Vezelay and the Basilica - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Vezelay and the Basilica - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Vezelay and the Basilica

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

25 April 2013 | Frankrijk, Vézelay

.
Day 58 Th/Do: Vezelay

( zie Nederlands hieronder )

Back in Vezelay, I went to the Tourist Office and ask again for a pilgrim sleeping place closer to the Basilica. It appears that I can stay in the center of Vezelay in "Maison Saint-Bernard”. Hotel 'Monastique des Fraternites' run by the sisters who also sing in the Basilica.
My lack of French is a handicap, but here I can manage with half French and English :)
So I move again back to Vezelay, free fitness :) and just in time to visit the Vespers. Their singing is intensely beautiful and what a love they show out here. After the Mass the brothers and sisters walk spontaneously through the basilica and shake everybody hands, to wish them the love of Christ. It is great to be here for me. In the morning I sit again at 6:30 in the Basilica. First an impressive silence and then Lauds prayers and a blessing to the pilgrims who leave this day. There are many pilgrims in Vezelay, but most of them are not so early :) You'll miss something special. When the morning sun begins to shine the basilica, you start the day in a beautiful way.
Furthermore Vezelay also tourist and suddenly I see a lot more pilgrims who start here. A completely different atmosphere. I don’t get a lot of contact with these other pilgrims. Everyone is still very focused on his own group. Good exceptions are a young French couple who I meet in the Basilica, and who visited Taizé. Many of these pilgrims go for the shorter historical route to Santiago, towards St Jean. But I will walk more east to Taizé and then via Cluny to Le-Puy-en-Velay. The first night after Vezelay I planned to stay with a Dutch people. And after that I don’t know, when I walk into more adventure. In any case I walk higher in the hills again.
Finding Wi-Fi will be difficult. I read your comments and that is encouraging me greatly. But it will be difficult to respond personally or to upload movies. I will do more from home :)
Placing my text is easy, but to post photos is a long process. Placing videos from my mobile phone becomes impossible. But I keep sharing what I experience and see what I can add more :)
My communication will be even slower, when I walk one month later with many other pilgrims. But with some patience you will be able to follow my story.

To give you an idea, my day consists of 7-9 hours of walking. My therapy I've chosen. In the remaining time I seek a place to sleep and eat, check the route for the next day, and write my posts in the rest of the time, from my heart and but fast :)
After Vezelay I continue on my path to Taizé.

---

Vezelay en de Basiliek

Terug in Vezelay ga ik bij het Bureau de Tourist nog eens vragen. Daar blijkt dat ik kan overnachten in het centrum van Vezelay in 'Maison Saint-Bernard'. Hotel 'Monastique des Fraternites' beheerd door de zusters die ook zingen in de Basiliek.

Mijn gebrekkige Frans is wel een handicap, maar hier kan ik mij goed redden in half Frans en Engels :)
Dus verhuisd, gratis fitness :) en nog net op tijd voor de vespers. Wat intens mooi is het zingen en wat een liefde stralen zij hier uit. Na de mis erna lopen de broeders en zusters heerlijk spontaan door de kathedraal en schudden ieder de handen, om hen de liefde van Christus toe te wensen. Dit leeft. In de ochtend zit ik om 6:30 alweer in de Basiliek voor eerst een indrukwekkende stilte en daarna de lauden en een zegen voor de pelgrims die deze dag vertrekken. Er zijn veel pelgrims in Vezelay, maar de meeste zijn niet zo vroeg op. :) Je mist dan wel iets bijzonders. Als de ochtendzon de basiliek begint in te schijnen, begin je de dag op een prachtige manier.

Verder is Vezelay ook toeristisch en zie ik ineens veel meer pelgrims die hier starten. Weer een heel andere sfeer. Die andere pelgrims leer ik niet erg kennen. Ieder is nu nog erg gericht op zijn eigen groepje. Wel even een jong paar Fransen die ook in Taizé zijn geweest. Veel gaan voor de kortere historische route naar Santiago, richting St Jean. Maar ik vertrek naar Taizé en dan via de weg van Cluny naar Le-Puy-en-Velay. Eerste nacht bij Nederlanders, daarna meer avonturieren. In ieder geval hogerop.

Met wifi blijft het behelpen. Ik lees jullie reacties en het bemoedigd mij enorm. Maar persoonlijk reageren of filmpjes bekijken die jullie plaatsen lukt mij niet. Komt thuis wel :)
Het plaatsen van mijn tekst gaat snel, maar foto's plaatsen is een lang karwei. Zelf filmpjes plaatsen vanaf mijn mobiel gaat nog vaker fout. Maar ik blijf delen wat ik beleef en zie wel wat wel of niet lukt :)
Mijn communicatie zal wel nog meer vertragen als ik over een maand met veel andere pelgrims oploop. Maar met wat geduld volgt later toch mijn verhaal.

Voor jullie idee, mijn dag bestaat uit 7-9 uur lopen. Mijn therapie waar ik voor gekozen heb. Daarna slaapplek en eten zoeken, route bekijken voor de volgende dag. Dus mijn berichtjes schrijf ik in de rest van de tijd, vanuit mijn hart en losse pols :)

Na Vezelay verder op pad naar Taizé.
.

  • 25 April 2013 - 16:47

    Agnes Goudzwaard:

    Lieve Hans,

    koester de mooie herinnering hier in Vezelay aan je lieve vrouw Maria. Mooi geschreven over de vieringen in de kathedraal. Kun je de vieringen goed volgen in t frans??
    Zo te horen valt het dus allemaal wel mee, tot nu toe met het behelpen met de taal :-) Straks spreek je nog beter frans dan ik......
    Ben ook benieuwd hoe het je in Taize gaat ervaren. De zusters waar ik geweest ben, hebben daar ook een lijntje mee en zijn er ook geweest.
    Fijn ook te lezen dat je veel bemoediging haalt uit alle reacties die je krijgt; en dan te bedenken dat niet iedereen altijd gelijk schrijft als hij of zij aan je denkt of voor je bidt.

    Deze herken je vast wel:
    God beschermt je met zijn zegen.
    God schenkt je zijn glimlach.
    God kijkt je vol vrede in de de ogen.

    Lieve groet, Henk en Agnes.

  • 25 April 2013 - 17:41

    @ns :

    Dag Hans,
    Wat een prestatie. Ik loop in gedachten steeds met je mee.
    groet van @ns

  • 25 April 2013 - 18:20

    Riëtte:

    Mooie, intense momenten lees ik.
    Ben ook heel benieuwd naar je ervaringen in Taize.
    Toen wij er een aantal jaren terug waren, vond ik het prachtig om te zien hoeveel jeugd oprecht met God wil leven. Heel bemoedigend.
    Bon voyage! Lieve groet, Riëtte.

  • 25 April 2013 - 18:46

    Renata:

    Weerzo'n mooie mijlpaal. Gefeliciteerd!

  • 25 April 2013 - 20:27

    Jozef Colson:

    Dag ik bewonder het doel naarsantiago ik vertrek op 1mei maar mede fiets misschien ontmoeten wel elkaar wel onderweg weel goede stap dagen nog

  • 25 April 2013 - 21:19

    Leen:

    Hallo Hans,
    Je verhalen zijn prachtig. Ik bewaar ze allemaal dan heb ik later een heel reisboek van je belevenissen. Je hebt een goede planning zodat je ook nog tijd hebt om te rusten en tot jezelf te komen. De vroege dienst in de kerk zal wel heel speciaal zijn geweest. Dat je de zegen mee krijgt voordat je op pad gaat vind ik heel mooi. Gezegend op weg!
    Het ga je goed,
    Leen

  • 26 April 2013 - 08:59

    Ymkje:

    Wederom een prachtig en boeiend verslag Hans. Het is alsof ik in jouw huid kruip als ik de verslagen lees. De foto's zijn kleine schilderijen waar rust vanuit gaat (vind ik). Niet "te veel" genietend om je heen kijken Hans anders loop je weer verkeerd ;)

    Liefs, Ymkje.

  • 26 April 2013 - 09:30

    Alet:

    Heej kanjer

    Wat een belevenis! Overgave, verwondering, ook met je emoties op bergen en door dalen. Hoe bijzonder moet het voor je zijn op plaatsen te komen waar je samen met Maria hebt beleefd, geleefd, gedroomd. En nu is God is er ook nog steeds bij, onze lieve Vader.
    Er kwam een liedje in mij op. Dus bij deze.......

    Ik wil heel dicht bij U zijn,
    als een kind bij de vader op schoot.
    Ik wil heel dicht bij U zijn;
    dat is de plek waar ik hoor.

    Til mij op, neem mij in uw armen.
    Til mij op, houd mij dicht tegen U aan.
    Til mij op, ik wil U omarmen.
    Til mij op en laat mij niet meer gaan.

    Draag mij door het diepe water,
    waar ik zelf niet meer kan staan.
    In uw armen ben ik veilig,
    wanneer U mij draagt,
    als ik niet verder kan gaan.

    Ik mag heel dicht bij U zijn,
    als een kind bij de vader op schoot.
    Ik mag heel dicht bij U zijn;
    dat is de plek waar ik hoor.

    En U tilt mij op, neemt mij in uw armen.
    En U tilt mij op,
    houdt mij dicht tegen U aan.
    En U tilt mij op, Ik mag U omarmen.
    En U tilt mij op )
    en laat mij niet meer gaan. ) 2x


    Wat zul je hier sterk uitkomen!
    Tot gauw, Alet

  • 26 April 2013 - 10:45

    Lies Labeur:

    Hans, een prachtig verslag, maar wat zal dit intensief voor je zijn, maar ook, leerzaam. Ik heb grote bewondering voor hoe jij ons mee laat delen in al de momenten, die jij kwijt wil en kan.
    Psalm 23 komt in mij op, als ik aan jou en je tocht denk. Je grote geloofsvertrouwen staat centraal.
    Loslaten en achter laten in het leven, hoe moeilijk ook, dat geeft weer heel veel. Ik wens je alle goeds mooie ontmoetingen en Gods nabijheid.

  • 26 April 2013 - 14:30

    Irene En Peter Swinkels:


    Hoi Hans,

    Wat een indrukwekkend verslag, onze diepe respect voor wie je bent Hans!
    We ziin net terug van 2 wk in Spanje, Vincent en Sophietje verjaardagen gevierd aldaar.

    Lieve groet en Shalom
    van Peter en Irene

  • 27 April 2013 - 18:41

    Aurelie:

    quelle chance tu as eu d'arriver à Vezelay par le beau temps! les photos font très printannières, c'est beau de voir la végétation qui reprend des couleurs. bonne marche :)

  • 29 April 2013 - 09:04

    Hans 2 Hike:

    Merci Aurelie !!!! En dank voor al jullie mooie reacties, teksten, lied, gedichten. Vezelay was natuurlijk een bijzondere plek met herinneringen aan mijn Maria. Het meeleven met de gebeden en het zingen daar geweldig. Alleen door mijn beperkte frans mis ik helaas veel of stokt een mooi gesprek, wat ik probeer te voeren. Ik roei met de riemen die ik heb.
    Jozef jou wens ik een prachtige pelgrimstocht toe. Dat het je innerlijk goed mag doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Vézelay

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 790
Totaal aantal bezoekers 219587

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: