Verzopen land /Very wet ground - camping now ? - Reisverslag uit Saint-Bonnet-de-Joux, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Verzopen land /Very wet ground - camping now ? - Reisverslag uit Saint-Bonnet-de-Joux, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Verzopen land /Very wet ground - camping now ?

04 Mei 2013 | Frankrijk, Saint-Bonnet-de-Joux

Day 67 Sa/Za: Genelard -》St-Bonnet-de-Joux 22 km

From Genelard, St-Bonnet-de-Joux is the only option half way to Taizé. A visit to the Mairie in Palinges teaches me that the Mairie in St-Bonnet has no address for me. Fortunately I have Wi-Fi, and find myself a camping close to St-Bonnet, where I decide to walk to. Many small hotels are permanently closed. So I have no alternative. Now finally in my tent :)
It's humid weather and while I walk, I have been thinking, how I can set up my tiny tent very quick and keep everything dry if it starts to rain again.
So I arrive at the campsite 'La Tulipe Fiolet' in the hamlet 'Les Brechoux’. I get a very warm welcome by Ad & Gill with who I can speak Dutch again. They started this seven years ago, as an adventure, giving many Dutch families a beautiful holiday. And now, to their surprise, I arrive as the first pilgrim. Because the soil is flooded by the extreme amount of rain, I may spend with discount, one night in their luxurious spacious Gite normally only rented weekly. But first I get some juice, we have a nice talk, and when my house is prepared, I get some extras like coffee and soup. Even the sun is coming again and makes it a wonderful evening, after days of rain in all variants. So my evening is great with French cheese, French bread and a glass of wine. A pilgrim must suffer in order to learn they say. What I do sometimes. But now I feel more as somebody who enjoys life. I type these words on my patio on a summer evening when the sun is setting down. An absolute must for other pilgrims on the road from Vezelay to Taizé.
Now on May 4 at 20:00 it is Memorial Day, also for me here in the silence of nature with only birds chirping.
The land here is flooded a lot by the rain. That's why I follow the local asphalt roads as my shortest route from A to B. Everywhere the water flows out of the side paths, streams are now rivers or lakes under a bridge. One village in the nabourhood is flooded totaly I hear. It is extremely wet weather. At the campsite you soak in the grass. But I enjoy to make beautiful pictures of water on the road. And also of some white cows that come running to me, but are already galloping away with crazy movements, before I can make a photo. Funny to see. :)
So I walk further to Taizé and go to enjoy my week there. Beneficial and refreshing for the inner man. For a moment not anymore alone. :)

Verzopen land - in tentje ?

Vanaf Genelard is St-Bonnet-de-Joux de enige optie halverwege de route naar Taizé. Een bezoek aan de Mairie in Palinges leert mij dat de Mairie in St-Bonnet geen adresje voor mij weet daar. Gelukkig weer wifi, enzo vind ikzelf een camping iets voor St-Bonnet, waar ik op de gok heenloop. Veel hotelletjes zijn permanent gesloten. Dus heb ik geen alternatief. Nu toch in mijn tentje dan maar ? :)

Het is vochtig weer en ik fantaseer al hoe ik mijn piepkleine tentje zeer snel kan opzetten en alles droog hou mocht het weer gaan regenen.
Zo kom ik aan bij camping 'La Tulipe Fiolet' in het gehucht 'Les Brechoux'. Daar word ik ontzettend hartelijk ontvangen door Ad & Gill die hier 7 jaar geleden hun avontuur begonnen en veel Nederlandse gezinnen een mooie vakantie bezorgden. En nu komt tot hun verrassing hun eerste pelgrim bij hun op bezoek. Omdat de grond verzopen is door de extreme hoeveelheid regen, mag ik een nachtje in hun luxe ruime gite die normaal alleen verhuurd wordt per week. Na eerst gezellig kennismaken en een sapje, wordt mijn plekje ingericht, krijg ik nog wat extra's als koffie en soep toegestopt. Ook de zon is nu heerlijk gaan schijnen, na dagen regen in alle varianten. Dus kan mijn avond met Franse kaas, stokbrood en een wijntje niet meer kapot. Een pelgrim moet ook lijden om ervan te leren zegt men. Dat doe ik ook af en toe wel onderweg. Maar nu voel ik mij meer een levensgenieter. Terwijl ik deze woorden tik op mijn terras op een zomerse avond bij een ondergaande zon. Een absolute aanrader voor andere pelgrims op pad van Vezelay naar Taizé.
Nu op 4 mei om 20 uur dodenherdenking hier in de stilte van de natuur met alleen vogel getjilp.
Het land hier is verzopen door alle gevallen regen. Daarom volg ik de lokale asfaltwegen die al kronkelend ook mijn kortste route zijn van A naar B. Overal stroomt het water uit de zijpaden, beken zijn nu rivieren of voor een brug zelfs meren. Een enkel laag gelegen dorp is onder water gelopen. Extreem nat weer geweest. Op de camping loop je te soppen in het gras. Maar ik geniet van al de mooie water plaatjes onderweg
En trouwens ook van de witte koeien hier die af en toe op mij af komen rennen en alweer met gekke bokkensprongen weg galopperen voordat ik dat moois kan vastleggen. Komisch om te zien. :)

Zo nader ik Taizé en ga daar intens genieten van mijn weekje daar. Heilzaam, verfrissend en verjongend voor de innerlijke mens. Even niet meer alleen. :)

• 12 Mei 2013 - 19:48

Frank B:

mooi om te lezen Hans! Tof dat je een afwijkende route neemt en daar juist weer heel mooie ontmoetingen hebt!