Tragic accident in Santiago & Hospital de Órbigo - Reisverslag uit Hospital de Órbigo, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu Tragic accident in Santiago & Hospital de Órbigo - Reisverslag uit Hospital de Órbigo, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu

Tragic accident in Santiago & Hospital de Órbigo

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

26 Juli 2013 | Spanje, Hospital de Órbigo

.
Day 149 Th/Do: León
Day 150 Fr/Vr: León -》Hospital de Órbigo 34 km

( zie Nederlands hieronder )

As pilgrim you disconnect and are not following the news of the world for a few months. Yet the news about the tragic train accident in Santiago reached us quickly on the Camino. It shocks us. I receive text messages to check if I am not in this train.

It happened on St Jacobsdag. In Leon the reminded the sadness of this terrible train accident in Santiago de Compostella. In Santiago all festivities are canceled and a requiem mass is held for the victims and family members. What a tragedy.

On Friday at 5 or 6 am, we pilgrims move on again. Me too, leaving Leon, praying and reminding all those in Santiago that are overwhelmed by this fate.
The pilgrims flow will continue. For centuries, searching, recovering, praying and reflecting. Each for their own reason.

But our thoughts are now special to all in Santiago.

+++

Hospital de Órbigo is a beautiful historic bridge. Knight Suero de Quinones had in honor of a lady, promised to wear on every Thursdays a chain around his neck. To get rid of this vow he organized in 1434 near this bridge a great tournament. For four weeks he fought with nine supporters against all knights who came along. Two weeks before and after the name day of the Apostle James (25 July). When he won, he donated this chain to the cathedral in Santiago.
When I walk across this bridge it is quiet and I am not challenged for a tournament :)

A special place where I sleep with a Frenchman Gerard and can practice my French language again :) Gerard is very happy that somebody can speak a (little bit) French.
Later Frans from NL arrives on the bike and we have with the three of us a great evening and enjoy our pilgrims menu in our Albergue El Encina.

When I walk slowly through this village Hospital de Órbigo in the afternoon, it suddenly strikes me that the bell of the church make a very sad sound. That is touching me. I'm sitting just in front of the church to write my notes, and I listen. When a funeral car arrives at the church I understand. Impressive.

---

Tragiek in Santiago & Hospital de Órbigo

Nieuws volg ik al een paar maanden niet meer. Maar toch bereikt het nieuws over het dramatische treinongeluk in Santiago ons snel. Zeer tragisch.
Op St Jacobsdag staan wij ook in Leon stil bij het verschrikkelijke treinongeluk in Santiago de Compostella. Daar zijn alle festiviteiten gecanceld en is een dodenmis gehouden voor de slachtoffers en familieleden. Wat een tragiek.

Vrijdagochtend 5 , 6 uur gaan de pelgrims weer verder. Ook ik vertrek uit Leon en bid en sta stil bij allen die in Santiago zijn overvallen door dit noodlot.
De pelgrimsstroom zal doorgaan. Eeuwenlang zoeken, verwerken, bidden en bezinnen. Ieder weer om een andere reden.
Maar onze gedachten zijn nu speciaal bij allen in Santiago.


In Hospital de Órbigo ligt een mooie historische brug. Ridder Suero de Quinones had ter ere van een dame de gelofte afgelegd om iedere donderdag een keten om zijn hals te dragen. Om van deze gelofte af te komen organiseerde hij in 1434 bij deze brug een groot tournooi. Vier weken lang vocht hij met 9 medestanders tegen alle ridders die langs kwamen. 2 weken voor en na de naamsdag van de apostel Jacobus (25 juli). De halsketen schonk deze ridder aan de kathedraal in Santiago.

Als ik over deze brug loop is het stil en word ik niet uitgedaagd voor een tournooi :)

Een bijzondere plek waar ik overnacht met een fransman Gerard en zowaar weer even mijn franse taal kan oefenen :)
Later arriveert Frans uit NL op de fiets en hebben wij met zijn drieën een geweldig gezellige avond rond ons pelgrimsmenu in onze Albergue El Encina.

Als ik die middag na mijn lange wandeling vanuit Leon nog even rond wandel in Hospital de Órbigo valt mij ineens op dat de kerkklok heel triest luidt. Dat geluid raakt mij. Ik zit net tegenover de kerk in mijn boekje te schrijven, maar kan even alleen maar luisteren. Als er een begravenisauto voor komt rijden begrijp ik het. Indrukwekkend.


  • 26 Juli 2013 - 17:45

    Renata:

    Beste Hans, ook mijn gedachten zijn bij deze mensen. Gisteren een kaarsje gebrand bij mij houten Jakobusbeeldje en jakobsschelp.

  • 26 Juli 2013 - 17:59

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrino Hans,

    Je bent vandaag wel weer erg snel gegaan, 34.000 mtr!
    Er is inderdaad een ramp gebeurd bij SdC...
    Maar jij bent van die tamelijk vlakke en saaie Meseta af en mag weer echt fysiek aan het werk!! Ik raad je voor morgen een mooie halte aan bij een soort boerderij bij een kraam met allerlei drink- en eetwaar, alles tegen donativo. Dit initiatief is van een Spaanse pelgrim die hier is komen wonen om pelgrims te helpen, telkens staat er een vrijwilliger om te helpen bij deze kraam. Motief: respect en love betuigen aan de pelgrims. Een prachtig, ontroerend gebaar!
    Het lijkt me voor jou de geschikte job, eventjes rust en mensen een hart onder de riem steken.
    Maar je mag ook gewoon doorkuieren naar Astorga hoor!
    Geniet van elke stap...

    ¡Buen Camino,

  • 26 Juli 2013 - 20:59

    Bas:

    Zo'n tragedie ontstijgt het voorstellingsvermogen. Het erge is dat we het allemaal over een maand vergeten zijn. Behalve de mensen die iemand verloren hebben en die het gezien hebben.
    Anderzijds is het wel goed om ook het leef te kunnen vergeten. het leven zou anders ondragelijk worden.
    Puntje ter overdenking..
    Hartelijke groet en het ga je goed. De Meseta heeft je veel opgeleverd.

  • 26 Juli 2013 - 23:30

    Leen:

    Hallo Hans,
    Ik ben net terug van een reis naar Frankrijk voor mijn werk, voor een deel met de TGV. Je moet er niet aan denken zo'n trein uit de rails vliegt, wat een energie er dan vrij komt vreselijk. Ik vond de snelheid in dat verband wel heel indrukwekkend. Na Lyon overnacht in Cluny. Daarna met de auto verder en plots kruiste ik het pelgrimspad waar jij overheen gelopen bent! Jij was direct in mijn gedachten, toch wel bijzonder dat ik net dat bordje zag.
    Hans het ga je goed op het laatse traject, veel wijsheid en inspiratie toegewenst.
    Groeten,
    Leen

  • 27 Juli 2013 - 08:09

    Koos:

    ik las een tijdje terug een hele goede uitleg over de betekenis van het woord: gedenken.
    Gedenk de sabbatdag. Jezus zegt: gedenk Mij.
    Gedenken is opnieuw beleven alsof je er zelf deel vanuit maakt, alsof je er zelf bij bent in het hier en nu.
    Dus gedenk de uittocht uit Egypte. Gedenk dat wij mede gekruisigd zijn met Jezus. Gedenk de Hologaust.
    Gedenk de slachtoffers van deze treinramp .... Gedenk gebeurtenissen uit je eigen leven .....

  • 07 Augustus 2013 - 21:32

    Eveline Keijsers:

    Ha die Hans,

    Toon en ik zijn net terug van een georganiseerde busreis naar Andalucia. We zijn 15 dagen weggeweest. Vreselijk, he, dat treinongeluk in Santiago! Ongelooflijk dat dit heeft kunnen gebeuren.

    We zijn ook nog in Burgos geweest. We hebben een stukje van de pelgrimstocht gelopen, de Jacobsweg. Heel apart om een klein stukje gelopen te hebben van de weg die jij ook gelopen hebt. Als aandenken heeft Toon een stok gekocht met de tekst: Camino de Santiago, erop. Ook hebben we een Jacobschelp gekocht en voor Sofie, een meisje die met ons meegegaan was van de busreis, hebben we ook een Jacobschelp gegeven. Ze was er erg blij mee. Ze was een heel bijzonder meisje van 15 jaar.
    De groep was heel erg leuk van jong tot oud en Andalucia is heel gevarieerd. Vooral ook door de Arabische invloeden, de Moorse invloeden. De flamenco dansen, de paella en de gazpacho.

    Fijn dat je nu in Santiago bent. Gezond en wel. Ga je nu het hele stuk weer teruglopen?

    Toon heeft nog tot de 23e vakantie. Heerlijk!

    Gods zegen. Hij zal je beschermen en leiden op je levensweg,
    Eveline & Toon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Hospital de Órbigo

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 219476

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: