Long time ago / De echte pelgrims van vroeger - Reisverslag uit Aumont-Aubrac, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Long time ago / De echte pelgrims van vroeger - Reisverslag uit Aumont-Aubrac, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Long time ago / De echte pelgrims van vroeger

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

29 Mei 2013 | Frankrijk, Aumont-Aubrac

.
Day 92 We/Wo: Saugues -》Saint-Alban-sur-Limagnole 35 km
( Margeride-pas 1304 m )
Day 93 Th/Do: Saint-Alban-sur-Limagnole -》Aumont Aubrac 17 km

( zie Nederlands hieronder )
The next day I know I have to walk far to Saint-Alban-sur-Limagnole. From French people I hear that all earlier sleeping places are fully booked. So I go for a long walk. It is 35 km from 960 meter to the second highest summit of the Pyrenees on the Margeride Pass at 1304 m. Here was long time ago a pelgrimshospitium, to help sick pilgrims. The pilgrimage route from ‘Le-Puy-en-Velay’ is already used since the year 1100, so many have gone before us.
We realize that these pilgrims walked in sandals and a robe without our luxurious rain gear and hiking shoes. So in this kind of weather, they were soaked and getting very ill or died.
A trip with a lot more risk as for us.

Then I walk down to 950 m. With hail and snow. Fortunately, we find for lunch an old waterproof hut. I walk alone again what feels good for a moment. Along the way I meet my dear pilgrim’s friends again. Benjamin first, then Sebastian and also the Flemish Mario with his dog Esra. Then the old but tough Jean from France. The hard core that continues to Santiago;)
It is fascinating to meet and talk with each other. Yet we all go our separate ways again. I walk another 20 km more alone. Over the pass. I stop by the little church there. I give some water to another pilgrim Patrick from Canada, who forgot to re-fill water and is looking bad. And ended up in a cozy cottage after a long walk. Some sleep for tomorrow. Peter from Welsh is there who wanted to help Franz and me, in Le Puy en Velay. Andrew and Elfi from Austria, and Veronique and Nou from France who help us tremendously.
Thursday, it is only 17 km to Aumont Aubrac. That feels so short that I almost want to continue, but by then I'm really in the remote area of the Aubrac. Fortunately, I see friends again and we together find a Gite and have a very pleasant evening. And we gather energy for the Aubrac

Here you have to do your best to be alone;)
But still I have my beautiful hours on the road in silence. A nice balance.

---

De echte pelgrims van vroeger

De volgende dag weet ik dat ik ver moet lopen naar Saint-Alban-sur-Limagnole. Van de Fransen hoor ik dat alle overnachtingen daarvoor volgeboekt zijn. Dus flink doorstappen maar.  Het wordt 35 km van 960 m naar de op een na hoogste top voor de pyreneeën over de Margeride-pas op 1304 m. Hier was vroeger een pelgrimshospitium. De pelgrimsroute vanaf Le Puy en Velay is al in het jaar 1100 omschreven, dus velen zijn ons voorgegaan.
Wij beseffen ons dat deze pelgrims op sandalen en in een mantel zonder onze luxe regenkleding en wandelen schoenen liepen. Dus waren zij doorweekt en doodzoek door dit soort weer.
Een tocht met veel meer gevaar voor hun.

Daarna is het weer afdalen naar 950 m. Met hagel en sneeuw. Gelukkig vinden wij voor de lunch een oude maar waterdichte berghut. Ik ben alleen op weg gegaan wat goed voelt. Onderweg ben ik de mij dierbare pelgrims tegengekomen. Eerst Benjamin, daarna Sebastian en dan ook nog de Vlaamse Mario met zijn hond Ezra. Dan nog de oude maar taaie Jean. De harde kern die doorloopt naar Santiago ;)
De gesprekken zijn weer boeiend. Maar toch gaan wij allemaal weer onze eigen weg. Ik loop nog 20 km alleen door. Over de pas. Nog even langs het kleine kerkje daar. Een andere pelgrim Patrick uit Canada nog wat water gegeven. En na een lange tocht in een gezellige gite beland.  Lekker slapen voor morgen. Peter uit Wales is daar die Franz en mij wou helpen in Le Puy en Velay. En Andreas en Elfi uit Oostenrijk, en Veronique en Nou uit Frankrijk die ons geweldig helpen.

Donderdag maar 17 km naar Aumont Aubrac. Dat voelt zo kort dat ik bijna door wil lopen, maar daarna kom ik echt in het dunbevolkte Aubrac gebied. Gelukkig zie ik weer bekenden en vinden wij samen een gite en volgt weer een zeer gezellige avond. En verzamelen wij energie voor de Aubrac

Hier moet je je best doen om alleen te zijn ;)
Maar toch heb ook mijn mooie uren onderweg in de stilte. Een mooie balans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Aumont-Aubrac

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 219470

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: