Back to Belgium for one day / Nog even naar Belgie - Reisverslag uit Olloy-sur-Viroin, België van hans hike - WaarBenJij.nu Back to Belgium for one day / Nog even naar Belgie - Reisverslag uit Olloy-sur-Viroin, België van hans hike - WaarBenJij.nu

Back to Belgium for one day / Nog even naar Belgie

02 April 2013 | België, Olloy-sur-Viroin

Day 35 Tu/Di: Givet (FR) -》 Olloy-sur-Viroin (BE) 25 km

From Givet in France the Camino is going for one day back into Belgium. But tomorrow I disappear for 3 months in France. First I followed the river ´Maas’, but soon I got steep climbing up to Mahze. A beautiful path with great views.
There I make some of my first movies to share my thought and surrounding ... Unfortunately I am not a very good movie reporter 
To check this google for ‘ hansforfun ‘ on YouTube
This are only my drafts. It was difficult to upload this from my mobile.
I am still planning to add a Camino Movie later, on my ‘ hans2hike‘ account on YouTube.

I enjoy the delicious spring winter sun. The rain poncho as a windbreak, is no longer needed. But a lot of mud is still on my path. That must be more difficult here when it rains. My condition is improving. Tomorrow I walk on to Rocroy in France, where the French adventure in terms of language really starts. Also in finding a place to eat, drink and sleep in an remote area. Quite different from still touristic Dinant.
My thoughts go to the men and women in history, who started new ways of life, breaking with the normal flow, risking of their lives. Like Franciscus, Clara van Assisi, Luther, Martin Luther King, Nelson Mandela, but also Jesus who cleaned the Temple Square, but still accepted his sufferings on the cross, trusting his Father in heaven. All of them they initiated a totally new direction. What makes me thinking how I may continue on my way of life. And a little bit later, getting tired, I can only think how to climb up and arrive at my destination, what makes thinking quiet :)
It is special that Franciscus and Clare also traveled as pilgrims depending on weather, sun and wind. And also depending on the people on their way, in order to give and to receive. Fascinating.
Suddenly it flashed through me that I planned to walk there with my Maria. What makes me cry.

Nog even naar Belgie

Vanuit Givet in Frankrijk gaat het nog even naar Belgie, om morgen zo'n 3 maanden Frankrijk in te verdwijnen. Eerst vlak langs de maas, maar dan flink klimmen naar Mahze. Prachtig pad met mooie uitzichten.
Daar neem ik wat amateuristisch mijn eerste filmpjes op .. ( google daarvoor op hansforfun youtube ). Een flitsende presentator ben ik helaas niet :)

Genieten doe ik volop van een heerlijk lente 'winter' zonnetje. Poncho als windscherm is niet meer nodig. Maar modder kom ik nog wel tegen. Dat moet zwaarder zijn in regenachtig weer. Mijn conditie wordt steeds beter. Morgen door naar Rocroy waar het Franse avontuur qua taal, maar ook eten, drinken en slapen nu echt begint. Heel wat anders dan het rijke Dinant.

Onderweg dwalen mijn gedachten af naar mannen & vrouwen die nieuwe paden insloegen en tegen de stroom in durfde te gaan, met soms gevaar van eigen leven. Franciscus, Clara, Luther, Martin Luther King, Nelson Mandela, maar ook Jezus die het onteerde tempelplein schoonveegde, maar ook stil zijn lijden accepteerde, vertrouwend op zijn vader. Allen sloegen een totaal nieuwe weg in. Zo denk ik ook na over wat mijn verdere levensweg mag zijn. En even later denk ik alleen nog maar aan omhoog en op mijn bestemming komen, en wordt mijn denken even stil :)
Apart dat Franciscus en Clara ook pelgrimerend zijn begonnen afhankelijk van weer, zon en wind. En ook afhankelijk van de mensen onderweg, om aan te geven en van te ontvangen. Boeiend.

Ineens flitste het door mij heen dat ik daar met mijn Maria had willen lopen. Dan schiet ik vol.

• 03 April 2013 - 00:39

Bas:

Ha Hans, bedenk of je alle emoties wel met de hele wereld wil delen. Zomaar een praktisch advies van een technisch adviseur.
    Verder: dapper en nog wel even te gaan. Het ga je goed. Houd je dagboek goed bij. Niet alleen voor nu, maar ook om later terugkijkend je groei te zien.

Gods nabijheid gewenst,

• 03 April 2013 - 07:52

Ingrid:

Hans, het is kostbaar om je reis zo te mogen volgen. Dankjewel voor al je persoonlijke verslagen!

• 03 April 2013 - 08:56

Idelette:

Ha Hans, Ik geniet ontzettend van je reisverslagen. Prachtige foto's ook! Ook mooi om te lezen wat het lopen met je doet. Zegen! Idelette

• 03 April 2013 - 09:13

Meindert:

Bedankt Hans,

Je woorden doen meer dan je denkt.
    Je bent op het goede pad.

Meindert

• 03 April 2013 - 09:17

Zuster Marianne:

Mooi Hans. Dank voor het delen.
    Goede voortzetting van je tocht - onder de zegen van de Allerhoogste!

• 03 April 2013 - 10:16

Gertjan:

Hoi Hans,
    Heel mooi om op deze manier je reis te volgen.
    Zo'n tocht maakt natuurlijk een hoop los. En dan niet alleen je spieren...
    Gertjan

• 03 April 2013 - 10:48

Frank B:

mooie Herberg, Rolinvaux!

• 03 April 2013 - 11:29

Koos:

Dag Hans, je filmpjes bekeken. Mooi om je 'toespraken' te horen. Duidelijk, dat je met goede moed verder gaat. De foto van de oude goederenwagon bij een eerder verslag deed me denken aan de transporten van Joden naar concentratiekampen. Aan het einde van de oorlog volgden er dodenmarsen. Daar moest ik weer aan denken bij het zien van enkele van je andere filmpjes met slecht weer. Die mensen werden gedwongen om andere wegen in te slaan. Maar in mijn beleving hebben wij mensen niet zoveel keus. Eén ding is voor mij zeker geworden: lijden is nooit zinloos: we leven niet voor onszelf, we sterven niet voor onszelf, dus lijden we ook niet alleen voor onszelf. Voor mij is dat een troostvolle gedachte: alles MOET gebeuren ook om ons te vormen. Zoals Jezus zegt in Mattheus 24 vers: "Deze dingen moeten gebeuren." Als iets moet gebeuren, dan kunnen we het toch niet tegenhouden?

• 03 April 2013 - 11:31

correctie: Mattheus 24 vers 6.

• 03 April 2013 - 12:53

Marc Vertriest:

Hi Hans
    Plezierig om je verhaal te volgen via deze weg. Ook steeds mooie foto’s

Het ga je goed.
    Groetjes

• 03 April 2013 - 20:38

Eveline Keijsers:

Ha die Hans,

Schitterende foto,s en ook videos zeg! Geeft een goed beeld van jouw pelgrimstocht. Weet dat Hij altijd bij je is waar je ook heen gaat. Wie weet ziet Maria alles wel wat je doet.Vertrouw daar maar op!

Het allerbeste met je,
    Eveline & Toon

• 03 April 2013 - 21:52

Mieke Dik:

Hoi Hans,

Bedankt voor je mooie gedachten. Fijn om je zo te volgen. Nog gefeliciteerd met je verjaardag.

Groet, Mieke

• 05 April 2013 - 07:19

Hans 2 Hike:

Mooi om te lezen wat delen doet ook bij jullie. En daarin zoek ik wel mijn balans in wat ik wel of niet deel. Blijf daarin leren :)