Extreme Cold / De man met de hamer - Reisverslag uit Batsheers, België van hans hike - WaarBenJij.nu Extreme Cold / De man met de hamer - Reisverslag uit Batsheers, België van hans hike - WaarBenJij.nu

Extreme Cold / De man met de hamer

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

24 Maart 2013 | België, Batsheers

.
Day 25 & 26 Sa/Za & Su/Zo: Tongeren-> Batsheers 25 km
Feeling temp / Gevoelstemperatuur -15 gr Celsius

( zie Nederlands hieronder )

From the hardest moments you can learn a lot. On the way from Tongeren I got my first very difficult day. Very cold wind, snow blowing in my face, getting lost, too much food (weight) in the backpack and getting exhausted after days of walking. After 10 km I am this day already very tired. Getting to cold and having no energy to go on. So I begin to search for a sleeping place.
But it is not easy, sleeping addresses mentioned my guide book are closed. So I gather the courage to ask help to people on the street. And ask if I can sleep there somewhere, hoping I am welcome in their warm house. In a beautiful but empty church I seek the priest. A beautiful pilgrim principle to trust that a solution will come as a surprise. But unfortunately this day without positive result. And frankly, I get very scared that I have to use my tent in this harsh cold.
Exhausted, in fear, I learn to pray intensively. Trusting is an art. Finally after hours walking further I receive in a pub the golden hint. Then a tough 5 km further up, I am welcome. After 25 km walking that day, I am very warmly received in Batsheers in the lovely warm 'Karrehof’. Pilgrims get a discount.

http://www.karrehof.be

Warm I stay and rest the next day by the fire, really 'content' :)
The kitchen is closed this day, but I survive it with my supplies and some drink that I get.
I stay this extra day to get new energy because I feel very exhausted, and the weather forecast warns for another extreme cold day, advising to stay inside house.
I notice that the route to Namur via the 'Via Limburgica' is difficult in terms of overnight possibilities. Now I better understand why many pilgrims prefer to walk the longer way to Namur via Maastricht. But if you walk this scenic route through Belgium, then go to Batsheers.
Tomorrow I continue towards Namur.

Warm regards from a very cold East Belgium.
Hans

---

De man met de hamer

Van de moeilijkste momenten kun je veel leren. Op weg vanaf Tongeren kwam ik de man met de hamer tegen. Gure koude wind, sneeuwvlagen, wat verdwaald, teveel eten (gewicht) in de rugzak en uitgeput na dagen lopen. Na 10 km al mijn dieptepunt. Begon naar een slaapplek te zoeken.

Maar het zat niet mee, adresjes uit het boekje dicht. Moed verzameld om mensen op straat aan te spreken en te vragen of ik daar ergens kon slapen, ook in een mooie maar lege kerk naar de pastoor gezocht. Een mooi pelgrimsprincipe jezelf te laten verrassen. Maar helaas dit keer bleef het zonder resultaat.  Dus eerlijk gezegd kreeg ik het toch wel erg benauwd, dat ik in deze barre kou mijn tentje op moest zetten.

Intens gebeden. Vertrouwen is dan een hele kunst. Uiteindelijk kwam na uren verder lopen in een café dan toch de gouden tip. Toen nog een zware 5 km verder omhoog, maar werd ik na 25 km lopen zeer hartelijk ontvangen in Batsheers in de heerlijke warme 'Karrehof'. Pelgrims krijgen hier korting.
http://www.karrehof.be

Warm zit ik nu een dag later bij het haardvuur, nu echt  'content' :)
De keuken is dicht deze dag, maar ik red het met mijn voorraden en drinken wat ik nog toegestopt krijg daar.

Even een rustdag ingelast om bij te tanken, want ik voel mij erg uitgeput en het traject naar Namen over de 'Via Limburgica' wordt nog lastig qua overnachtingen. Nu begrijp ik beter waarom veel pelgrims liever via Maastricht naar Namen lopen. Maar als je toch deze op zich mooie route door Belgie volgt, ga dan dus via Batsheers.
Morgen ga ik weer in vertrouwen verder richting Namen.

Warme groet vanuit een zeer koud Oost Vlaanderen.
Hans
.

  • 24 Maart 2013 - 16:53

    Frank Bakker:

    heftig Hans! mooi dat je toch een plek hebt gevonden. 25 km verder is ook zo veel uren verder. lekker bijtanken vandaag!

  • 24 Maart 2013 - 16:53

    Frank B:

    mooi ook de foto's steeds! dat maakt het erg levend voor mij.

  • 24 Maart 2013 - 17:00

    Frans:

    Het pad van een pelgrim gaat niet over rozen...
    Ik vind het bijzonder knap van je dat je je medemens om hulp hebt gevraagd! Het is een eerste stap!
    Ik hoop dat je in deze vierkantshoeve van jezelf geniet en dat je goed luistert naar je lichaam. Immers, je geest dient samen te werken...
    Verwarm je hart en je ziel maar lekker met liefde en haardvuur.

    Bon Camino,

  • 24 Maart 2013 - 17:03

    Ymkje:

    Lieve Hans,
    Je weet nu wat je aan kan en hoe daarop te reageren. Hopelijk zal het nu alleen maar beter worden qua traject de komende dagen. Het weer zal iets mee moeten gaan werken (ook in Nederland) zodat je lichaam het niet zo zwaar heeft. Zet hem op.

    Gr. uit Drachten.

  • 24 Maart 2013 - 17:29

    Bernhard:

    Hans, een start in zwaar weer. Geniet van een dag rust en vanaf morgen weer verder, de zon tegemoet. morgen kruisen onze wegen zich als je in de buurt van Waremme de E40 'oversteekt'. Ik ben dan weliswaar al een paar uurtjes in Gent maar toch ....
    Groeten, Bernhard

  • 24 Maart 2013 - 17:32

    Rene Siebring:

    Hoi Hans,
    ik heb echt heel veel bewondering voor je! Het is hier al net zo koud, maar ik kan ieder gewenst moment naar binnen :-). Knap dat je zo voortvarend doorloopt. Petje af. De man met de hamer zal links en rechts vast nog wel een keertje staan, maar je moet maar zo denken, vaker dan 1 keer op een dag kan ie niet slaan :-). En het goede nieuws is dat het weer, ookal is het nu koud, alleen maar beter zal worden, de lente zal toch een keertje doorkomen en je komt ook steeds zuidelijker. Houd vol! Warme groeten uit het koude Herwijnen.

  • 24 Maart 2013 - 17:39

    CArina Weijma:

    Heel goed Hans, mensen op straat aanspreken! Die stap heb je genomen, drempel is geslecht. vertrouw op je medemens. Wens je warme nachten toe waar mogelijk.
    Sterkte en geniet ook . wees trots op jezelf

    Carina

  • 24 Maart 2013 - 18:17

    Zuster Marianne:

    Lieve Hans, het eerste echte hamermoment... ja die horen er ook bij. Mooi zoals je er mee verder en door gekomen bent. Vandaag een rustdag - ik hoop dat het je deugd heeft gedaan. Hier was het vandaag guur winterweer... geen weer om te wandelen. Morgen vol goede moed verder, op weg naar Santiago, op weg naar Pasen, en de lente zal ook wel komen. Vrede en alle goeds!

  • 24 Maart 2013 - 19:14

    RVissers:

    Brr..... wellicht een erg gemakkelijke en loze uitspraak vanuit een warm huis.. "if the day was not your friend, it was your teacher..". Zo te horen pik je de lessen snel op. Chapéu!

  • 24 Maart 2013 - 19:33

    Corne Roozen:

    Nou Hans, zo krijgt je tocht het echte karakter van een pelgrimstochten, haha. Hou het wel een beetje rustig. Straks wordt het nog een avontuur kaliber Nova Zembla.
    Alle gekheid op een stokje, het is niet mis wat je onderneemt. Alle respect en heel veel succes.
    vriendelijke groet, Corné.

  • 24 Maart 2013 - 19:33

    Riëtte:

    Huub en ik hebben ook even gewandeld vandaag, maar die wind is verschrikkelijk guur. Ook ik neem mijn petje voor je af. Geweldig om te lezen dat God voorziet....Speciaal voor jou onze trouwtekst: Geprezen zij de Here. Dag aan dag draagt Hij ons; die God is ons heil (Psalm 68:20).
    De lente komt Hans. Houd vol! Heel veel liefs. Riëtte.

  • 24 Maart 2013 - 19:39

    Angelie:

    Hoi Hans,
    ik denk maar één ding: RESPECT!!! Wat een wijsheid om een rustdag in te lassen na zo'n koud avontuur.
    Voor morgen weer nieuwe kracht, nieuwe mogelijkheden en ontmoetingen. God zal voorzien ;)
    En wat heb je toch een geweldige hoed!
    Zegen en groet, Angelie

  • 24 Maart 2013 - 20:26

    Koos:

    Dag Hans, je verslag met spanning gelezen.
    Maar het is ook vreselijk koud.
    Je hebt de moker in ieder geval ontweken.
    Goed om te beseffen voor een volgende 'krachtmeting'.
    Zie uit naar je volgende verslag en foto's, want er zullen er nog heel veel volgen.
    Uit song van BarlowGirl - Hope Will Lead Us On (YouTube):
    .... cause up from the ashes / a fire is woken
    CAUSE THOSE WHO ARE BROKEN / ARE BECOMING THE CHOSEN
    so lift up your eyes / cause you are not forgotten ....

  • 24 Maart 2013 - 20:42

    Renata:

    Ach, Hans, ik vind je zo'n moedig mens! Op alle fronten: doorzetten, stoppen, om hulp vragen, rust nemen. Succes!

  • 24 Maart 2013 - 20:50

    Anne:

    Hans, wat kan ik nog meer toevoegen aan de woorden van Renata.... Succes en sterkte!

  • 24 Maart 2013 - 21:53

    Mieke:

    Petje af voor jou. Het zit je niet mee met dit barre weer. Maar ik weet dat het je gaat lukken om na een rustdag de weg weer op te pakken.
    De pelgrimstocht in Simpelveld zit er ook weer op. Ik heb verschillende oude bekenden gezien en we hebben aan jou gedacht. Veel groeten van de pelgrims van de Vastenaktie pelgrimstocht. Houd moed!
    Mieke.

  • 24 Maart 2013 - 22:28

    Maj:

    Dag Hans! toevallig (?) ontmoetten we mekaar namiddag in Batsheers bij Isabelle. Een kort maar intens moment. Wij proberen je te volgen op jouw pelgrimsweg die ook een beetje de onze geworden is... Veel sterkte!

  • 24 Maart 2013 - 22:35

    Wilenaad:

    hoi Hans. Fijn dat je zo,n goede slaapplek hebt gevonden,ziet er heel gezellig uit.
    Wel heel jammer van het slechte weer,met al die sneeuw,hier in het noorden,is veel zon,maar wel een koude en harde wind.
    Nu veel sterkte gewenst,hoop dat je goed uit gerust bent morgen.Groetjes van ons.

  • 24 Maart 2013 - 22:42

    Toon & Eveline:

    Hans,

    Prachtige foto's! Wij hopen dat je in de barre kou door Hem veel warme mensen mag ontmoeten...

  • 25 Maart 2013 - 06:49

    Frank En Jet:

    Van het team van de 'vierde musketier' heb ik wel eens gehoord, hoe 'afzien' je een glimps doet opvangen van de lijdensweg die Jezus gegaan is.
    Na de warmte van de kachel en medemensen én een dag rust, hoop en bidden wij dat je de man met de hamer weer ver achter je kunt laten.
    Wat zou het prachtig zijn als in deze week op weg naar Pasen, letterlijk het zonnetje door zou gaan breken. In gedachten trekken we met je mee.


  • 25 Maart 2013 - 10:21

    Jacques Van Groen:

    Jeetje Hans, gelukkig toch uiteindelijk goed gekomen. Zeker met het slechte weer kan je er soms echt door heen zitten. Hopelijk wordt het weer snel beter en kan je meer genieten van het wanderlen en de omgeving. Succes!! Keep the faith!!

  • 25 Maart 2013 - 11:37

    Conny&Jan:

    Hallo Hans,
    Wij waren blij te horen dat je een goed onderkomen hebt gekregen, en besloten had om een dag rust te nemen. De foto's vinden wij wel erg mooi, vooral die van de sneeuw. Je zit wel goed ingepakt gelukkig.
    Hopelijk wordt het weer wat beter, want het is wel erg koud. Blijf genieten van het wandelen en de mooie omgeving. Wij denken iedere dag aan je en zien uit naar je verslagen en foto's.
    Warme groeten van ons beiden.

  • 26 Maart 2013 - 09:35

    Hans 2 Hike:

    Weer erg bemoedigend en hartverwarmend om jullie reacties te lezen. Het lukt mij niet om persoonlijk naar iedereen te reageren. Maar ik lees het met aandacht en het geeft mij weer een zetje in de goede richting. Voor mij wordt het steeds meer een innerlijke reis.
    Warme groet, Hans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Batsheers

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 1007
Totaal aantal bezoekers 219550

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: