From the Meseta to Leon, testing the limits - Reisverslag uit León, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu From the Meseta to Leon, testing the limits - Reisverslag uit León, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu

From the Meseta to Leon, testing the limits

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

25 Juli 2013 | Spanje, León

.
Day 147 Tu/Di: Sahagun -》El Burgo 18 km
Day 148 We/Wo: El Burgo -》 León 40 km

( zie Nederlands hieronder )

The last part of the Meseta is super flat. Long straight paths. Duller than the fascinating height differences and views in the beginning of the Meseta. But a good way to reflect and meditate during walking. And beautiful colors of the red earth. The houses are often made of this red clay. In the absence of stones. They are called 'Adobe' houses. The rain eventually washes the earth off again. It requires a lot of maintenance. During my walk I see some ruins and remains of what was once a house.
I do enjoy the beautiful sunrises on this Camino. But I have to push myself also when it is tough later on the day.
To El Burgo I walk alone. Along the way I meet Marion from Canada who grew up in France. Again a special open conversation in which you trust each other a lot and share your live with a fellow pilgrim.
In El Burgo I meet Anneke at the albergue, where I want to sleep. A wonderful moment, but a moderate albergue.
A Spanish unfriendly welcome, a few less friendly fellow pilgrims and very rickety bunk beds. With a lot of pilgrims together in one room, as usual. When I turn myself in bed the whole bed is moving. I am afraid to wake up the others. So after a bad night sleep, I get up early when Anneke also starts the day, and then we walk on at our own pace and walk first seperate. At a resting place we meet again. After 20 km we find it so early yet to stop and decide to walk further and encourages each other. After 30 km, the albergue is so boring that we decide to go to Leon. One of these crazy days. Difficult on the end, but we make it. 40 km this day. Exhausted :)

Just before Leon we get some last hills that we have not expected. Pushing ourselves to the limits.
In the center of León, we meet Liesbeth again. Go together for a dinner with Katrina also from Germany who is biking to Santiago. A biker is often more alone on the way as we walkers. So it is good to meet with each other.
It is a bit difficult to find a place where we can already eat, and drink some white wine for some and the beloved Spanish red wine by me. We have a pleasant evening.

I stay 2 nights in Leon to enjoy this beautiful city and refuel my energy.
The first in a lovely hotel with a bath as reward for the long pilgrim walk :)
But the second night I move again to a real pilgrim albergue in Leon in one room with a lot of other pilgrims, church services and a simple chaotic breakfast for a good start of the next day. The Albergue the ‘Santa Maria de Carbajal’.
Another 315 km to Santiago and 120 km to the end of my journey to the sea.

---

Van Meseta naar Leon

Het laatste stuk van de Meseta is super plat. Lange rechte paden. Saaier dan de hoogte verschillen en uitzichten in het begin van de Meseta. Maar wel een weg die je tot nadenken en mediteren aanzet. En prachtige kleuren van de rode aarde. De huizen worden hier vaak van deze rode leem gemaakt. 'Adobe' huizen. Bij gebrek aan stenen. De regen spoelt de aarde er uiteindelijk weer af. Vraagt veel onderhoud. Onderweg zie ik wel wat bouwvallen of resten van wat ooit een huis was.

Genieten doe ik van de mooie zonsopgangen onderweg. Maar het is ook doorzetten als het niet meer zo makkelijk gaat.

Naar El Burgo loop ik alleen. Onderweg ontmoet ik Marion uit Canada die in Frankrijk is opgegroeid. Weer zo'n bijzonder gesprek waarin je elkaar veel toevertrouwd en deelt met een medepelgrim.

In El Burgo vind ik Anneke bij de herberg waar ik ook wil slapen. Een mooi weerzien, maar een matige herberg.
Van een spaans onvriendelijk welkom, wat ongezellige medepelgrims en zeer gammele stapelbedden. Dus na een slechte nacht sta ik maar vroeg op als Anneke ontwaakt, en vertrekken wij daarna in ons eigen tempo en lopen een tijd apart. Elkaar ontmoetend bij een rustplaats. Na 20 km vinden wij het nog zo vroeg om te stoppen en gaan maar samen verder. Na 30 km is het zo saai dat wij besluiten door te gaan naar León. Pittig.maar wij halen het. 40 km deze dag. Wel uitgeteld :)
Met nog wat heuvels waar wij tegenop moeten vlak voor Leon die wij niet meer hadden verwacht.

In het centrum van León lopen wij wonderlijk genoeg Liesbeth weer tegen het lijf. En gaan samen gezellig eten met ook Katrina uit Duitsland die op de fiets naar Santiago onderweg is. Nog even lastig om een restaurantje te vinden waar je al mag eten en witte wijn kunt krijgen, naast de door mij zo geliefde spaanse rode wijn. Gezellige avond.

2 nachten nu in Leon om van deze mooie stad te genieten en energie bij te tanken.
Eerst even in een heerlijk hotel met bad na al het pelgrim kramperen :)
Maar de tweede nacht nu toch weer in een echte pelgrimsherberg in Leon met pelgrimsmis, dagafsluitingen en ontbijt voor een goede start. De Albergue de 'Santa Maria de Carbajal'.
Nog zo'n 315 km naar Santiago en nog 120 km naar het eind van mijn tocht bij de zee.
.











  • 25 Juli 2013 - 09:02

    Bas:

    Het einde komt in zicht. Een vreemde gewarwording. Misschien heeft het laatste stuk iets van uit een droom langzaam wakker worden.
    Je weet je grenzen goed op te zoeken.
    Leef ook dit laatste stuk bij de dag. Vergeet niet om mateloos te genieten van wat je tegenkomt en wie je tegenkomt.
    Ga met God en Zijn zegen gewenst.

  • 25 Juli 2013 - 09:46

    Koos:

    ".... Maar intussen bereiken mij de berichten over het dramatische treinongeluk in Santiago. .....
    Vanmorgen op het nieuws over het treinongeluk in Santiago: al 77 doden, en het aantal loopt nog wel op is de verwachting. Een gigantische ravage. De hele trein ontspoord. Maar dat zal oud nieuws zijn als je dit leest. Je bent er bijna. Knap gedaan!

  • 25 Juli 2013 - 11:12

    Theo En Tineke Bachet:

    Allereerst onze hartelijke felicitaties met de verjaardag van Hadassah!!! Alweer 1 jaar, wat gaat de tijd snel! Wij vinden het heel bijzonder om je reis steeds te volgen en je belevenissen te lezen. En wat ben je nu al ver. Geprezen zij de Heer, dag aan dag draagt hij ons, die God is ons heil!

  • 25 Juli 2013 - 11:40

    Zuster Marianne:

    Nog maar 315 km... zal ook vreemd zijn als het einde daar is. Maar vrees niet, je weg loopt verder en met de ervaringen en zegeningen van deze tocht zal dat anders zijn, rijker.
    Vandaag vieren we de Apostel Jakobus. We denken vooral aan hen die bij het treinongeluk zijn omgekomen, aan de gewonden en aan de nabestaanden van de slachtoffers. Heilige Jakobus bidt voor hen!
    Nog een goede tijd, Hans - onder de zegen van de Allerhoogste.

  • 25 Juli 2013 - 17:49

    Paul & Dingena:

    Lieve Hans,

    nog 315 & 50 km. Als je elke dag zo liep als gisteren zou je er over 9 dagen zijn. Je planning was toch september ;-) ? Ik geniet nog elke dag dat er bericht is van je berichtjes. Zo heerlijk om in vrijheid zo gezegend te worden door natuur en mensen om je heen en tegelijk anderen ook tot zegen te zijn!

    Blijf dicht bij Hem! Blijf Hem zoeken in die rust! Wij blijven bidden dat je die rust mag houden, waar je ook gaat, nu en in de toekomst!

    Hebreeën 11:1
    'k Heb geloofd en daarom zing ik,
    daarom zing ik van gena,
    van ontferming en verlossing
    door het bloed van Golgota.
    Zoon van God en Zoon des mensen,
    O, kom spoedig in uw kracht.

    Zomaar iets wat ik las, voor jou: een tekst en een lied...

    God's Zegen!

    Paul & Dingena

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, León

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 533
Totaal aantal bezoekers 219458

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: