Roman / Romeins Cahors - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Roman / Romeins Cahors - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Roman / Romeins Cahors

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

10 Juni 2013 | Frankrijk, Cahors

.
Day 104 Mo/Ma: Varaire -》Cahors 30 km

( zie Nederlands hieronder )

A beautiful walk over an old Roman road with stone walls. A drizzly wet day. But fortunately a lot of oxygen in the air. So good walking weather. I speed up. It's a long tough walk this day. And most difficult will be the end of this route. First flat paths. The last 10 km, it is climbing steep up again. And the last five miles, you can cut off via an auto road that I find too busy. So I stay on the GR path, climbing first higher, what is rewarded with a magnificent view on Cahors and the river that has cut itself deep into the landscape. One minute you walk in a plane landscape and suddenly you look into a deep valley. So I continue to walk up to the edge of a plateau high above Cahors. Then I continue on a steep winding road down with stunning views on the city of Cahors and its bridges over the river the Lot, that flows as a loop around the city. Cahors with a lot of history from Roman times. For example the impressive cathedral Saint-Etienne with oriental colors from 1140 and the old bridge Pont Valentre.
So here is my first rest day after Le Puy en Velay. Taking a break from all that climbing, watching the city and enjoying a wonderful reunion with my German friends from Taizé: Benjamin and Sebastian. Wonderful conversations about what we have experienced. Sharing Taizé songs to sing on the way. Each pilgrim is walking his own pilgrimage. Together we sing some and eat. That evening I learned to be careful, when a French waiter says that a menu is a specialty from Paris but he is unable or unwilling to explain what it is. You'd better not choose this. My mistake is that I simply love surprises.
So Benjamin enjoys his meal, but I don’t : )
We sleep the first night in the youth hostel but later in a cozy house with place for only a few pilgrims. Where Benjamin may recover from a foot injury and Jacque creates a wonderful atmosphere in her home.
Leaving is difficult again because I enjoy it so much. But at 11:00 am I leave relaxed the city over the old bridge ‘Pont Valentre’. Immediately after the bridge I climb steeply up, leaving Cahors behind me on Wednesday. To my surprise I meet my friend Mario, a Flemish Belgium pilgrim and his nice dog Esra. More news about that later :)

---

Romeins Cahors

Een mooie route over een oude Romeinse weg met stenen muurtjes.  Een miezerige natte dag. Maar gelukkig wel veel zuurstof in de lucht. Dus goed wandelweer. Flink doorstappen.  Het is een lange zware etappe. Het venijn zit in de staart. Eerst nog lang vlak deze weg. Maar het venijn zit in de staart. De laatste 10 km gaat het toch nog flink omhoog. En de laatste 5 km kun je afsnijden via een auto weg die ik veel te druk vindt. Dus blijf ik het GR pad volgen verder omhoog, wat wel wordt beloond met een prachtig uitzicht over het rivierdal wat de rivier de lot zo wonderlijk diep heeft uitgesneden in dit landschap.  Het ene moment loop je in een vlak glooiend landschap en ineens kijk je in een diep dal. Zo loop ik nog verder omhoog naar de rand van een plateau hoog boven Cahors. Daarna gaat het via een steil bochtig weggetje omlaag met prachtige uitzichten op de stad Cahors en zijn bruggen over de Lot, die als een lus om de stad heen loopt. Cahors met veel historie uit de Romeinse tijd. De indrukwekkende kathedraal Saint-Etienne met oosterse kleuren uit 1140 en de oude brug Pont Valentre.

Daarom hier mijn eerste rustdag na Le Puy en Velay. Even uitrusten van al dat klimmen, de stad bekijken en een prachtig weerzien met mijn Duitse vrienden uit Taizé, Benjamin en Sebastian. Heerlijke gesprekken over wat we hebben meegemaakt. Taizé liederen overgeschreven om te zingen onderweg. Ieder zijn eigen pelgrimspad gelopen. Samen iets zingen en gegeten. En geleerd dat als een Franse Ober zegt dat een menu een specialiteit is uit Parijs maar niet kan of wil uitleggen wat het is, dat je dit beter niet kunt kiezen. Mijn fout is dat ik mij nu eenmaal zo graag laat verrassen door het onbekende :)  Eerst in de jeugdherberg geslapen maar daarna in een knus huis waar maar een paar pelgrims in kunnen. Waar Benjamin mag herstellen van een blessure en Jaque een geweldige sfeer in haar huis creëert.
Vertrekken is dan moeilijk dus om 11 uur pas geniet ik intens als ik de stad verlaat over de oude brug Pont Valentre. Direct daarna klim ik stijl omhoog uit Cahors op woensdag en kom tot mijn verrassing mijn Vlaamse pelgrimsvriend Mario tegen met zijn brave hond Esra. Meer nieuws daarover later :)

  • 14 Juni 2013 - 15:29

    Renata:

    O, Hans, wat prachtig!! Ik heb de foto's gezien, wat een geweldige omgeving. Ik moest een klein traantje laten omdat ik een klein beetje voel hoe het moet zijn. Zo mooi! En wat zal je je rijk voelen met deze ervaring. Genieten van mensen, de natuur, je vrijheid, het alleen zijn, het buiten en onderweg zijn. En wat zie je er ook ontspannen uit op de foto's!
    Wie weet loop ik je ooit achterna tot St. Jean PdP!

    Buen Camino!

  • 14 Juni 2013 - 16:34

    Wilenaad:

    Hoi Hans,
    Leuk hoor al die verhalen,fijn dat het zo goed gaat,met je,en het vele lopen geen probleem is.

    Je schiet al op,nu nog een goede tocht gewenst.
    Hier is verder ook alles oke.Daaaaaaaaaaaaaag Groetjes van ons.

  • 14 Juni 2013 - 18:28

    Zuster Marianne:

    Dank Hans voor weer een prachtig verslag!
    Leuke foto's ook - je hebt een echte pelgrimsbaard! En volgens mij ben je een paar kilo's lichter geworden. Vrede en alle goeds, in gebed verbonden!Marianne

  • 15 Juni 2013 - 02:36

    Aalbert:

    Halo Hans I tried to write a message before got called away and lost it but i want to let you know that I iam still following you and you must see some incredible views and it is good to know you are well over half way. Thanks for keeping us up to date blessings aalbert

  • 15 Juni 2013 - 09:12

    Conny En Jan:

    Hans,
    Wij bewonderen je doorzettingsvermogen. Je bent al een heel eind op weg.
    Het is fijn om te lezen dat je zo van de omgeving kunt genieten. Wij vinden dat je al die indrukken ook zo goed kan beschrijven.
    We wensen je mooi weer en sterkte voor het nog komende traject.
    Groeten van Conny en Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Cahors

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 219607

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: