken plaatsen die veel voor je betekenen. Het gaat dan vooral om wat je ervaart en leert onderweg, en niet het einddoel.

Over het GR uitstapje wat ik wil maken naar Etourvy, weten zij in de kathedraal helaas niet veel. Nog maar even zelf goed voorbereiden en improviseren. Wel een vernieuwd route boekje gekocht van de kortste pelgrimsroute naar Vezelay ( de 'Pelerins 51').

Dat doet je wat als je vanuit huis 416 km bent komen lopen naar Reims, gestart in barre weersomstandigheden.
Van 'Sneeuw naar Zon'. Vanuit mijn start in St Jacobieparochie in Friesland vorig jaar nu 816 km gelopen van de geplande 3400 km. Van (wadden) 'zee naar zee' (bij Finisterre in Noord West Spanje). Wat nog komt daar ben je niet mee bezig.  Je hebt genoeg aan die dag zelf, bewust van wat je nu mag beleven.
Maar ook blijven vertrouwen op een God die mij wil leiden en inspiratie wil geven voor mijn toekomst.

Mooi om te lezen hoe steeds meer vrienden en oud collega's mijn tocht volgen.

Verder het onbekende in, nu op weg naar Vezelay.

Daar passen deze mooie woorden bij. Een geestelijk advies van Clara van Assisi aan Agnes van Praag (dank Marianne !!! ) :

‘Wat je houvast is, blijf daar aan vasthouden; wat je doet, laat dat niet los maar ga met snelle stap en lichte tred zonder je voeten te stoten, zodat je voeten ook het stof niet opwervelen. Veilig, blij en opgewekt moet je waakzaam het pad van de gelukzaligheid gaan. Vertrouw niets, stem met niets in wat je van deze levenskeuze (weg) zou willen afbrengen en wat op deze weg een struikelblok voor je zou vormen.’
.

  • 09 April 2013 - 16:04

    Marianne Gaakeer:

    Gefeliciteerd met deze mijlpaal.
    Leg een herdenkingsdienst langs de weg met je naam erop en de datum.
    Groetjes Marianne

  • 09 April 2013 - 17:03

    Hermien:

    Mooi stukje weer Hans! Ik blijf je volgen en voor je bidden. Maria uit Aalst volgt je ook. Dus voeg aan vrienden en oud collega's maar vrienden-van-vrienden toe! :-)

  • 09 April 2013 - 17:30

    Wil En Aad:

    Hoi Hans,fijn dat het allemaal goed gaat,,hou je taai,en goede reis verder.
    Zo te horen,word het weer ook beter,zal tijd worden.Groetjes van ons.

  • 09 April 2013 - 18:04

    Bas:

    Nu begrijp ik waarom pelgrims wijs terug komen. Ze leren onderweg veel, van zichzelf van anderen van God en over God.
    Mooie mijlpaal in Reims. Geniet er van en niet met mate!

  • 09 April 2013 - 18:54

    Angelie:

    Hoi Hans,
    al lezende moest ik denken aan spreuken 16:9 "Het hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de Here bestiert zijn gang." Is het niet een samenwerken met God, een hand in hand gaan met Hem? En tegelijkertijd ook zoveel vrijheid óm te gaan, zowel in je gedachtengang als in je wandelgang, wetende dat de Rots voor de Zijnen nooit een struikelblok zal zijn maar een stevig fundament.
    Goh, Hans, je zet zelfs de lezer op afstand aan tot diepere gedachten : )
    Veel liefs!

  • 09 April 2013 - 19:30

    Riëtte Verhoeven:

    Geweldig Hans! Wat een prestatie.
    Ik kijk uit naar de foto's.
    Geniet van je rustdag en van Reims.
    De kathedraal moet magnifiek zijn. Liefs, Riëtte.

  • 09 April 2013 - 19:41

    Silvester:

    Hoi hans, je loopt expres om lees ik nu. Ik had al eens op google maps gekeken en dacht: die loopt helemaal verkeerd! :-)
    Maar zonder gein, leuk om als doelgericht persoon te lezen hoe iemand bezig is met de reis, onderweg zijn, het proces richting doel. Knap hans en een hele goede en genezende reis gewenst, samen met God.
    Groeten silvester (en nicole natuurlijk)

  • 09 April 2013 - 21:49

    Marlon:

    Hee Hans,

    mooi dat ik toch elke keer van je lees dat het je om de reis te doen is, om het onderweg zijn. Ik wist al dat je er zo over dacht, maar hoopte en hoop dat je die manier van benadering vol kunt houden. In elk geval is dat zo tot nu toe. Goed zo! Geniet van het moment, de natuur, de medemens, het gevoel 1 te zijn met de elementen (of voel jij dat niet zo? Ikke wel altijd....)
    Groet,
    Marlon

  • 09 April 2013 - 23:00

    Zuster Marianne:

    Lieve Hans, dank weer voor je verslag. Mooi dat Clara en de Clarissen zo in je hartje mogen meelopen. In gebed verbonden en met een genegen groet, Marianne

  • 10 April 2013 - 12:19

    Hans 2 Hike:

    Uit Reims vertrokken en daar even de verkeerde kant opgelopen om bij de voordeur van McDonalds mijn email te versturen. Heelijk die wifi daar :) En nu na 2 uur lopen. Nog een 'M'. Dus lees ik jullie mooie berichten bij een kop koffie. Altijd weer bemoedigend om te lezen. Ook die vrienden van vrienden :)
    En mooie tekst Angelie. En oude wijze spreuken als van Clara en Franciscus van Asisi blijven mij raken. Ik ga zo weer verder. Wordt regenachtig. Dus wat meer modder. Maar ik heb een paar bijzondere overnachtingsadressen gepland bij woongemeenschappen die alles delen, verwacht boeiende gesprekken, al doe ik dat met handen en voeten in het frans :)

  • 10 April 2013 - 12:28

    Frank Bakker:

    grappig dat je van de wifi bij de M gebruik kan maken. je zult vermoedelijk je creativiteit en improvisatievermogen hard nodig hebben op deze tocht. :)

  • 10 April 2013 - 22:14

    Leen :

    Hallo Hans,
    Goed om te horen dat het nog steeds goed gaat en dat je zoveel goede kontakten hebt. Het is goed om te lezen dat je het dag voor dag ervaart. Het einddoel is inderdaad niet het belangrijkste. Ben benieuwd hoe het bij de volgende adressen zal zijn met de woongemeenschappen. Het samen delen dat sprak Maria ook erg aan.
    Het ga je goed met Gods zegen!
    Leen

  • 11 April 2013 - 19:09

    Hans 2 Hike:

    Dank allemaal. Mooi ook Leen wat je schrijft. Samen delen, mensen ontmoeten boeit mij nu nog steeds. Onderweg flitsen herinneringen aan mijn dierbare Maria steeds door mijn hoofd en hart.
    Steeds meer opgaan in de natuur, daar steeds meer oog voor krijgen, geeft mij ook een innerlijke rust.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Reims

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 792
Totaal aantal bezoekers 219478

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: