Pushing on to Baye / Even doorbijten naar Baye - Reisverslag uit Sézanne, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Pushing on to Baye / Even doorbijten naar Baye - Reisverslag uit Sézanne, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Pushing on to Baye / Even doorbijten naar Baye

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

12 April 2013 | Frankrijk, Sézanne

.
Day 45 Fr/Vr: Moussy -》Baye 29 km

( zie Nederlands hieronder )
I started early this day, because it is a long walk to Baye. The two days before I started my walk mostly slow, enjoying and strolling through nature, take pictures of all this beauty. And at the end of that day puffing, when I had to climb again, while my energy was gone. Now I started with fast steps, curious to see Baye.
In the hotel they promised that it would not rain. Still, I prepare my rain poncho and have it ready for rain or cold over my backpack. And I do this not for nothing. The rain starts, I cover myself with my poncho and am slithering through the mud (climbing and descending). Then I fall down for the first time. With such a big backpack it is difficult to stop yourself when you get out of balance and are gliding through the mud. Fortunately nothing serious wrong. GPS and Jacobs shell apparently, can also withstand some mud. But then I walk wrong and loose the Camino route. And it starts to rain a lot, with strong wind. So to decide to forget searching for GR Camino signs and follow my GPS via asphalt roads. Finally I find the Camino route back again and walk away from asphalt, because this seems to be the shortest route, through the forest.
But I should had checked my guidebook better. It gives a warning that this is a very muddy and wet path. But you can see this also as a challenge. Going from left to right I seek where the water is less deep, and find where to step with my foot. I am glad that my shoes are waterproof when I step to deep sometimes. And I drag a lot of clay lay with me at my shoes.
After 18 km walking through only wet loam soil I am tried and look forward to a dry place to sit down, longing to a bench. To find a moment to rest and get my bread out of my backpack, on a stone against a house. Someone who is passing in a fancy hors carriage looks questionable at my muddy feet and is not responding to my 'bonjour'. Oh I do not complain, I am greeted enough by friendly people that wish me a 'bon route' :)
At 24 km I find a big stone to sit down, after strong headwinds without any shelter, walking a long straight grass mud path to Baye (formerly a railway line). That is a moment you really appreciate to find a rock to sit down. Then it is only 5 km more, I'm almost there. When I arrive tired in Baye I see suddenly the first Dutch caravan passing, driving to the south. So weird, like I see Martians :)

The views of the champagne wine fields change now into grass fields. But the ground remains slippery clay. Yesterday I was able to look back very far. Then you look at a point where you walked four hours earlier and you suddenly realize that you crossed this distance from the Lowlands north, really step by step. Miraculous. If you just keeps on walking, you'll finally come far.
When I sit save inside, the hail outside falls tremendously hard. However, at the right time for me, now I am a guest in the "Foyer de Charity”. A Christian residential community where people share everything with each other. Specially to be in their midst. Together with Alex and Roger pilgrims from Belgium, I am for a moment part of their life, and I get to know the people there better. In the morning we get a blessing and we go separate our ways. That is how pilgrims walk in each other's footsteps and may sometimes meet each other. For me, it is a nice variation between the walking alone, with being social together. I get more and more a feeling to be free, and to surrender myself to the unknown. And let me surprise by what and who I meet on my way, what the evening will bring to me. :)
This message I sent quickly from a McDonalds on my way. My only Wi-Fi these days. Pictures will follow later. My messages will be posted a bit later. But I enjoy immensely :)

---

Even doorbijten naar Baye


Vroeg op pad gegaan, want Baye ligt op nog een flinke afstand. De 2 dagen hiervoor begon ik meestal met heerlijk genieten, door de natuur struinen en foto's maken van al dat moois. En aan het eind van de tocht puffen, als ik toch nog een keer omhoog moest. Nu maar gelijk flink doorstappen, benieuwd naar Baye.
In het hotel beweren ze dat het niet gaat regenen.  Toch trek ik mijn regenponcho maar over mijn rugzak. En dat doe ik niet voor niets. Al glibberend ga ik voor het eerst onderuit. Met zo'n rugzak hou jezelf niet meer tegen. Maar gelukkig niets ernstigs.  Gps en schelp kunnen blijkbaar ook tegen wat modder. Daarna raak ik de route kwijt,  gaat het regenen en stevig waaien. Dus om op te schieten volg ik mijn gps via de asfaltwegen.  Tot ik de route weer terug vind en omdat dit de kortste route lijkt, ga ik weer door het bos.
Had ik toch even beter het routeboekje eerst moeten lezen. Daarin staat een waarschuwing dat dit een zeer modderige en nat pad is. Maar daar zit ook wel weer uitdaging in. Laverend zoeken waar je voeten neer kunt zetten. Blij ben ik dat mijn schoenen waterdicht zijn als ik een keer misstap. Ik sleep heel wat leemlagen mee aan mijn schoenen.
Na 18 km met alleen natte leemgrond om in te gaan zitten, snak ik toch wel naar een bankje. Even mijn brood uit mijn rugzak pakken op een steen tegen een huis. Iemand die in een chique koets langs komt rijden, kijkt bedenkelijk naar mijn moddervoeten en reageert niet op mijn 'bonjour'. Ach niet klagen, ik ben ook vaak genoeg begroet en een goede 'route' toegewenst. :)

24 km verder na flinke tegenwind zonder enige beschutting, lopend een over lange recht gras modder pad naar Baye (vroeger een spoorlijn), zie ik een echte grote steen.  Wat ga je dat waarderen. Even heerlijk zitten. Daarna 5 km doorbijten en ik ben er. Moe aangekomen Baye zie ik ineens de eerste Nederlandse caravan naar het zuiden voorbij rijden. Zo raar, alsof ik marsmannetjes zie :)

De uitzichten op de champagne wijnakkers veranderen nu in gras velden.  Maar alle aarde blijft glibberige leem. Gisteren kon ik heel ver terug kijken.  Dan kijk je naar een punt waar je 4 uur eerder was en besef je je ineens weer dat je echt helemaal uit onze lage landen hier heen gelopen bent. Wonderlijk. Als je maar door blijft stappen, kom je toch nog ver.

Als ik lekker binnen zit, hagelt het buiten enorm hard. Wel op het goede moment nu ik te gast ben in de 'Foyer de Charity'. Een christelijke woongemeenschap die alles met elkaar delen. Bijzonder om even in hun midden te zijn. Samen met pelgrims Alex en Roger uit België, draai ik even mee en leer ik de mensen daar beter kennen. 's Morgens krijgen wij een zegen mee en gaan wij ieder onze eigen weg. Zo lopen Pelgrims in elkaars voetsporen en mogen elkaar soms even ontmoeten. Voor mij een mooie afwisseling tussen alleen onderweg zijn en sociaal samen zijn. Ik krijg steeds meer dat vrije gevoel en geef mij over aan het onbekende. En laat mij verrassen wat en wie ik onderweg en 's avonds tegen kom. :)

Dit bericht heb ik even snel verstuurd vanaf een McDonalds onderweg. Mijn enige wifi deze dagen. Foto's volgen later. En mijn berichtjes ook wat later nu. Maar ik geniet enorm :)
.

  • 14 April 2013 - 16:58

    Wilden Dulk:

    Hoi Hans. Zo je hebt weer heel wat mee gemaakt,,zo te lezen.
    Sterkte gewenst,en gezondheid.
    Groetjes van ons.

  • 14 April 2013 - 17:39

    Hans2hike:

    Dank !!!! In werkelijkheid ben ik nu al veel verder in Allemanche et Soyer bij Anglore.
    Steeds minder wifi; dus zullen jullie geduld moeten hebben :)
    Mijn berichtjes en foto komen wat later :)
    Maar ik geniet in ieder geval. Nu ook mooi weer:
    Dus ben niet meer te stoppen
    Zal alleen een dag rust nemen om Troyes te bekijken: klinkt mooi daar
    Een nu letterlijke warme pelgrimsgroet
    Hans

  • 14 April 2013 - 21:08

    Koos:

    Dank Frans, voor de verwijzing naar de mooie video: mooie muziek en beelden.
    Hans, er zit niets anders op dan geduldig te wachten op je volgend bericht.

  • 15 April 2013 - 07:31

    Hans 2 Hike:

    Ja dank Frans en anderen voor de mooie dingen die jullie meegeven. Ik bekijk die wel wat later. Nu even achter een franse pc bij geweldig gastvrije mensen: Maar zal wel steeds minder wifi tegen komen. Wordt het echt pelgrimeren. Maar wat vertraagd hou ik jullie echt wel op de hoogte. Ik vind het veel te mooi om te schrijven wat ik beleef op deze prachtige pelgrimstocht :)
    Groetjes van deze pelgrim die zich iedere dag weer heerlijk laat verrassen, en langzaam aan steeds verder komt. En er echt enorm van geniet:)
    Hans

  • 17 April 2013 - 13:17

    Arie:

    Top Hans,
    leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Groetjes,
    ook van Marleen en de kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Sézanne

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 219578

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: