To a closed Castel on the hill of Montverdun - Reisverslag uit Montverdun, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu To a closed Castel on the hill of Montverdun - Reisverslag uit Montverdun, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

To a closed Castel on the hill of Montverdun

20 Mei 2013 | Frankrijk, Montverdun

Day 83 Mo/Ma: Pommiers -》Montverdun 20 km

It often happens on the end of the day that my energy is gone, pushing on for the last steps. But in the morning I like to continue again. I never had the feeling: 'Why I am doing this’. To live in the moment, and let lose all control, does me good. It gives me a deep longing to move on again, day by day. To walk on to the 'end from the world’ in Finistere/Muxia in Spain, where the Atlantic Ocean will stop me.

On the 2nd day of Pentecost, we walk on to Montverdun. In the west we see the mountains with snow on the top near Clermont Ferrand. And in the east the beginning of the Alps, near the Napoleon route. Our route is a bit more flat today. But never as flat as in the Netherlands of course. Fortunately it stays dry. It’s been a long search for a lunch bench. To get spontaneously a cup of coffee almost never happens. Perhaps we two elderly pilgrims are not attractive enough ;)

The end of the day we are tired when we arrive in Montverdun. Signs pointing us to the Cottage that is located high on the hill in the castle. So we climb up with our load. We walk all the way around the castle, but find no open entrance, but do hear people. We phone, but nobody is answering. So tired and a bit frustrated, we decided to scream and bang at the closed gate. Finally someone comes and tells us through the closed door that the castle and the cottage is unfortunately closed every Monday. A strange way of communicating :(
It would be more convenient if they tell you that, down the hill through a sign.

So we go back down from the hill. First to the bar where everyone has been drinking so much, that they communicate not so clearly anymore, but tehey have a lot of fun. Then to a restaurant where they call and send us to a hotel, a few km further. It's not easy, afraid for another disappointment, but we have no choice. Fortunately we may stay and eat in this hotel for a reasonable price. That is how our day still ends well, there at Montverdun :)

Naar een helaas gesloten kasteel in Montverdun

Het overkomt mij vaak dat ik echt aan het eind van mijn latijn ben, voor de laatste loodjes.  En toch heb ik 's morgens weer zin om op pad te gaan. Mooie en moelijke dagen,  maar nooit dat gevoel : 'waar ben ik nu mee bezig'. Het in het moment leven, mij letterlijk loslopen, doet mij goed. Verslaafd aan steeds verder willen gaan. Tot aan het 'einde vd wereld' bij Finistere mij stopt. En ik van (wadden) zee naar (spaanse) zee gelopen ben.

Op 2e Pinksterdag lopen wij verder naar Montverdun. In het westen zien we de bergen met sneeuw op de top onder Clermont Ferrand. En in het oosten het begin van de alpen waar de route Napoleon loopt. Onze route is even wat vlakker. Maar nooit zo vlak als Nederland natuurlijk. Gelukkig droog. Het is weer lang zoeken naar een lunch bankje. Spontaan een kop koffie krijgen blijft toch zeldzaam. Wellicht zijn wij twee oudere pelgrims niet aantrekkelijk genoeg ;)

Het einde van de dag wordt nog spannend. Bordjes wijzen ons naar de Gite die in het kasteel hoog op de heuvel ligt. Dus sjokken wij met onze last omhoog. Lopen helemaal rond het  kasteel maar vinden nergens een ingang open maar horen wel mensen. Telefoon beantwoorden ze niet, dus besluiten wij te roepen en op de gesloten poort te bonzen. Uiteindelijk komt er iemand en vertelt ons door de dichtblijvende deur dat het kasteel en de gite helaas iedere maandag dicht is. Een wonderlijke manier van communiceren. Toch handiger als ze je dat beneden aan de heuvel via een bordje vertellen.

Wij dus weer de heuvel af. Eerst naar de bar waar iedereen al wat slokjes op heeft, wat niet meer helder communiceert. Dan naar het restaurant wat ons weer doorverwijst naar een hotel een paar kilometer verder. Stug volhouden, het zit even niet mee. Maar gelukkig mogen wij in dit hotel voor een redelijke prijs overnachten en eten. Zo loopt het toch nog goed af, bij de Montverdun :)

• 20 Mei 2013 - 17:10

Frank B:

sterkte!

• 20 Mei 2013 - 22:14

Irene En Peter:

Hans, houdt vol, houdt moed!
    Onze diepe respect voor je Hans en genieten van je geweldige verslag keer op keer.
    Ontzettend bedankt.
    We bidden voor je

• 20 Mei 2013 - 22:34

Marlon:

Hoi Hans,

al een hele tijd geen mail/ reactie naar jou, maar wel steeds je berichten (verslag) gelezen. Boeiend! Zoveel verschillende ontmoetingen, zoveel verschillende landschappen. Fijn dat je dat beleeft. Het gaat je ook goed wat betreft het fysieke, lees ik en dat is natuurlijk eerste vereiste voor je tocht. Daarom: zorg goed voor jezelf, of dat nu het zingen van een liedje onderweg betekent, het eten van een extra boterham of het opsnuiven van de geur van de gele brem (want die staat er daar nogal wat in bloei, toch?).
    Fijne reis nog.
    Groet,
    Marlon

• 20 Mei 2013 - 23:23

Brigitte En Reinier:

Zo, weer helemaal bij met het lezen van jou reisverslagen! Wat knap zeg! Wat ben je al ver! Wij genieten van jouw verhalen en houden goed bij waar je bent. Veel succes en je weet het: stap voor stap kom je er wel! Groetjes uit Brouwhuis!

• 21 Mei 2013 - 07:37

Hans 2 Hike:

Dank voor al jullie mooie reacties. Aan reageren kom ik niet erg meer aan toe. Maar ik lees alles en het bemoedigd enorm. Foto's plaatsen blijft een zware bevalling. Dus in de drukke pelgrimstroom waar ik over een week in loop zal ik wat moeten improviseren. We zien wel.
    Sinds een week zien we inderdaad de brem in bloei staan. En af en toe een wijnstok. Wel bar weer. Veel regen en de temperatuur daalt nu met iedere dag. Maar goede moed houdt je op de been :)

• 21 Mei 2013 - 11:30

Henk En Anne:

Hans nog een berichtje uit Brouwhuis.
    We genieten van je mooie reisverslagen en de manier waarop je deze aan ons overbrengt. We steken er veel van op.
    We wensen je heel veel vertrouwen en moed op je soms "glibberige" pad.
    Alle goeds voor je.

• 21 Mei 2013 - 11:59

Marie-Jos''e Donders:

Ha Hans, even weer een berichtje van mij. Je bent inmiddels al heel wat km's zuidelijker. All neem ik aan dat je het ook wel wat warmer verwacht had onderhand. Zo gaaf om je van een afstand te volgen! De paden op, de lanen is, vooruit, met goede moed! (Ken je dat liedje?). Wat loop je over prachtige paden en ontmoet je mooie mensen.
    Ik geniet van de manier waarop je de dingen beleeft en ons mee laat leven. Je bent een mooi mens, Hans! Ik denk dat ik bij alle omgevallen muurtjes voortaan ook aan een voorbijgaande pelgrim zal moeten denken, haha. Ik zag op een foto een veld met koolzaad, wat ruikt dat lekker he? (of loopt de natuur te ver achter om er al van te kunnen genieten?). Fijn dat je niet alleen geestelijk, maar ook fysiek even niet alleen loopt.
    Succes met de volgende km's! De zon tegemoet en een lied in je hart. Ik wens je een mooie tocht!Geniet 't!

• 21 Mei 2013 - 13:18

Theo En Tineke Bachet:

Wat is het fijn om je te volgen Hans! Wij kijken er steeds naar uit! We leven met je mee! Ik las psalm 139:3 en geef het aan je door: Ga ik op weg of rust ik uit, U merkt het op, met al mijn wegen bent U vertrouwd. Goede reis!

• 21 Mei 2013 - 21:08

Tjitske:

Ik bewonder je doorzettingsvermogen Hans! Brr Al die regen en die kou; ik vind het hier al niks!
    Super dat je er nog steeds van geniet en dat je het lichamelijk het zo goed vol houdt!
    En wat fijn dat je een wandelmaatje hebt gevonden! Ik kan me voorstellen dat het prettig is om samen te lopen. Een beetje aanspraak is toch wel fijn!
    Wat een prachtige omgeving en mooie stadjes! Heel leuk om van een afstand te volgen :)
    Gods zegen! Ik hoop dat het weer snel beter wordt en dat je nog veel mag genieten!

Groet Tjitske

• 22 Mei 2013 - 08:31

Koos:

Als je rond 1970 naar Frankrijk ging, dan was mooi weer gegarandeerd.
    Dat is al lang niet meer zo. Mogelijk helemaal dit jaar niet, en dat is goed te zien op je aparte foto's.
    Over aparte foto's gesproken: ik heb nooit geweten dat het vijfde lid van The Beatles een paard was!
    Ook op je verdere weg leerzame stappen gewenst in de plassen.

• 24 Mei 2013 - 17:46

Piet En Ida Rutten:

Hallo Hans,
    Wij zijn inmiddels van le puy in Conques beland. Piet heeft hier een paar routes gedeeltelijk geoefend.
    Net als bij Franz en jou is het koud en regenachtig.
    In Le Puy kreeg hij nog het adres van een gite,die niet in onze 2 gidsen staat. Het is Gite St. Jaccques, 28 rue du Cardinal de Polignac, tel. 0637086583. Deze ligt vlakbij de kathedraal. Wij zijn naar de mis geweest in le puy, elke morgen om 7.00 uur.alle pelgrims krijgen dan een medaille.
    In Conques zijn we naar een paar diensten voor pelgrims geweest, Het is een erg mooi historisch stadje.
    Er zijn hier veel pelgrims, voornamelijk franstalig
    We wensen jou nog veel goed weer en bon camino.