The sunshine / De zon in de Meseta - Reisverslag uit Villalcázar de Sirga, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu The sunshine / De zon in de Meseta - Reisverslag uit Villalcázar de Sirga, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu

The sunshine / De zon in de Meseta

20 Juli 2013 | Spanje, Villalcázar de Sirga

Day 144 Sa/Za: Boadilla del Camino -》Villalcazar de Sirga 24 km

After a bad sleep, Maren and I start the next day early and walk together. For how long we do not know. But for now, it is great to share with each other more about Taizé, our pilgrimage and each other's lives.
This time it's a flatter landscape first following a canal which was important in the past for transportation. A late breakfast and ‘cafe americano’ in Fromista with again a very historic church.

In the next village, we are warmly welcomed by the local youth who had a party all night. They offer us free drinks. Many young pilgrims cannot refuse the beer, but we'll stick with our water. We must still be able to walk in the heat :) But the atmosphere is great.
Further we walk, now through a very hot landscape. Fortunately, we opt for the alternative route along the river with more shadow. Cooling off with your feet in the water. Then on the Camino again. Fortunately, more shade here than on the main route. A little further we come in a beautiful church where I light a candle for my Maria. Finally real candles. In Spain, they are unfortunately often replaced by electric lights.

In 'Villalcazar de Sirga’ I plan first to walk 7 km more. But it is really much hotter than the previous two days. So we decide to stop at the simple but fine albergue there. Dark douche with cold water. Together now with Maelle from Belgium and Maren from Germany.
Going to the Mass in church and enjoying a warm evening. The others cook a meal and I enjoy a pilgrim menu. Running back to the albergue when a heavy rain shower surprises me.

And I enjoy this beautiful and hot Meseta which I would not have missed for anything :)

De zon in de Meseta

Minder goed geslapen gaan Maren en ik de volgende dag samen op pad. Voor hoe lang weten wij niet. Maar voorlopig genoeg om te delen met elkaar over Taize, onze pelgrimstocht en elkaars leven.

Dit keer is het een platter landschap eerst langs een kanaal wat vroeger zeer belangrijk was voor transport. Een laat ontbijt en 'cafe americano' in Fromista waar weer een zeer historische kerk staat.
Een dorp verder worden wij zeer hartelijk ontvangen door de plaatselijke jeugd die de hele nacht hebben door gefeest.  En ons gratis drank aanbieden. Veel jongere pelgrims zwichten voor bier maar wij houden het bij water. Maar de sfeer is geweldig.
Verder nu door een nu zeer heet landschap. Gelukkig kiezen wij voor de alternatieve route langs de rivier. Koelen even lekker af bij een kiezelstrandje met de voeten in het water. Dan weer op pad. Gelukkig meer schaduw hier dan op de hoofdroute langs de weg. Iets verder komen wij in een prachtig kerk waar ik een kaarsje aansteek voor mijn Maria. Eindelijk echte kaarsjes. In Spanje zijn die helaas vaak vervangen door elektrische lichtjes.

In het eerstvolgende dorp 'Villalcazar de Sirga' denk ik eerst nog 7 km door te lopen.  Maar het is echt veel heter dan de vorige twee dagen. Dus besluiten we te stoppen in de simpele maar prima herberg daar. Samen nu met Maelle uit Belgie en Maren.
Gaan naar de mis en genieten van een warme avond. De andere koken wat en ik geniet nu nog eens van een pelgrimsmenu.
En geniet volop van deze mooie en hete Meseta die ik voor geen goud had willen missen :)

• 20 Juli 2013 - 22:36

Mieke Dik:

Dag Hans,

Dank je wel voor al je mooie verhalen.
    Ik sta verwonderd over zoveel mooie ontmoetingen die je hebt.
    En ik vind het geweldig dat je al zo lang aan het lopen bent en nog steeds met goede moed.
    Eerst koud en nat en nu heet.
    Vrede en alle goeds op je verdere pad.
    Groet,
    Mieke Dik

• 20 Juli 2013 - 23:11

Hans Van Slooten:

Hej Hans,

Vanuit Zweden volg ik al wekenlang je verslag over de prachtige pelgrimstocht die je maakt. Wat een mooie ontmoetingen, wat een belevenis om zo maandenlang door zoveel verschillende landschappen te trekken. En nu is het laatste stuk van de tocht in zicht gekomen. Mag de Heer dicht bij je zijn en je inspireren, dat is het gebed van Josje en mij. Bedankt voor al je verslagen!

Onze hartelijke meelevende groeten,
    Josje en Hans

• 21 Juli 2013 - 07:11

Jos Smeijers:

Hallo dappere held,

Ook Frans en ik genieten zo van jouw bijzondere pelgrimstocht. In gedachten loop ik hele stukken met jou mee. Wat moet het geweldig zijn om bemoedigd te worden door honderden vlinders, zo nu en dan eens lekker de schoenen uit en met de voeten in een lekker koel beekje of riviertje te staan nu het zo warm is en te genieten van al die mooie landschappen. Ja Hans, onze God laat jou op een bijzondere manier genieten van Zijn schepping. Op Zijn tijd en wijze is er een plaatsje voor jouw Maria, missen, hernieuwde ontmoetingen met medepelgrims, goede herbergen en lekker eten. Over jou hoeven we ons geen zorgen te maken want je bent gewoon bij onze hemelse Vader in goede handen. Vol vertrouwen
    laten we jou samen met die Vader verder op pad gaan om uiteindelijk het einddoel: Santiago te bereiken. Rest ons jou heel veel zegen toe te wensen op dit spannende maar mooie levenspad.

Liefs, Frans en Jos

• 21 Juli 2013 - 07:17

Koos:

Hans,
    Prachtige Ontmoeting: "..... Als de laatste 5 km moeilijker worden, vliegen er honderden vlinders om mij heen om mij aan te moedigen .... "
    " ..... Minder goed geslapen ...." - dat zou ik zeker ook gehad hebben na - "..... genieten wij allemaal die nacht van veel stevige snurkers .....".
    Mooi om ook dit verslag te lezen.

• 21 Juli 2013 - 13:35

Mieke Van Stiphout:

Hallo Hans,ik geniet elke keer van je mooie reis en de verslagen,ik heb het idee dat door de vlinders de mooie liedjes en andere bijzondere zaken je vrouw Maria met je mee is op je pelgrimage dank dat je dat met ons deelt,voor de laatste km veel succes.groetjes uit Sterksel

• 21 Juli 2013 - 21:17

Bas:

Uit je verhaal begrijp ik dat een zware tocht in het vooruitzicht hebben heel verrassend uit kan pakken. De parallel met het gewone leven komt wel heel dichtbij. Prachtig hoe je dat verwoordt. Mensen komen en gaan onderweg. Maar ze kunnen weer een keer terug komen.
    Je loopt grote afstanden over de Meseta. Santiago komt nu snel dichterbij.
    Ook voor het laatste stuk: veel zegen en zegenrijke ontmoetingen gewenst.

• 22 Juli 2013 - 10:24

Sietske Hofstra:

Beste Hans,
    De laatste keer dat ik een reactie achterliet is al een hele tijd geleden. Volgens mij was je toen in de Bourgogne. Sindsdien ben ik een trouwe volger van je boeiende verhalen geworden. Wat een onderneming en wat een moed. Diepe buiging!
    Ik wens je heel veel sterkte toe voor het laatste stuk van je reis.
    Hartelijke groet, Sietske (Epse)

• 23 Juli 2013 - 11:25

Anne Alain Maclin:

que de chemin parcouru depuis la Champagne (Allemanche) !Votre français doit être parfait. Maintenant une nouvelle langue l'espagnol a améliorer. Sur le chemin espagnol le soleil doit être chaud et les pèlerins plus nombreux. Nous espérons que vous avez fait de belles et bonnes rencontres. Depuis votre passage chez nous nous avons hébergé bien d'autres pèlerins hollandais. Certains passent encore pour Santiago. Arrivée en Octobre.
    Félicitations pour ce que vous faites et respect