From church to church to Montbrison - Reisverslag uit Montbrison, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu From church to church to Montbrison - Reisverslag uit Montbrison, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

From church to church to Montbrison

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

21 Mei 2013 | Frankrijk, Montbrison

.
Day 84 Tu/Di: Montverdun -》Montbrison 17 km

( zie Nederlands hieronder )

After the ‘no’ welcome at the closed Gite Castle on the top in Montverdun, the welcome and service in hotel 'Le Matin' was super. Thanks Cathy for your great service !!!!
Cathy speaks good English and French. She helps us to call and provides a great meal and breakfast. We say goodbye after a super-rich and more English 'Le Petit Dejeuner’ what we will not soon forget. Both an omelet with three eggs and a lot more luxury choices. We get spoiled. After this we need to get used again to the French breakfast with baguette with jam, but that is always better than an empty stomach :)
We walk from church to church as pilgrims. Also to the big church in Champdieu where pilgrims have been passing since the year 1100. Impressive when you are in such an old church thinking of the long history. In that silence resting and praying that God gives you in this life new energy and ideas. Sometimes we climb also up to a small chapel on a lonely hill in the countryside. Beautiful places to stop for a moment on this Camino, the Jacobs route, which is very well signed now.
In Montbrison we find not much more as a poor but still expensive hotel. But with a restaurant that earns more stars as the rooms. Sharing the room together helps to reduce the price. Montbrison has not much to offer except the cathedral. In this drizzly weather we like to leave soon again.
Unfortunately Monasteries are closing down for pilgrims. I can imagine that the flow of pilgrims increases too much. Maybe some pilgrims only focused on a cheap night, showed no respect for the silence and prayers in the monastery. It is a sad trend. Pilgrimaging and the monastery life with its rich history, belong together. For me still a source of inspiration. Monasteries will come more on my path.

---

Van kerk naar kerk naar Montbrison

Na de slechte start bij de gesloten Gite op de top in Montverdun, is de verzorging in het iets verde gelegen 'Hotel Le Matin', waar wij naar toe zijn gestuurd, super persoonlijk. Thanks Cathy for your great service !!!!
Cathy spreekt geweldig Engels en Frans. Helpt ons met bellen en verzorgt een geweldige maaltijd en ontbijt. Wij nemen afscheid na een super uitgebreid meer Engels 'Le Petit Dejeuner' wat wij niet snel zullen vergeten. Daarna is het weer wennen aan stokbrood met jam, maar ook dat is veel beter dan een lege maag :)

Lopen van kerk naar kerk doe je als pelgrims. Zoals naar de kerk in Champdieu waar pelgrims al sinds 1100 langslopen. Indrukwekkend als je in zo'n oude kerk staat. In die stilte tot rust komen en bidden dat God je in dit leven energie en nieuwe ideeën geeft. Soms klauteren wij omhoog naar een klein kapelletje op een eenzame heuvel in het landschap. Mooie plekjes op de Jacobsroute, die zeer goed aangegeven staat.

In Montbrison is helaas niet veel anders dan een slecht en toch duur hotel. Wel met een restaurant wat veel meer sterren verdiend dan de kamers. Een troost is wel dat je met zijn tweeën de prijs kunt delen. Montbrison heeft in het miezerige weer niet veel te bieden, behalve dan de kathedraal.

Kloosters gaan helaas steeds meer dicht voor pelgrims overnachtingen. Ik kan mij voorstellen dat de stroom pelgrims teveel toeneemt. Misschien zijn sommige pelgrims alleen uit op een goedkope overnachting en is de kloof te groot geworden om van de stilte en de gebeden in het klooster te genieten. Alleen een trieste trend. Het pelgrimeren en het je geloof beleven vanuit het klooster met zijn rijke historie, horen zo enorm bij elkaar. Mij blijft dat inspireren in ieder geval. Het smaakt naar meer. Klooster tradities leven gelukkig ook nu nog. En komen nog wel op mijn pad.
.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montbrison

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 219466

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: