Where is the spring ? / Waar is de lente ? - Reisverslag uit Saint-Jean-Saint-Maurice-sur-Loire, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Where is the spring ? / Waar is de lente ? - Reisverslag uit Saint-Jean-Saint-Maurice-sur-Loire, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Where is the spring ? / Waar is de lente ?

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

18 Mei 2013 | Frankrijk, Saint-Jean-Saint-Maurice-sur-Loire

.
Day 79 Th/Do: Poule les Echarmeaux -》Charlieux 30 km
Day 80 Fr/Vr: Charlieux -》Saint Haon le Chateaux 32 km
Day 81 Sa/Za: Saint Haon le Chateaux -》St-Jean-St-Maurice-sur-Loire 20 km

( zie Nederlands hieronder )

‘Kalt und Nass, aber Franz und Hans sind immer zusammen';)
Cold and wet, but Franz and Hans are still together
We walk first two challenging long days. That makes us both silent at the end of the day :) On our way, the temperature goes down to 7 degrees. We need all layers again. We have a strange cold spring during this Camino year. Another hill again. France has a lot of them. And muddy paths too :) We now follow the well-marked Jacobs Route. In Charlieux we are welcomed in a 'Chambre d'hotes de Charme’, doubt for a moment, but are surprised by a very reasonable price for pilgrims. Very cozy with Jean-Pierre who welcomes us and Dominique who speaks very good German. And delicious pizza diner near the church.

Friday we walked on to 'Saint-Haon-le-Chateaux', beautifully situated on a hill, where we are received very personal and stay in someone's home. She sleeps on the couch to make place for us. In the restaurant I meet a Dutch couple who live nearby. Dutch folks are everywhere :) And there I met Sebastian from Germany for the first time, who walks also from Taizé to Santiago. We become later also great friends.

The next day we walk to Saint-Jean-Saint-Maurice-sur-Loire. In very cold wet weather. Every day it is suffering. Looking ahead to a bus stop or other dry solution for lunch. And if that does not work like today in Lentigny (reads in Dutch as ‘Spring Does not come’), we find a stone bench under a tree for shelter. Having lunch with our French bread, cheese and water. After 10 minutes we move on again, it is still cold. We laugh now and then, about ourselves. You must be a little bit crazy you to walk here as pilgrims :) So wet and dirty, that nobody wants to invite for a cup of coffee. But a lovely reward is coming. A nice warm pilgrim’s address. We get super spoiled by Bernhard and rest inside drying our cloth by the fire. And yet we get every day a little bit further. Now, a week to the south after Taizé, towards ‘Le-Puy-en-Velay’.
Lots of forest, grass, horses, cows, hills here, now with occasional a vineyard. For the delicious French wine :)
We visit the Churches on our way. Therefore, a few photos. Also with Jean d'Arc.

I forget to tell that a pilgrim leaves sometimes stone symbolically at a cross or other place, to show he was there or leave a burden behind. On my way to Taizé when I was very tired I this too thoroughly. I wanted to sit down and rest briefly on a field stone wall. But to my horror it began to slide away under me and collapsed completely. I could just quickly jump away to avoid a big stone. I saw no one on the streets during siesta and it was too heavy to build up again for me alone. So I left my fallen stones behind :)
For each collapsed wall that we see now on our way, I think now, there sat a pilgrim ;)

---

Waar is de lente ?

'Kalt und Nass, aber Franz und Hans sind noch immer zusammen' ;)
Wij lopen eerst 2 flinke etappe's. Dan word je stil aan het eind :)  Onderweg gaat de temperatuur omlaag naar 7 graden.  Alle lagen weer aan. Een apart voorjaar tijdens deze camino. Nog even over een heuvel heen. Die hebben ze hier genoeg. En modderpaden ook :) We volgen nu de zeer goed aangegeven Jacobsroute. In Charlieux worden wij binnen geroepen bij 'Chambre d'hotes de Charme' en worden verrast door een zeer redelijke pelgrimsprijs. Heel gezellig bij Jean-Pierre en Dominique die zeer goed duits spreekt. En heerlijk pizza gegeten vlakbij de kerk.
Vrijdag flink doorgestapt naar 'Saint-Haon-le-Chateaux', prachtig gelegen op een heuvel, waar wij zeer persoonlijk ontvangen worden en overnachten bij iemand thuis, die zelf op de bank slaapt om plaats voor ons te maken. In het restaurant daar kom ik nog een Nederlands echtpaar tegen die daar vlakbij wonen. Ons volkje vind je overal.:) En daar ontmoet ik Sebastiaan uit Duitsland voor het eerst, die ook vanuit Taizé onderweg is naar Santiago en die ik nog goed zal leren kennen later.
De dag erop door naar 'Saint-Jean-Saint-Maurice-sur-Loire'. Zeer koud nat weer. Het is iedere dag afzien en doorbijten. Uitkijkend naar een bushokje om te lunchen. En als dat niet lukt zoals vandaag in Lentigny (lees Lente Niet), dan maar een stenen bank onder een boom om te schuilen. Stokbrood, kaas en water. Na 10 minuten toch te kil en maar weer aan de wandel. We lachen af en toe maar om onszelf. Beetje gek moet je toch wel zijn om te pelgrimeren :). Zo nat en vies word je ook echt niet uitgenodigd op de koffie. Wat is het dan heerlijk om op een warm pelgrims adres aan te komen. Nu super verwend door Bernhard en ik even met afgeritste pijpen om alles te drogen. En iedere dag toch weer een stukje verder. Nu een weekje naar het zuiden, richting 'Le-Puy-en-Velay'.
Veel bos, gras, paarden, koeien, heuvels hier, met nu af en toe een wijngaard. Voor de heerlijke franse wijn:)

Kerken gaan wij altijd even in. Daarom een paar foto's als impressie.  Met ook Jean d'Arc.

Vergeten was ik nog te vertellen dat een pelgrim soms een steen neerlegt bij bijvoorbeeld een kruis, om aandenken dat hij zij daar was. Ik heb dat vermoeid op weg naar Taizé wel iets te grondig gedaan. Ik moest echt even zitten en rustte even op een stenen akker muurtje. Maar tot mijn schrik begon dit onder mij weg te schuiven en stortte helemaal in. Ik kon nog net snel wegspringen voor de grote zitsteen. Niemand te zien op straat en te zwaar om te herstellen. Zo liet ik mijn steentje achter :)

Bij ieder ingestort muurtje denk ik nu, daar zat een pelgrim ;)


  • 18 Mei 2013 - 22:13

    Bas:

    Hans,

    Je moet je wel thuis voelen met zoveel water. Goed om door te zetten Heel dapper. Ik hoop dat jullie ene beetje beter weer krijgen. Vooral droger.
    Het is net als het echte leven. je vraagt je dan ook wel eens af: gaat het dan nooit over? Alleen de pelgrim kent het antwoord.
    Succes verder en veel mooie ontmoetingen toegewenst, ook met God.

  • 18 Mei 2013 - 23:50

    Koos:

    Mooi verhaal en gebeuren bij het muurtje.
    De foto's van kerken en van Jean d'Arc zal je nog wel plaatsen.
    Mooie naam: de JACOBSROUTE.
    Jacob worstelde met Adonai, en Hij sloeg hem op zijn heup, en hij werd mank - Genesis 32 vanaf vers 32.
    Gevolg: Jacob kon alleen nog maar verder gaan in de tred van de kinderen en het vee - Genesis 33 vers 14.
    Gods weg met een ieder van ons is volmaakt - Psalm 18 vers 31.
    Hans, nog dank voor je reactie.

  • 19 Mei 2013 - 00:00

    Peregrinofrans:

    Bonsoir Pélerin Hans,

    Zo zie je weer eens. Hellemonds vandalisme heet zoiets. Een afzetting van een akker kapot maken. Hoe durf je!! Je had ook een briefje kunnen achterlaten, toch?
    Je pad is toch behoorlijk Spartaans geworden...
    En denk eraan, je steen in España, bij Cruz de Ferro niet neerleggen maar van je af gooien. Een last gooi je van je af! Maar dat duurt nog efkes!
    Helaas is het weer wat minder, ook in España. Op de Camino Francés vriest het 's nachts en regent het zowat de hele dag. De temperatuur blijft onder de 10 graden. Op de hoge gedeeltes sneeuwt het zelfs!
    Geniet van elke stap...

    Bon Camino,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Jean-Saint-Maurice-sur-Loire

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 219490

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: