Walking through the Ch ../ Lopen door de Champagne - Reisverslag uit Moussy, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Walking through the Ch ../ Lopen door de Champagne - Reisverslag uit Moussy, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Walking through the Ch ../ Lopen door de Champagne

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

11 April 2013 | Frankrijk, Moussy

.
Day 43 We/Wo: Reims -》Germaine 20 km
Day 44 Th/Do: Germaine -》Moussy 25 km

( zie Nederlands hieronder )

Good news: I can add more photos again to my blog, thanks to my super support back home. Buying more photo space :)
Reims was good for a day of rest and to hide for a lot of rain that was falling down. I met Carla again in the city. So we did some shopping for after Reims, send booklets home to reduce weight and agreed to meet each other again when we are back home.
Now I am walking alone to the south again, I hear that Carla is walking already far before me. I started slowly, with 20 to 25 km per day to Germaine and Moussy, but tomorrow I want to walk 30 km. To reach the 'Foyer de Charity' in Baye. I Am looking forward to this.
Sunday they expect a lot of sunshine above 20 degrees Celsius. But now after Reims I see heavy rain, dark clouds, so I dress for rain, but there is not much rain falling down :)
I don’t need my thermo shirt today. Spring is coming ? You can see this in the nature. So I am growing with the plants around me :) Enjoying intens my way.
Slowly I leave the city of Reims behind me. On the last moment I visited the Basilica, St Remi. Impressive. Then it is climbing and descending through forests and the vineyards of the Champagne region. And yet I have not drink a drop of this noble beverage. A very different country than the agricultural fields north of Reims.
It is slithering on this loam soil. Occasionally my shoe disappears into the mud, but inside I am still dry. I carry only a lot of mud that sticks to my shoes.
I try to talk to people on my way, but my conversations do not get far because of my lack of French. Still fun to do. Just before Germaine I get picked up from the waiting point. Because of some French language confusing, I am waiting at the wrong place, but they find me  Very hospitably I am received by Jean & Marie-Sue. An evening not to forgot.
C'est tres bien, Jean & Marie-Sue. Merci !!!
Special how they open their house for pilgrims, beside their busy job.
The next day I continue to Moussy. Walking wrong a few times. But I am very happy with my GPS to find my way back again. By mistake walking on paths where you are no longer allowed through (the old route). Through Hautvillers with its beautiful house signs. Having a silent moment in the Abbey there. Climbing, walking down and climbing again through the vineyards. On the end of day I have a great view and can look back to the vineyards where I walked in the morning.
In the forest, I suddenly see a little note hanging somewhere far off the path .. A tree with a card to remind someone who died. That touches me.
On my way I search for a place to refill my water. I skip a group of business men in suits, when I notice that they start to laugh hard, when they see me walking with splashes of mud up to my knees and with my big backpack.
A bit further I get a nice conversation with someone who is working in the vineyard on a moving chair. I have seen this more often, but now I can ask to make a photo. They sit on a trolley driving it sidewards through the vineyard, that saves their backs. In the past tehy had to bend down. So I see the champagne growing on my way. After the next forest a woman is so kind to fill my water.
During a break at a picnic site, I enjoy the view. It's a bit fresh with a strong wind. It scares off tourists who drive up by car. Yet there are two young couples that stay, sitting with French bread and bottles of wine. The women with a blanket around them. The men talk to give them courage. A "bob"(who drives and does not drink alcohol) does not exist here, I notice. It is nice to see how they enjoy life. I find it inappropriate to make a photo of them. I greet them and begin my descent. Unfortunately, first the wrong way. So back up a bit, restarting via the correct path through the vineyards. Or should you call this champagne groves. :)
A fascinating day, sweating a lot and looking around, taking a breath, still not really more skinny :)
Now done my pilgrim laundry in Moussy and posted this message to my blog.
Ready for my next day.

---

Lopen door de Champagne

Goed nieuws: Foto's kan ik weer gaan plaatsen zo dadelijk, dankzij mijn super ondersteuning thuis. Even wat fotoruimte bijgekocht :)

Reims was goed voor een rustdag en toen viel ook net de meeste regen. Carla kwam ik toch weer tegen. Dus nog even gezellig boodschappen voor onderweg gedaan, boekjes naar huis gestuurd en afgesproken elkaar na afloop op te zoeken. Nu loopt zij volgens de pelgrims tam tam al ver voor mij uit. Ik ben rustig gestart, van 20 naar 25 km, maar morgen wil ik 30 km halen om bij de 'Foyer de Charity' in Baye te zijn. Ben benieuwd naar deze ontmoeting.

Zondag wordt stralende zon boven de 20 graden verwacht. Nu dreigen er fikse regenbuien, dus ik kleed mij erop, maar er valt niet veel regen op mijn hoofd. :)
Mijn thermohemd kan in ieder geval uit. De lente komt. Dat zie je ook aan de natuur. Dus groei ik mee met de knopjes aan de planten. :) En geniet intens onderweg.

Langzaam laat ik de stad achter mij. Bij het verlaten van Reims de Baseliek St Remi bezocht. Indrukwekkend. Dan wordt het klimmen en dalen door bossen en wijngaarden van de Champagnestreek. En toch heb ik nog geen druppel gedronken van deze edele drank. Een heel ander land dan de landbouw velden voor Reims.
Het is steeds glibberen op de leemgrond. Een enkele keer verdwijnt mijn schoen in de modder, maar ik blijf heerlijk droog. Sleep alleen heel wat mee aan mijn schoenen.

Probeer onderweg mensen aan te spreken, maar mijn gesprekjes komen niet ver door mijn gebrek aan Frans. Toch leuk om te doen. Vlak voor Germaine word ik opgepikt en ontzettend gastvrij ontvangen bij Jean & Marie-Sue. Een avond om niet meer te vergeten. C'est tres bien. Merci !!!
Bijzonder hoe zij hun huis openstellen voor pelgrims, naast een drukke baan.

De dag erop verder naar Moussy. Af en  toe de route kwijt. Ben dan erg blij met mijn gps. Over paadjes waar je nu niet meer door mocht. Door Hautvillers met zijn prachtige uithangborden. Ook even stil geworden in de Abdij daar. Afdalen en weer omhoog door wijngaarden.  Zodat je uren later terug kijkt naar waar je eerder was.
In het bos zie ik ineens een briefje hangen, ergens ver naast het pad.. Een boompje met een kaartje om iemand te herdenken die overleden is. Dat raakt mij.

Onderweg op zoek naar een mogelijkheid om mijn water bij te vullen. Een stel zakenheren in pak, sla ik maar over als zij hard beginnen te lachen als ik met modderspatten tot de knieën en mijn rugzak langskom.
Maar iets verder krijg ik een mooi gesprek met iemand die aan het snoeien is op een rijdend stoeltje. Iets wat ik al vaak gezien heb, en nu ook mag fotograferen. Dat karretje spaart hun rug,  vroeger moest men steeds bukken. Zo zie ik de champagne groeien onderweg.
Na het volgende bos is een vrouw zo vriendelijk om mijn water bij te vullen.

Tijdens een rust op een picknickplaats, geniet ik van het uitzicht. Het is wat fris en waait flink. Het schrikt toeristen af die met de auto komen aanrijden. Maar toch komen er twee jonge echtparen met stokbrood en flessen wijn zitten. De vrouwen met een deken om zich heen. De mannen praten hun moed in. Een 'bob' bestaat hier niet volgens mij. Een mooi gezicht. Een foto van hun maken vind ik niet gepast. Ik groet en begin mijn afdaling. Helaas eerst de verkeerde weg. Dus weer even omhoog en het juiste pad in door wijngaarden. Of noem je dat champagne gaarden. :)

Een boeiende dag, veel zweten en weer rondkijken, op adem komen, toch nog niet echt afgevallen. :)
Wasje gedaan en dit berichtje geplaatst.
Klaar voor mijn volgende dag. 
.



  • 11 April 2013 - 20:31

    Angelie:

    Nou nou, als je zo opgaat in de modderige leem van deze streek en de wijngaarden van zo dichtbij meemaakt, dan vind ik dat je toch echt wel een glaasje verdiend hebt van het bubbeltjessap waar ze zo beroemd om zijn! Water is ook maar water, Hans. =) Proost!

  • 11 April 2013 - 20:54

    Monique:

    Hans, ik ben het helemaal met Angelie eens dus ik zou zeggen neem maar eens een glas, je kunt deze streek niet zomaar aan je laten voorbij laten gaan zonder deze ook letterlijk geproefd te hebben. Dus ik zeg ook Proost : )

  • 11 April 2013 - 22:04

    Leen:

    Hallo Hans,
    Het blijft verbazend hoe verschillend mensen reageren. De goede contacten maken je reis de moeite waard! Je doet zo een schat aan ervaringen op.
    Een goede reis!

  • 11 April 2013 - 22:43

    Frank B:

    De lente komt!

  • 11 April 2013 - 23:52

    Bas:

    Hans, ga op in de streek zonder jezelf te verliezen!

  • 12 April 2013 - 09:32

    Marjolijn:

    hai Hans,
    Geniet van je reis. Wat gaaf dat je er foto's bij maakt.
    Zo kun je er later nog eens van genieten.
    Psalm 37:4-5

    Groetjes,
    Marjolijn

  • 12 April 2013 - 09:43

    Koos:

    Hans, het mooiste verslag tot nu toe, vind ik. Ook hele aparte foto's. Voor mij is het overduidelijk dat je Spanje zult bereiken met veel mooie ervaringen in je 'rugzak'. Proost op Het Leven met zoveel champagne om je heen.

  • 12 April 2013 - 13:30

    Frank B:

    Mooi die druivenplanten met jong groen, nieuw blad, nieuw leven....! :)

  • 12 April 2013 - 14:38

    Mieke,Sterksel:

    Wij genieten mee van je reis,de verslagen en de foto's dank je wel daarvoor, nog veel succes.

  • 12 April 2013 - 21:36

    Angelique:

    Hoi Hans,
    wat leuk om even met je mee te ´lopen´, ik geloof dat iedereen naar de door jou beschreven lente verlangt...
    Dapper is het woord wat in me opkomt als ik nadenk over jou en jouw tocht. Zet ´m op, je bent een kanjer!
    Angelique.

  • 12 April 2013 - 22:11

    Wilenaad:

    hallo Hans,bedankt voor je kaart en driewerf petje afvoor jouw doorzettingsvermogen.En je gaat nu de goede kant op richting zon.Je foto's zijn geweldig!!Hou vol en neem zo nu en dan een glas wijn.Wil en Aad.

  • 13 April 2013 - 16:59

    Jan Petersen:

    Nice to read, Hans! Although my Dutch is quite rusty, I enjoy it. ;-)

    Have fun!

    Jan Petersen from Hamburg, Germany

  • 14 April 2013 - 09:02

    Hanny:

    Hoi Hans,
    Het is iedere keer weer erg leuk om je verslag te lezen en nu ook mooie foto's erbij! Gelukkig ga je de modder nu wat verlaten en wordt het wat warmer. Geniet van al het moois onderweg, wij genieten hier met je mee! Enne dat glaasje champagne heb je echt wel verdiend, dus zou ik zeker doen...
    Hanny en Fred

  • 14 April 2013 - 12:53

    Jan&Conny:

    Hallo Hans,
    Bedankt voor je kaart uit Reims. Wij hebben net drie dagen in Zuid-Limburg gewandeld, met ook schoenen waar het leem aan vastgeplakt bleef zitten. Vele modderpaden en klimpartijen. Kleine afspiegeling van jouw route. Hierdoor nog veel meer bewondering voor jouw prestatie. Wij kwamen na onze wandeling van 14 km (ha,ha,) terug in een warm hotel waar eten en drinken klaar stond.
    Hierdoor hebben wij nog meer bewondering voor jouw doorzettingsvermogen.
    Hartelijke groeten van Conny&Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Moussy

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 1916
Totaal aantal bezoekers 219398

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: