Reached / Aan de voet van de pyreneeën - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Reached / Aan de voet van de pyreneeën - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Reached / Aan de voet van de pyreneeën

02 Juli 2013 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Day 123 Sa/Za: Aroue -》Ostabat 23 km
Day 124 Su/Zo: Ostabat -》St-Jean-Pied-de-Port 22 km

Furthermore we walk, closer to the Pyrenees. Now in Basque country. We notice the accent of the Basque and read the village names in two languages
To Ostabat I walk via the Stone of Gibraltar. Where three ancient pilgrimage routes come together from Paris Tours, Vezelay and ‘Le Puy en Velay’ via our ‘Podiensis’. From the top at the chapel of Soyarza I have panoramic views in all directions. The Pyrenees unfortunately in the clouds. A bit later, the beautifully painted Romanesque chapel of Saint Nicolas. In Ostabat we have our last stop before St-Jean-Pied-de-Port.
In St-Jean-Pied-de-Port I enjoy my wonderful stay at l'Esprit du Chemin. Amazing how Huberta, Arno and the volunteers create a very personal atmosphere here. A start of a totally new Spanish phase for me. According to many the real Camino. I have also to say goodbye to say to Peter of Welsh after a relaxed long journey together. A special Camino friend that I will not forget.
Nice conversations in this albergue with the pilgrims that start here, but also with pilgrims friends from earlier on the Camino in France. As from Taizé, Sebastian & Benjamin. For Benjamin I stay one day longer to cross together the Pyrenees. Very special friendships.

I have three kg less in my backpack. I fly over the Pyrenees tomorrow :)
Posted my sleeping bag back to NL. With the confidence that my sleep sheet is enough and that I will find blankets when it is too cold.

Goodbye France .... now into Buen Camino :)

Aan de voet van de pyreneeën

Verder lopen wij naar de Pyreneeën. Nu in baskenland wat te merken is aan het accent van de basken en de dorpsnamen in 2 talen

Naar Ostabat via de 'Steen van Gibraltar'. Waar 3 oude pelgrimsroutes samenkomen vanuit Paris Tours, Vezelay & Le Puy en Velay onze 'Podiensis'. Omhoog naar prachtig wijds uitzicht naar alle kanten vanaf de top bij de kapel van Soyarza. De Pyreneeën helaas in de wolken. Verderop de prachtig beschilderde romaanse kapel Saint Nicolas. Ostabat als laatste halte naar St-Jean-Pied-de-Port.

Daar geniet ik van mijn prachtig verblijf in ' l'Esprit du Chemin '. Geweldig hoe Huberta, Arno en de vrijwilligers hier een heel persoonlijke sfeer creëren. Een start van een totaal nieuwe Spaanse etappe voor mij. Volgens velen de echte camino. Ook afscheid nemen van Peter uit Wales na een ontspannen dagenlange tocht samen. Een bijzondere camino vriend die ik niet zal vergeten.

Mooie gesprekken met wie hier begint en ontmoetingen met pelgrimsvrienden van eerder. Zoals vanuit Taize, Sebastian & later Benjamin voor wie ik een nacht langer blijf om samen de Pyreneeën over te gaan. Zeer bijzondere vriendschappen.
Drie kilo minder in mijn rugzak. Ik vlieg de Pyreneeën over morgen :)
Slaapzak ook terug naar NL. Nog wat meer vertrouwen dat mijn slaaplaken genoeg is en dat ik dekens vind als het koud is.

Vaarwel Frankrijk .... vanaf nu Buen Camino :)

• 02 Juli 2013 - 11:20

Bas:

je stelde een paar dagen geleden een goede vraag: hoe moet dat als ik straks terug ben in Nederland? Als pelgrim leef je bij de dag. Je laat zien dat je fantastische dingen kunt doen. Dat geldt straks ook weer. Maar dan anders.
    Je schakelt nu over op het Spaans. Ook vast een mooie taal.
    Prachtige verhalen over al je belevenissen. Ook nu: God gaat mee. Overbodige opmerking: voor Hem zijn er geen grenzen.
    Je hebt de tijd om na te denken en het verschil te ervaren tussen nadenken en piekeren. Zo te lezen gaat dat heel goed.
    Mooi om je schrijfstijl te zien veranderen.
    Het ga je goed ook in deze laatse "etappe" door Spanje.
    Gods zegen gewenst.

• 03 Juli 2013 - 11:07

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrino Hans,

Vanochtend, meteen buiten SJPdP kreeg je een eerste steile klim. Maar da's geen probleem voor jou, je benen en conditie zijn op zo'n peil dat je iedereen met gemak voorbij loopt! Ik hoop dat deze overtocht naar het land van Sinterklaas, España, een mooie wandeling wordt. Ik vrees dat je wel in de wolken zal zijn maar dan figuurlijk. Je gaat vanavond forel eten. Je kan bij Casa Sabina je ontbijt resereren. Veel stelt dat niet voor maar het is wel een goed start.
    Hans, ik hoop dat je in de drukte je rust kan vinden. Er zijn nu veel nieuwe pelgrims onderweg die "slechts" de Camino Francés lopen. En dan ook nog in gedeeltes. Niet iedereen komt aan in SdC.
    Het zal inderdaad fijn zijn dat je rugzak lichter is. Maar ook weer niet. Je zal deze nog maar amper voelen. Je schijft ook dat de velen de Camino Francés de echte Camino is. Ik ben daar niet mee eens!
    Deze Camino Francés is voor jou soms te massaal, vooral in de Pyreneeën en in Galicië. Bovendien is het avontuur in de vorm van onderdak zoeken en route uitstippelen, zoals in Frankrijk het geval was, helemaal verdwenen!
    Op dit prachtige pad ga je de cultuurhistorie snuiven. Er is denk ik géén weg in Europa die meer de historie "ademt" dan de weg naar Santiago de Compostela. De wegen eigenlijk, want Santiago is als de stam van een boom, waaruit vele takken voortspruiten, waaraan weer tienduizenden bladeren bevestigd zijn. Die bladeren hebben weer een fijnmazig netwerk van nerven. Zó zijn de wegen die van Helmond, Roermond, Maastricht en elders lopen ook via bijvoorbeeld Vezelay, Le Puy en Velay en Arles verbonden met Somport, St.Jean Pied de Port, Burgos, Leon en Astorga (maar ook Valencia, Granada en Lissabon), om uiteindelijk dat éne doel: Santiago de Compostela, te bereiken.
    Wat je medepelgrims betreft: in mensen ontmoet je de vreugde en de (gedeelde) pijn van het lopen, ontmoet je het ‘bovenaardse’ in vele gedaanten, déél je de cultuurhistorie, waardoor deze nog meer van zichzelf blootgeeft…
    Geniet van elke stap...

¡Buen Camino,

• 03 Juli 2013 - 14:56

Wil En Aad:

Hoi Hans, Leuk hoor je verhalen te lezen,je ziet een heleboel onderweg,lijk me erg mooi.
    Fijn dat het goed met je gaat,want je moet er goed gezond voor zijn,om zoiets te lopen.

Hier gaat alles goed,ook met de verdere fam. En hoe is het met je spaans,zal vast wel moeilijker zijn.
    succes met je verdere tocht. H. Gegroet van ons.

• 03 Juli 2013 - 23:34

Brigitte :

Hoi Hans,
    Wat een verhalen! Super! Zo te lezen gaat het heel goed met je. Veel succes met het laatste "stukje"! Groeten van je overburen! En zet hm op!

• 07 Juli 2013 - 15:43

Bart:

Hans, leuk om hier (en in de Lichtglans) over je tocht te lezen. Wat een ervaring! Ik wordt er bijna jaloers van.......... Gods beste zegen over de rest van je reis.

Groet,
    Bart

• 09 Juli 2013 - 21:31

Paul & DIngena:

Lieve Hans,

Wij genieten met je mee!
    Ik vind het een zegen dat je zo je "wandelen met God" kan delen met ons! Dank daarvoor aan jou en natuurlijk ook aan onze Hemelse Vader!
    Hopelijk krijg je toch nog veel momenten van Zijn rust en ruimte de komende tijd!
    Wij blijven je volgen en kijken uit naar je berichtjes!

Ga met God, Vaya con Dios!