Bulls & Church Sleep / Stieren & slapen in de kerk - Reisverslag uit Cizur Menor, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu Bulls & Church Sleep / Stieren & slapen in de kerk - Reisverslag uit Cizur Menor, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu

Bulls & Church Sleep / Stieren & slapen in de kerk

05 Juli 2013 | Spanje, Cizur Menor

Day 129 Fr/Vr: Zubiri -》Cizur Menor 31 km

I notice that on the Spanish Camino I don’t see the mud paths as in France. In Spain I walk on Camino paths with stones when there is mud, streams with bridges, instead of challenging stepping stones and along the route many facilities to drink and to buy food. While in France, everything is closed on Sundays and Monday and so you have to buy and carry your food. I see many new pilgrims with dramatic bad injuries. Unprepared or not warmed up they start the climb over the Pyrenees. And some don’t know to walk down the steep path down, lacking mountain experience to zig zag and bend through the knees. You should walk like a dancer. There are quite a few who give up after a week. Knees and feet severely damaged. But others walk on with bloodied feet, because they don’t want to give up.

That's the Spanish Camino, now in lots of sunshine. It is better to start now very early in the morning and to stop after midday. But I still have to learn this :)
That's why I start later and walk with a nice group from Austria, Germany, France and Russia, slowly in the heat. First to Pamplona in 30 ° Celsius, where the party and run for the bulls is about to begin the next day. John from America wants to stay and try to do this with his sore knee. The heat draws us, so we rest a couple of times in the shade. In Pamplona the albergues are closed for us pilgrims, because there are too many tourists. So we move on through the city and watch the amazing red and white preparations. We walk on to the next village Cizur Menor. Since the albergue is full, we may sleep on the floor in the church of the Maltese order. A shock for me because my sleeping bag and mat is sent to NL. Fortunately, I find a couple of pillows and improvise a comfortable bed.
The group with who I walk can sing beautifully. We sing often in a church. We like to do this also in our sleep Church. So we cook together, eat first only the soup and decide to start singing before others already go to sleep. Piet from The Netherlands accompanies us amazing on his Ukele and has even more songs with him. It becomes a great Singing evening, more and more pilgrims join us. We have not time anymore for the rest of our meal that evening :)

If we also sing Maria's song "Hallelujah," this is touching me deeply.
This wonderful evening I will not forget anymore.

Stieren & slapen in de kerk

Wat mij opvalt is dat op de spaanse camino de modderpaden zoals in Frankrijk, nu voorzien zijn van nette stenen, beekjes met bruggetjes nu ipv uitdagende stapstenen en langs de route veel open om drinken en eten te kopen, terwijl in Frankrijk alles dicht is op zondag en maandag en je dus meer mee moet sjouwen. Toch zijn de blessures bij de kersverse pelgrims dramatisch.  Onvoorbereid of warmgelopen starten met de klim over de Pyreneeën is voor velen zeer slecht. Er zijn er aardig wat die het na een week opgeven. Knieen voeten flink beschadigd. Maar andere lopen met bebloedde voeten hardnekkig door.
Dat is de Spaanse camino, nu in veel zon. Verstandiger om zeer vroeg op pad te gaan en na 12 uur te stoppen.  Maar dat moet ik nog leren :)
Daarom loop ik samen met een gezellige groep uit Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Rusland slenterend in de hitte. Eerst naar Pamplona in 30 ºC waar het feesten en rennen voor de stieren bijna gaat beginnen. John uit America wil dit gaan proberen ondanks zijn pijnlijke knie. De hitte put ons uit dus rusten wij een paar keer uit in de schaduw. In pamplona blijkt door de vele toeristen niets meer beschikbaar te zijn voor ons pelgrims. Dus sjokken wij door de stad heen en bekijken vol verbazing de rood witte voorbereidingen.  Het feest zal een dag later losbarsten. Wij lopen door naar de eerstvolgende overnachting in Cizur Menor. Daar is de herberg eigenlijk vol, maar wij mogen slapen op de vloer in de kerk van de Maltheser orde. Even schrikken want mijn slaapzak en matje heb naar NL gestuurd. Gelukkig vind ik een paar kussens en improviseer een comfortabeler bed.
In de groep waar ik mee optrek kunnen er drie prachtig zingen. Onderweg doen wij dat in iedere kerk. Dat willen wij ook graag doen in onze slaapkerk. Wij koken ook samen en besluiten na de zelfgemaakte brandnetel soep eerst te gaan zingen voordat anderen daar al gaan slapen. Piet uit Nederland begeleidt ons geweldig op zijn Ukele en heeft nog meer liedjes bij zich. Het wordt een geweldige zangavond, steeds meer pelgrims komen erbij zitten luisteren. Aan onze maaltijd komen wij die avond niet meer toe :) Als wij ook nog Maria's lied 'Halleluja' zingen raakt dit mij diep.
Deze prachtige avond zal ik niet snel meer vergeten.

• 14 Juli 2013 - 20:50

Leen:

Hallo Hans,
    Indrukwekkend dat je met die warmte nog zoveel km kan maken op 1 dag. Ik heb op internet nog een film bekeken van een pelgrim die alleen het Spaanse traject heeft gedaan. Veel minder goed voorbereid dan jij. Hij vond het eerste stuk na de Pyreneeën het moeilijkst. Geen internet en ook moeilijk aan water gekomen. Hij werd daar erg op zichzelf terug geworpen als niet-christen.
    Santiago is niet het enige doel voor jou, ik hoop dat je samen met God ook het nieuwe doel in je leven zal vinden.
    Je bent nu een fysiek en mentaal geharde pelgrim als ik je verslagen zo lees maar met het hart van een Samaritaan (daarin is niets verandert).
    Succes met je tocht en ik hoop met heel veel mooie ontmoetingen en contacten.