Moving on / Stevig doorstappen - Reisverslag uit Bilzen, België van hans hike - WaarBenJij.nu Moving on / Stevig doorstappen - Reisverslag uit Bilzen, België van hans hike - WaarBenJij.nu

Moving on / Stevig doorstappen

21 Maart 2013 | België, Bilzen

Day 23 Th/Do: Opoeteren -》 Bilzen 30 km

With big steps I walk to Bilzen. A long distance and I must arrive on time. This day feels more as fitness and not as pilgrimage :)
From Opoeteren I walk to the oldest station (1878) in 'As' in Belgian Limburg, where you can sleep in a railway carriage. Long time ago they where transporting coal, but also passengers. But I'm not staying here and walk further.
From Opoeteren I walk on a straight cycle path, which is the old railway bed, where until 1959 the train was still driving from Maaseik. Later, I walk over a 'green' eco viaduct crossing the E314 motorway. Now I follow the "Via Limburgica" route, with many Santiago stickers that point you in the correct direction. And I also follow the route ‘Woolf leg’ ( 'Wolf Pootje') :)
Fortunately it is dry weather, but cold, so I am happy with my "thermo" layers and warm hat. A long straight path with mostly no mud. This gives me all the time to let my thoughts go, which calls up many memories. But I feel also tension because I get near to the "French" challenge.
Automatically buzzes an old song in my head: "I put my trust ...", the same as during my trip one year earlier started in the North of The Netherlands. Learn to trust on God and let go the control of my life. That was my goal.
In Bilzen I get a warm welcome from Christien. I hear that one day before me, another Dutch pilgrim is walking. That is special because the chance to meet each other on this route is very small.
But you never know ... read on .... :)

Stevig doorstappen

Stevig doorgestapt naar Bilzen, grote afstand en ik moet er op tijd zijn. Meer een pittige fitness dan pelgrimeren :)
Van Opoeteren, naar het oudste station (1878) in 'As', in Belgisch Limburg, waar je in een treinwagon kunt slapen. Vroeger was hier veel kolen, maar ook reizigers vervoer. Maar ik blijf hier niet en loop door.
Vanaf Opoeteren over het kaarsrechte fietspad, dat op de oude spoorwegbedding ligt, waar tot en met 1959 de trein uit Maaseik nog reed. Later via een 'groen' eco' viaduct omhoog de snelweg E314 over. Nu de "Via Limburgica" volgend, met veel Santiago stickers die je de goede kant op wijzen. En ook even de route het 'Wolfspootje' :)

Gelukkig droog weer, maar wel blij met mijn "thermo" laagjes en warme hoed. Lange rechte maar meest harde paden, die veel herinneringen oproepen. En spanning om de "Franse" uitdaging die nog komt.

Automatisch gonst een oud liedje door mijn hoofd: "Ik stel mijn vertrouwen ... ", hetzelfde als tijdens mijn tocht door Friesland. Leren vertrouwen, en alle zorg en streven naar zekerheid loslaten, daar ging ik voor.

In Bilzen hartelijk ontvangen door Christien. Mijn laatste 'Vrienden op de Fiets' overnachting. Daar hoor ik dat er één dag voor mij, nog een Nederlandse pelgrim loopt. Wel bijzonder want de kans elkaar te ontmoeten, is op dit traject erg klein.
Maar je weet maar nooit ... lees maar verder .... :)

• 22 Maart 2013 - 20:09

Peter Swinkels:

Zo Hans je hebt flink door gestapt vandaag! Morgen kom je al ten zuiden van het zuidelijkste puntje van Nederland.
    Hier verwachten ze sneeuw morgen. Hopelijk bij jou niet.. anders wordt het wandelen door een wit landschap.
    Wandel ze..

• 22 Maart 2013 - 20:43

Hans En Josje:

Hej Hans,

Bedankt voor je mooie reisverslagen. We leven met je mee en bidden voor je!

Hartelijke groeten!

• 22 Maart 2013 - 21:22

Lies Labeur:

Hoi Hans, ik volg je bijzonder om zo ver weg en toch zo nabij te kunnen zijn. Je hebt het over het prachtige lied Ik stel mijn vertrouwen, in theorie is datiets totaal anders,dan in de praktijk. Dat ervaar je op zo'n moment. Nog steeds ben ik in gedachten bij je. Lies

• 23 Maart 2013 - 00:32

Erik Jacobs:

Geslapen in een antieke treinwagon... Hans, deze treinfanaat begint jaloers op je te worden! Het zal niet precies de Orient Express geweest zijn, maar in zo'n wagon kun je er makkelijk van dromen. WEGdromen. Slaap je goed? Steeds een andere slaapplaats, met andere geluidjes om je heen... Maar hele dagen inspanning leveren in de frisse buitenlucht zal ook wel helpen: de beste slaappil die er bestaat!

• 24 Maart 2013 - 14:37

Hans 2 Hike:

Tsja vertrouwen willen leren is het begin, het leren toepassen als het tegen zit, is een lang proces.
    Maar ik heb gelukkig nog heel wat dagen :)
    Sneeuw en kou genoeg hier.
    En slapen doe ik goed, ben al blij als dat weer 'warm' binnenshuis' kan :)

• 24 Maart 2013 - 21:00

Elly Berben:

Dag hans,

dan ben je door zutendaal gekomen, donderdag, en heb ik jou zien stappen, dacht nog "deze mens is precies op pelgrimstocht. maar niet te denken dat ik jou volgen zou op de pc.
    Vind het bijzonder , deze onderneming.
    Ikzelf ben 4 jaar geleden met een groep 300 km gaan stappen van Astorga naar Compostela.
    Was een bijzondere ervaring.
    Dit jaar gaan we met het bisdom van limburg naar compostela, van 19 mei tot 1 juni, misschien zien we ons nog iiii iIis wel een luxe reis, maar we gaan deze keer heel veel van de gebouwen zien, wat we toen geen tijd voor hadden, we stappen elke dag 12 km. en hebben een bezinning, zal ook wel zijn charme hebben. maar niks te vergelijken met wat jij doet.
    Hans, ik ken je niet, maar zal je volgen, en voor je bidden, dat je een goede tocht mag hebben, dat alles goed mag verlopen, in vertouwen op Onze Lieve Heer!!!
    Ik wens jou elke dag opnieuw heel veel moed, om dit goed te volbrengen.