Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostella

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

08 Augustus 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

.
Dag 162 Ma: Montes de Gozo-》 Santiago 5 km
( zie Nederlands hieronder )

Arrived in my 6th month in Santiago. More as 3000 km now, but still not finished :)
Going on to the sea, a beautiful end of my inner walk.

Together with Dorien from Belgium and Mathias from Austria, I walk the last 5 km and arrive in Santiago in some rain. But sunshine comes back soon.
It feels like dutch weather with the influence of the Atlantic ocean.
A big difference with the heat of the Meseta in Spain.

At the cathedral I try to understand why I walked so far. In Reims and Vezelay a pilgrim get a great welcome arriving with backpack in het cathedral, like it happened years ago also in Santiago. But now Santiago is filled with tourist and entertainment.
But we enjoy our time together in front of the cathedral en go in line for our Compostella at the Pilgrims office.
We collected so many stamps on our way, as a nice memory of special places. We find a simple albergue, with a great garden, Roots & Boots.
Not the best price quality, but we have not much choice. And I am lucky to get my own little room. And do not complain that my bathroom is 3 floors lower :)

In between all the tourist entertainment I find nice silent places as in a little chapel in the cathedral with the people of Pietre Vive. To my big surprise they sing Taize songs. So I join them, great !!!! They are my highlight in Santiago.
https://www.facebook.com/Pietrevive
http://pietrevive.wordpress.com/

A perfect place of silence to escape from the noisy touristic Cathedral.
Thanks Pietre Vive !!!!

I see and skip the long line for the statut of St Jacob and feel that this is for me not the reason why I walked to Santiago.
I remind my Maria. Carrying her picture with me in my Shell.
The people of 'Pietre Vive' show me where I can bring the prayers that pilgrims gave to me. I promissed to carry them with me to Santiago. I sit down and pray for them and all others that I have met on my way. Who asked me to pray for them. But also who helped me on my way and gave me food and a place to sleep.

On the area outside in front of the cathedral pilgrims meet each other. That is how I find back Sonja and Anja from Austria. Mother and daugther with who I walked earlier in Spain. A great moment.
And we do crazy things, like lay down on the ground outside and look to the cathedral upside down :)

Months I walked from cold, snow, to the sunshine and finaly again some rain. From Olanda, Belgium through France and Spain. From cold winegart hills, to the wet and steep Morvan, Grand Massif, Aubrac, Pyrine and the mostly sunny Spanish country.
But primairy it is an inner way that I want to transfer now slowly in going home.

Reading the nice replies I notice that many think that I will stop in Santiago. But my way is not completely finished.
I continue to my end by the sea at Finisterre and Muxia. To find rest near the sea.

---

Ik kom in mijn 6e wandelmaand aan in Santiago. Meer dan 3000 km gelopen. Going on to the sea. A beautiful end of my inner walk.

Samen met de Vlaamse Dorien en Mathias uit Oostenrijk loop ik de laatste 5 km omlaag naar Santiago. In de regen helaas, maar later komt de zon toch weer. Nederlands weertje hier onder invloed van de Atlantische oceaan. Weer heel wat anders dan het snikhete Spanje :)

Bij de kathedraal probeer ik het tot mij door te laten dringen waarom ik hier heen liep.
In Reims en Vezelay liep ik met rugzak de kathedraal binnen en werd daar verwelkomt. Dat is het mooiste en zo zijn pelgrims vroeger ook ontvangen.

Santiago is vol van veel toeristen. Na een mooie tijd samen op het plein voor de kathedraal gaan wij in de rij staan voor onze 'Compostella'. Onderweg veel stempels verzameld als herinneringen aan deze tocht. Een herberg gezocht. Eenvoudig maar met een gezellige tuin.

Er staat een lange rij om langs het Jacobs beeld te lopen. Daarvoor ben ik persoonlijk niet gekomen merk ik. Mijn hoogtepunt in Santiago is een kleine kapel in de kathedraal, waar ik geniet van het meezingen van Taize liederen met jongeren in groene shirts van 'Pietre Vive'.
https://www.facebook.com/Pietrevive
http://pietrevive.wordpress.com/

Een heerlijke stilte plek waar ik tot rust kom. Ik denk aan mijn Maria, draag haar foto bij mij in mijn schelp. En ik verlang naar leven.
De jongeren van 'Pietre Vive' wijzen mij waar ik de gebedsbriefjes kan achterlaten in de kathedraal.  Die heb ik in Frankrijk mee gekregen. Een extra missie, maar niet zwaar :)
En ik bid voor iedereen die mij vroeg aan hun te denken in Santiago. En voor de vele prachtige mensen die mij geholpen hebben of die ik ontmoet heb.

Op het plein voor de kathedraal is het een prachtige ontmoetingsplek van pelgrims. Die je soms al weken niet meer hebt gezien. Zo ontmoet ik ook Sonja en Anja uit Oostenrijk weer. Bijzondere pelgrimsvrienden. En veel anderen.
We doen lekker gek. Gaan languit op het plein liggen en bekijken de kathedraal ondersteboven :)

Maanden gelopen van vorst, sneeuw, hagel naar zon en toch weer wat regen. Van Holanda, Belgie door Frankrijk en Spanje. Van glooiende koude wijngaarden, akkers naar de grillige natte Morvan, Grand Massief, Aubrac, Pyreneeën en het meestal zonnige Spaanse land.
Maar vooral een innerlijke reis, die ik nu langzaam wil laten overgaan naar thuis.

Aan reacties merk ik dat velen denken dat ik in Santiago stop. Bijna daar, maar toch nog niet helemaal :)
Ik ben ontroerd door jullie prachtige berichtjes.
Maar nu eerst nog verder naar het eind bij de zee van Finesterre en Muxia. Nog even uitdromen bij de zee.


  • 08 Augustus 2013 - 10:50

    Martien Ravestijn:

    Hans,
    Wat een prachtige tocht! Naar ik hoop geeft het jouw de innerlijke rust die je zocht en nodig had.
    Tot snel,
    Martien

  • 08 Augustus 2013 - 10:56

    Corne Roozen:

    Top prestatie Hans.
    Niet enkel de lange indrukwekkende voetreis maar zeker ook het ten uitvoer brengen van wat in je hart leeft.

  • 08 Augustus 2013 - 11:10

    Marlon:

    Hoi Hans,

    wat geweldig moet het geweest zijn voor je, om de kathedraal in het zicht te krijgen, er naar af te dalen, de medepelgrims te ontmoeten en de hele reis als een soort van samenvatting tot je door te laten dringen. Een voorlopige eindbestemming, maar toch niet voor lang. Ik wist dat je verder wil naar 'het einde van Europa': Cap Finistere.
    Ik zou 'proficiat' tegen je willen zeggen, maar dat klinkt dan SLECHTS als het geleverd hebben van een prestatie, terwijl deze voetreis natuurlijk veel meer is dan dat!
    Anyway: veel moed, doorzettingsvermogen, genot, afzien en beleving van de omgeving gewenst voor de komende kilometers!

    Hasta luego,
    Marlon

  • 08 Augustus 2013 - 11:25

    Arend En Anneke De Niet:

    Geweldig Hans, dat je veilig aangekomen bent in Santiago.
    Proficiat!
    Geniet er van, maar geniet straks nog meer van de stilte op weg naar Finistere.
    Prachtig stuk om alles nog eens te overdenken en op een rij te krijgen.
    Succes verder!

  • 08 Augustus 2013 - 11:57

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrino Hans,

    Je bent nu aangekomen op jouw beginpunt!!
    De fysiek reis was tamelijk gemakkelijk en ook nog die laatste km's naar Cabo Fisterre en Muxia stellen maar weinig voor! Wat ik ook leuk vind is dat velen de oorkonde die men in SdC krijgt een Compostella o.i.d. noemen. Het is gewoon een Compostolaat en niets anders! Kijk maar eens op Google. En in Finisterre en Muxia krijg je ook nog je "aflaat" ,een oorkonde, leuk voor op het toilet :-D !
    Hans, geniet nog van het onderweg zijn naar het einde van de wereld en een nieuw begin...
    Geniet van elke stap...

    ¡Buen Camino,

  • 08 Augustus 2013 - 11:59

    Peregrinofrans:

    Vertaling van de Compostolaat

    Het Kapittel van de Zegenrijke Apostolische en Aartsbisschoppelijke Kerk van Compostela, als bewaarder van het zegel van het Altaar van de Zalige Apostel Jakobus, belast met de taak een bewijsstuk te overhandigen aan alle Gelovigen en Pelgrims uit alle landen van de wereld, die uit devotie of omwille van een gelofte de Bedevaartsplaats van de Heilige Jacobus, onze Apostel, Patroon van de Spanjaarden en Titelheilige, bezoeken, maakt bekend aan allen, te- zamen en afzonderlijk, die dit zullen nagaan, dat: .NN.. dit allerheiligste Godshuis uit godsvrucht toegewijd heeft bezocht.

    Ter waarmerking hiervan overhandig ik hem/haar het voorliggend schrijven, bekrachtigd met het zegel van dezelfde Heilige Kerk.
    Gegeven te Compostela op de ... dag van de maand ... in het jaar des Heren ...
    De Secretaris van het Kapittel

  • 08 Augustus 2013 - 12:04

    Aalbert:

    mission accomplished. I have followed you all the way and it must have been a incredible journey God bless you. And a safe trip home.

  • 08 Augustus 2013 - 12:29

    Jan En Conny:

    Geweldig hoor Hans, dat je deze wandeling hebt gemaakt. Wij hebben er grote bewondering voor. Fijn dat in Santiago een aantal Pelgrimsvrienden hebt ontmoet. Het lijkt ons goed om je ervaringen, opgedaan tijdens je wandeling, nog eens met hen te kunnen uitwisselen.
    Wij hopen dat je tijdens je verdere wandeling naar Finisterre je gedachten laat gaan hoe je het leven, wanneer je weer terug bent in Holland, op zult pakken.

    Hartelijke groet van Jan en Conny.

  • 08 Augustus 2013 - 14:43

    Greetje:

    Hallo Hans
    het was mooi jou te ontmoeten, het was mooi om, na onze terugkeer, via de blog in gedachten met jou mee te mogen lopen.We wensen je een gezegend vervolg toe op de tocht die 'leven' heet!

  • 08 Augustus 2013 - 16:14

    Bas:

    Geweldige prestatie!
    Je hebt nog even om de omschakeling te maken naar huis. Neem de tijd. De rust. De afkick.
    Dat de laatste kilometers niet alleen naar het eind van Europa zullen gaan, maar vooral naar het einde van je eigen reis.
    Gods zegen gewenst in de laatste etappe van je voettocht.

  • 08 Augustus 2013 - 19:25

    Erik Jacobs:

    Being there is fun; getting there is all of it!
    Met deze wijze woorden uit de schitterende film 'Being there' (met Peter Sellers in de hoofdrol) wil ik je van harte gelukwensen met het bereiken van Santiago de Compostela, Hans. Pelgrimshoedje af!
    Maar ik heb gehoord dat hiermee toch nog maar 1/3 van je zonden vergeven zijn... Dat zal niet het doel van jouw camino geweest zijn, veronderstel ik.
    Na de steeds verder toenemende drukte naarmate je dichter bij Santiago kwam, wens ik je veel rust toe in Finisterre om tot bezinning, tot jezelf te komen.

  • 08 Augustus 2013 - 19:59

    José:

    Hans, wat een kracht, wat een prestatie, maar ook het geluk van gezond zijn, want zonder dit had je deze tocht niet kunnen maken. Geweldig, en wat heb ik genoten bijna dagelijks van jou reis verhalen.
    Nog maar een paar dagen kunnen wij allemaal hiervan genieten en dan ga ik het zeker missen.
    Geniet nog van de tocht naar Finesterre. See you later !!

  • 08 Augustus 2013 - 20:22

    Henk En Anne:

    Hans,
    In één woord geweldig de tocht die je hebt gelopen, fysiek en geestelijk en zo mooi in balans.
    We hebben van je reisverslagen genoten.
    Goed dat je nog ter afsluiting van deze megawandeling doorloopt naar Finisterre voor het laten inzinken van alle emoties in je innerlijk en de overgang naar het "gewone" leven.

    Hartelijke Groeten van de buren uit het kleine huisje.

  • 08 Augustus 2013 - 22:36

    Alet:

    Hans, ook al heb ik heel weinig van me laten horen, ik heb alles gelezen en ben erg ontroerd. Wat moet dit een heel bijzondere dag voor je zijn. Het lijkt me zo goed voor je om "af te bouwen" door nog even door te lopen. en om je weer vooruit te kunnen richten. Maar vandaag is vandaag, en geniet van en doorleef deze aankomst en verblijf!

    Liefs en shalom, Alet

  • 10 Augustus 2013 - 17:38

    Trees Leunissen:

    He Hans
    Gefeliciteerd met het behalen van je eerste stoppunt.
    Geweldig dat het je gelukt is.
    Nog veel goede dagen daar in Spanje.
    groetjes Trees en Noël

  • 11 Augustus 2013 - 00:10

    Peter:

    Hans, wat bijzonder dat je daar nu bent! Een onvoorstelbare reis, zowel fysiek als mentaal. Gefeliciteerd!
    Geniet nog van het vervolg. :-)
    Groetjes, Peter en Pauline.

  • 11 Augustus 2013 - 00:48

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrino Hans,

    Je zal vanmiddag wel aangekomen zijn in Fisterre en vanavond met je medepelgrims naar Cabo Finisterre zijn gegaan om daar de zon te zien ondergaan. Mogelijk heb je daar een oud ritueel gehouden om daar wat te verbranden. Voor alle zekerheid heb ik in Eindhoven alle ramen gesloten want ik weet hoezeer de Pelgrim en zijn kleding kunnen stinken! En dat wens ik niet te ruiken!!
    Niets voor niets laat men regelmatig de botafumeiro in de kathedraal in SdC door de kerk zwieren. Dit om alle luchten te verdrijven!
    Hans, geniet morgen nog van je laatste wandeldag naar Muxia!
    Geniet van elke stap...

    ¡Buen Camino,

  • 11 Augustus 2013 - 20:03

    Jan:

    Hans wat heb jij een prachtige tocht gemaakt. Vooral van je reis naar jezelf heb ik elke letter gelezen. RESPECT!
    Ik bid dat de overgang naar huis een reis van vrede mag zijn. En ik zie er naar uit je in de Fontein te mogen ontmoeten.
    Groeten van jan en Joke

  • 14 Augustus 2013 - 22:03

    Monique:

    Daar ben je dan Hans, op de plaats waar je zolang naar toegewerkt en geleefd hebt. Een reis denk ik die onvergetelijk moet zijn. Ik hoop dat het je gebracht heeft naar wat je zocht en hoe bijzonder moet het zijn geweest met een stuk rust, vrede, contemplatie maar daar tegenover ontberingen. Ik respecteer zeer wat je bereikt hebt en wens je ook veel zegen met nog het volgende en laatste hoofdstuk voordat je terugkeerd naar NL. We hopen natuurlijk wanneer je daaraan toe bent op enig moment wat van je ervaring wilt delen in het Open Huis van je reis. Want velen (gasten OH) hebben je gevolgd en besproken. Heel veel zegen en tot binnenkort.
    Hartelijke groet, Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 850
Totaal aantal bezoekers 219448

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: