Mijn Terugkeer - Reisverslag uit Nederland, Nederland van hans hike - WaarBenJij.nu Mijn Terugkeer - Reisverslag uit Nederland, Nederland van hans hike - WaarBenJij.nu

Mijn Terugkeer

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

11 September 2013 | Nederland, Nederland

See for English text Travel log (Reisverslag) -> My Return
http://hans2hike.waarbenjij.nu/reisverslag/4602252/my-return

Na maanden lopen ben ik weer thuis. Met de trein naar huis gereden. Eerst naar goede vrienden in Bilbao. Langzaam reis ik met de Spaanse trein naar het oosten in 10 uur tijd. Wandelend duurde dat een maand. Deze Spaanse sneltrein reist heerlijk relaxed. Treinwagons worden aan en af gekoppeld. Lange pauze’s op de stations. Niets voor als je echt snel van west naar oost wilt reizen. :) Onderweg wat koffie met een broodje. Een goed tempo voor mijn gedachten.

Ik zie de heuvels met indrukwekkende uitzichten en de hete en rode Meseta, weer langs trekken. Nu terug in de tijd reizend. Al mijn ontmoetingen en belevenissen overdenkend. Mijn persoonlijke aantekeningen doorlezend. Zo gaat mijn tocht weer aan mij voorbij. De ontmoeting met mijn vrienden in Bilbao en Bergera is mooi. Alleen een intense vermoeidheid overvalt mij. Mijn lichaam is op de terugreis, maar mijn geest kan het nog niet bijbenen.

Ik reis verder met de trein naar huis door Frankrijk, België en Nederland. Nu reis ik in 12 uur door het platte west Frankrijk, terwijl ik daar maanden door het veel heuvelachtigere oosten liep. Nu van warmte naar regen, zoals ik liep van sneeuw naar zon. Onderweg naar de stilte om thuis te landen. Nieuwe initiatieven nemen. Het is heerlijk om mijn kinderen, en natuurlijk ook mijn kleinkind Hadassah weer te zien en vast te houden. Dat voelt super.

Een belangrijke laatste fase van mijn camino is nu begonnen.
Het is een grote overgang, te leren leven met zoveel meer dan alleen mijn rugzak. Even lijkt het of er niets veranderd is en mijn camino alleen maar een droom was. Maar als ik mijn blog bijwerk en de foto’s zie, herbeleef ik mijn pelgrimstocht en groeit het verlangen om wat ik onderweg geleerd heb,te vertalen naar mijn leven nu. Nu weer verder op weg gaan in vertrouwen. Thuis ben ik maar eerst begonnen huis en tuin op te ruimen. En probeer mij te herinneren waar alles ligt. Onderweg loop je je hoofd letterlijk leeg. Ik werk mijn blog bij. Vertaling naar Engels en Youtube filmpjes volgen nog. En ik wil bedankjes versturen en foto’s en de ‘terugkeer ervaringen’ delen met andere pelgrims.

Mijn thuiskomst is ook een moment van denken aan mijn Maria die ons 3 jaar geleden moest verlaten uit dit aardse naar een hemels leven. Eeuwig blijf ik haar dankbaar voor wat zij ons gaf in ons leven samen.

Een jaar geleden vertrok ik in September 2012 vanaf de Waddenzee vanuit Sint Jacobieparochie in Friesland en liep een eerste traject naar huis. In maart 2013 trok ik de voordeur dicht om weer verder op pad te gaan naar het zuiden. Eind augustus kwam ik aan in Santiago en vond een waardig einde bij de kust van Muxia, wat wel heel raar aanvoelde.

3410 km gelopen in 6 maanden. En geleefd vanuit alleen mijn rugzak.
Weer of geen weer, op pad ga je weer :) Er volgt weer een nieuwe dag met verrassingen, uitdagingen en mooie ontmoetingen. Reizend door verschillende culturen, talen en landschappen.

8 kg gewicht verloren en heel wat haar gewonnen. Met een rugzak van 19 kg in de sneeuw en regen begonnen en met 12 kg tot stilstand gekomen bij de Atlantische Oceaan. En steeds weer leren te vertrouwen en mijzelf te blijven. Door Nederland, België, Frankrijk via ' Vezelay ', ' Taizé ' en ' Le Puy en Velay ' naar Santiago en de zee in Spanje gelopen.

Van zee naar zee gelopen. Ik voel mij zeer dankbaar dat ik dit mocht beleven en zoveel bijzondere mensen onderweg mocht ontmoeten.

Nu verder ... meer Taizé in mijn leven .... beter Frans leren ...en nog veel meer .... en goed blijven luisteren welke weg te gaan.


Mooi liedje waarmee ik mijn tocht begon
Acda en de Munnik - Vandaag ben ik gaan lopen
http://www.youtube.com/watch?v=Vkal9IlEexw&feature=youtu.be

'Wandelen kan ons van het gewicht van onze gedachten bevrijden'

Gij, Eeuwige,
zegen de weg die voor mij ligt,
zegen het pad waarop ik ga.
Zegen alles onderweg
waarop mijn blik rust
en wat mijn aandacht verrast.
Maak elke klim voor mij veilig
en elke bergpas open.
Houd mij bij de hand
en leid mij voort
door het donker naar het licht.



  • 13 September 2013 - 00:28

    José:

    Welkom thuis Hans,
    Heel graag wil ik naar jou ervaring luisteren.
    Welterusten voor straks

  • 13 September 2013 - 01:21

    Corné:

    Welkom thuis Hans.

  • 13 September 2013 - 08:15

    Frank En Jet:

    Ik heb alle verhalen mogen lezen en al wat verhalen van je mogen horen. De filmpjes en foto's erbij geven een beeld. Maar die laatste foto met Hadassah ontroerd me en raakt me diep. 'Thuis' is de plek waar je geliefden zijn. En deze kleine meid zal maar wat blij zijn met zo'n lieve, dappere opa. Die haar over een tijdje al die verhalen verteld van zijn grote avontuur. Waarom hij deze tocht moest maken. Over een lieve oma, die nu bij Jezus in de hemel is. Over haar en ook zijn liefde voor God. Dié levenservaring en dát getuigenis is voor haar van onschatbare waarde. Generaties met elkaar verbonden. Precies zoals God het bedoeld heeft. Psalm 78:1-7.
    ...wij willen vertellen aan het volgende geslacht des Heren roemrijke daden, Zijn kracht en de wonderen die Hij gewrocht heeft. ...opdat die hun vertrouwen op God zouden stellen, en Gods werken niet vergeten.

    Hans, Gods rijke zegen toe gebeden met de keuzes die je de komende tijd gaat maken.

    Frank en Jet

  • 13 September 2013 - 08:51

    Leon:

    Welkom thuis alvast Hans. Voor mij ben je eigenlijk pas thuis als ik je een dikke knuffel mag geven. Indrukwekkend reisverslag van een dikke rugzak die van 19 naar 12 kg ging en een man die lichamelijk maar ook geestelijk het nodige mocht achterlaten in kg's en gedachten en rijker terugkwam.

    Zegen en groetjes, Leon & Monique

  • 13 September 2013 - 08:54

    Elisabeth:

    Ik wist niet dat je er zo lang over had gedaan met de trein van Santiago naar Baskenland, bijna net zo lang als van Baskenland naar huis!
    Mooie woorden, Frank en Jet. Leuk om reacties te lezen.


  • 13 September 2013 - 10:05

    Koos:

    Ik sluit me aan bij de mooie woorden van Frank en Jet.
    Hans, ik vond het super om je te ontmoeten in de kerk op 1 september.

  • 13 September 2013 - 11:20

    Ymkje:

    Wat een mooi en ontroerend verslag lieve Hans. Wat een doorzettingsvermogen, wilskracht, verwondering en vooral liefde spreekt hieruit. Ik wens je alle liefde, wijsheid en Gods begeleiding toe bij de terugkeer in je "gewone" leven.

    Hartelijke groet, Ymkje.

  • 13 September 2013 - 12:01

    Bas:

    Welkom thuis in een nat Nederland. Fijn dat je behouden thuis bent gekomen; vele gebeden zijn verhoord. Je hebt een geweldige prestatie neergezet, mentaal en fysiek.
    Prachtige foto waar jong oud ontmoet.
    Oefen vast in verhalen vertellen, de volgende fase van de camino.
    Fijn dat je een stukje van jou zelf wilde delen. Je leven vervolgt, ook weer met mooie ontmoetingen. Nu geen mede pelgrims, maar met mede levensreizigers.
    Het ga je goed. Wat je ook doet: ga steeds met God. Hij is er ook in het vervolg weer steeds bij.

  • 13 September 2013 - 13:28

    Sander En Marijke:

    Welkom in Nederland!
    Wat zal dat weer wennen zijn zeg om na zoveel maanden weer de deur van je eigen huis open te doen.
    We hopen dat je snel weer kunt wennen, maar niet zult vergeten wat je meegemaakt hebt en wat je geleerd hebt.
    God's zegen!

  • 13 September 2013 - 16:43

    Monica:

    Welkom thuis! Vol bewondering je verhalen gelezen.
    Liefs,
    Monica

  • 13 September 2013 - 18:53

    Koos:

    o ja, ik zie uit naar je video's

  • 13 September 2013 - 22:17

    Josje En Hans Van Slooten:

    Welkom thuis!
    Hans bedankt voor je reisverslag. Veel meegemaakt, veel ontmoetingen, doorgezet. En nu mag je in vertrouwen verder gaan op je levensweg. De Heer is je Herder. Ik was deze zomer een kleine vier maanden in Zweden, midden in de natuur. Eerst 7 weken alleen, voor een timmerklus en daarna samen met Josje, kinderen en kleinkinderen. De stilte, de natuur, het niet moeten.We hebben het nodig om tot God en tot onszelf te komen. Nieuwe inspiratie!
    Hans, blijf wandelen iin de prachtige natuur en sterkte bij het weer oppakken van alle dagelijkse bezigheden.

    Hartelijke groeten,
    Josje en Hans

  • 13 September 2013 - 22:20

    Hanny :

    Welkom thuis Hans!
    Het was bijzonder om je de afgelopen tijd te mogen volgen bij je persoonlijke ervaringen tijdens de camino. Je schrijft erg onderhoudend!
    Indrukwekkend vond ik vooral je doorzettingsvermogen tijdens de eerste fase van de tocht toen de weersomstandigheden niet altijd meewerkten en je regelmatig barre omstandigheden moest overwinnen.
    Fijn dat je behouden thuis bent gekomen.
    Hartelijke groet uit Brummen
    Fred & Hanny

  • 14 September 2013 - 22:01

    Markus Bos:

    Hoi Hans,
    Bedankt voor het delen van je reiservaringen.
    Veel goeds gewenst bij het thuiskomen in ons kikkerlandje.
    Groet,
    Markus Bos

  • 16 September 2013 - 07:40

    Trees:

    Wat een ervaring moet dit zijn geweest! En wat heerlijk dat je de tijd hebt kunnen nemen om dit te doen!
    Ik heb onlangs een bijeenkomst bijgewoond van mijn oom die deze reis ook heeft gemaakt. Prachtig, zo een andere wereld als dat je gewend bent.
    Fijn dat je weer 'save and sound' thuis bent.
    Geniet van je familie, en alle dingen die je weer gaat doen!
    Vast en zeker tot ziens!
    Trees

  • 16 September 2013 - 10:13

    Jeanny:

    Hans, heel bijzonder om je reiservaringen en over je thuiskomst te lezen. Fijn om te weten dat je goed bent thuisgekomen. Mooi gebed, heel diep, dat de Eeuwige het mag verhoren en je Zijn zegen mag ervaren in je dagelijks levensreis.
    Jeanny

  • 25 September 2013 - 12:31

    Véronique HALLOY:

    Hi Hans,

    Fantastish te horen dat je terug bent. Ik heb je ontmoet in Aubrac toen ik met een groep een stukje van de weg deed. Ik ben Belg maar ik woon in Den Haag en ik was met een franse groep (ook met Peter de Engelse). Misschien herriner je mij niet meer. Je hebt waarschijnlijk zo veel mensen ontmoet gedurende de reis. Nu ben je terug thuis. Waar is thuis ? Je had mij iets gezegd over Scheveningen .. Ik zou het heel leuk vinden om je terug te zien en het allemaal mondeling te horen van jou. Mijn tijd op De Weg was alleen maar een proefles zo te zeggen maar ik wil echt tot Santiago, het heel stuk door, als ik er de tijd voor zal hebben. Ik hoor ook heel graag hoe je je nu voelt, nu dat het avontuur voorbij is. Na alleen maar een week, voelde ik mij verloren toen ik terug kwam, zodus, hoe is het na al die maanden op de weg ??
    Véronique

  • 27 September 2013 - 23:47

    Hans 2 Hike:

    Dank allemaal. Ik heb onderweg steeds genoten van alle reacties, maar kon niet altijd reageren. Daar was geen tijd meer voor. Dat ga ik nu nog proberen meer persoonlijk te doen, maar heb even geduld :)
    Dank in ieder geval voor al het meeleven en de bemoedigingen.
    En dit is zeker nog niet mijn laatste bericht. Want ik ben nu bezig met de tweede helft na Santiago, de terugkeer in het 'gewone leven' en nog zoveel mooie foto's en filmpjes. Dus wordt vervolgd.
    En Véronique, ik herinner jou nog en heb je een email gestuurd.
    Pelgrimsgroetjes allemaal
    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nederland

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 1112
Totaal aantal bezoekers 219369

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: