Highlight / Hoogtepunt in Etourvy - Reisverslag uit Étourvy, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Highlight / Hoogtepunt in Etourvy - Reisverslag uit Étourvy, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Highlight / Hoogtepunt in Etourvy

20 April 2013 | Frankrijk, Étourvy

Day 52 Fr/Vr: Chaource -> Etourvy 16 km

Just a quick message from me from behind the computer from Ingeborg Crum in Etourvy.
A highlight of my trip, see: http://www.weerwoord.com/overweerwoord.html
To communicate with you via my blog, becomes more difficult. I see no big cities anymore, therefore, no McD with Wi-Fi :)
I bought my breakfast and lunch at the bakery and make a beautiful walk from Chaource to Etourvy. Where Ingeborg Crum started a wonderful and brave project. While she is still reconstructing her house, she already welcomes pilgrims. It is an oasis in the desert. Much peace and hospitality. A lot to share with each other. It exceeds all what I expected.
When I walked through the green fields to Etourvy, I was laying down on the ground and enjoyed the smells, colors and lines of these rolling fields. From rapeseed to grass. In all that nature I was reading in my bible and came to rest. And enjoyed the sun this day. But I will get frost again I heard. Temperature will go down again and rain may come.
Ingeborg receives me warmly, it feels like a warm bath and I decide to stay two nights to have really time to talk together. She has a lot of contact with the locals. All those wonderful people who come together in neighborhoods such as the earth putting plants this morning in the village square. Special is her way of life in the French silence. Lovely to also to be able to read the prayers and meditations at the start of the day. I may use the prayer book "Pray Listen Live" again, that I left at home because of the weight. I carry with me only a Bible reading schedule and little new testament with psalms. We like both the Taizé songs. And so much more in common to talk about, such as our life, Franciscus, Clara and my Maria and much more. A true oasis for me.
Nice was also that I got a greeting of another pilgrim via Ingeborg. I briefly met him in Dinant and agreed once more to meet each other later. Sometimes your path goes through the same highlights !!!
'Enlightened' I continue on my path toward Tonnere, Vezelay, and to the south east to Taizé, Le-Puy-en-Velay and then west south to Santiago de Compostela :)
With open arms and expectation into a unknown path.

Hint for Pilgrims:
Chaource is located on a route that I worked out myself to Ingeborg Crum in Etourvy. Before that I walk away from the Pilgrims Route 'Pélerins 51' and walk after Etourvy via the GR 654. Via Tonnere switching back to the pilgrimage route 'Pélerins 51' , to continue to Vezelay.
You can also walk from Troyes to Sommeval and walk in 2 or 3 days to Etourvy (a total of 64 km instead of my 47 km, but more up and down plowing through muddy paths). But maybe more beautiful.
In itself this a nice alternative route, for other pilgrims. When you want to enjoy the hospitable in Etourvy.

Hoogtepunt in Etourvy

Even een bericht van mij van achter de computer van Ingeborg Crum in Etourvy. Een hoogtepunt op mijn tocht, zie:

Communiceren naar jullie via mijn blog is lastiger geworden. Grote steden zie ik voorlopig niet meer, dus ook geen McD met wifi :)

Mijn ontbijt en lunch bij de bakker gekocht en een prachtige wandeling binnendoor gemaakt van Chaource naar Etourvy. Waar Ingeborg Crum een prachtig en dapper project is gestart en haar huis nu ook al open stelt voor pelgrims, terwijl zij nog druk aan het verbouwen is in haar toekomstige huis en atelier ernaast. Een oase in de woestijn. Zoveel rust en gastvrijheid. Veel moois te delen met elkaar. Overtreft totaal wat ik mij ervan verwacht had thuis, toen ik via het internet las over haar project 'Weerwoord'.

Op de binnendoor paadjes naar Etourvy toe, nog heerlijk in de berm gelegen en genoten van de geuren, kleuren en het lijnen spel van deze glooiende akkers. Van koolzaad tot gras. In al die natuur wat in mijn bijbeltje gelezen en tot rust gekomen. En van de zon deze dag genoten. Maar er komt weer nachtvorst hier hoorde ik. Temperatuur gaat weer iets omlaag en regen kan nog komen.

Ingeborg ontvangt mij hartelijk, het voelt als een warm bad en ik besluit twee nachten te blijven om echt tijd te hebben om samen te praten. Zij heeft veel contact met de plaatselijk bevolking. Prachtig al die mensen die komen buurten en bijvoorbeeld het samen in de aarde zetten van plantjes deze ochtend met de plaatselijke bevolking op het dorpsplein. Bijzonder is haar manier van leven in de Franse stilte. Heerlijk om hier ook het gebedsboek 'Bid Luister Leef' weer even te mogen lezen met de prachtige gebeden en overdenkingen om de dag mee te beginnen en weer af te sluiten. Thuis gelaten vanwege het gewicht. Alleen het bijbel leesrooster heb ik gekopieerd en samen met een licht nieuw testament met psalmen, meegenomen. Ook van de Taizé liederen genieten wij allebei. En verder zoveel gemeenschappelijks om over te praten, zoals ons levensverhaal, Franciscus, Clara en mijn Maria en nog veel meer. Een ware oase voor mij.
Mooi was ook dat ik bij Ingeborg een groet van pelgrim Toon vond voor mij. Ik heb hem kort ontmoet in Dinant en afgesproken elkaar later nog eens op te zoeken. Soms gaat je pad via dezelfde lichtpuntjes. Bijzonder !!!

'Verlicht' ga ik hierna weer verder op pad richting Tonnere, Vezelay, en richting het zuid oosten naar Taizé, Le-Puy-en-Velay en dan weer west zuidwaarts naar Santiago de Compostella :)
Met open armen, blik en verwachting, verder op pad het onbekende pad in.

Tip voor Pelgrims:
Chaource ligt op de door mij zelf verzonnen route naar Ingeborg Crum in Etourvy. Daarvoor verlaat ik een paar dagen de Pelgrimsroute ‘Pélerins 51’ en liep vanaf Etourvy de GR 654. Via Tonnere daarna weer terug naar de pelgrimsroute ‘Pélerins 51’ die ik aan het volgen was en samen met de GR654 naar Vezelay loopt.
Je kunt vanaf Troyes ook meer binnendoor lopen via Sommeval in 2 of 3 dagen naar Etourvy (in totaal dan 64 km inplaats van mijn 47 km, maar meer op en neer door modderige paden ploegen).
Op zich een mooie alternatieve route, ook voor andere pelgrims. Waar je zeer gastvrij in Etourvy wordt ontvangen en even heerlijk Nederlands kunt praten.

• 20 April 2013 - 18:52

Wilenaad:

hoi Hans, Wij zijn blij dat het goed met je gaat,ondanks soms wat tegenvallers.
    Ja hier kwam ook wat nachtvorst,hoorde we net.
    We dachten dat we het al gehad hadden.
    Het was ook een frisse wind vandaag ,op het voetbalveld in Emmen,waar Stef vandaag moest spelen,maar gelukkig wel zon,dat maakt het weer goed.
    Nu het allerbeste gewenst,en goede reis.
    aad en wil..p.s Nel en Hans zijn ook weer thuis van hun reis,zijn bijna 3 maanden weg geweest,maar het word nu kouder in n.Zealand,dus weer fijn thuis te zijn.
    Daaaaaaaaaaaag.groetjes van ons.

• 20 April 2013 - 19:07

Zuster Marianne:

Soms gaat je pad via dezelfde lichtpuntjes. Wat mooi gezegd en o zo waar! Ik wens je vele lichtpuntjes, vrede en alle goeds!

• 20 April 2013 - 20:30

Frans:

Pelgrimszegen

Dat gezegend is deze tijd
    van groei en bloei

Dat gezegend is deze periode
    van minderen en loslaten

Dat je rennen wandelen
    en je prestatiezucht
    genieten wordt

Dat juist nu je huis
    meer een thuis wordt
    en vriendschappen
    sterker worden

Neem tijd om stil te staan
    bij hetgeen je draagt

Leef in verbondenheid met je ziel
    en met respect voor je lichaam,

Geniet van wat mensen je bieden
    en van wat de natuur je schenkt

Hebt een goede tijd en ga
    met de kracht van de hemel,
    het licht van de zon,
    de jacht van de wind,
    en de vastheid van de aarde!

• 20 April 2013 - 21:51

Mieke Dik:

Dag Hans,

Ik verwonder me er over dat je al zo ver Frankrijk in bent gekomen. En dat allemaal door stappen te zetten.
    Wat een ervaring voor jou. Je geniet van al je mooie ontmoetingen. Wat kunnen mensen toch veel voor elkaar betekenen.
    Hans, ik wens je veel zegen toe op je verdere tocht.
    Groetjes, Mieke

• 21 April 2013 - 19:55

Angelique En Joy:

hoi Hans,
    wat schrijf je toch boeiend over je reis, we konden voor ons zien hoe je daar met de vluchteling zat...niet echt de meest comfortabele nacht die we ons kunnen voorstellen...
    Heerlijk om daarna in een "warm bad" terecht te komen.
    En inderdaad, verbazingwekkend dat je al in Frankrijk (een stuk) bent!
    Zet 'm op!
    Groetjes van Joy, Angelique en de rest van de club.

• 21 April 2013 - 20:11

Bas:

Een pelgrimsreis is net het echte leven: ups en downs volgen elkaar op.
    Maar ook: elke stap brengt je dichter bij je doel. Het aantal stappen is aftelbaar.
    Ik lees ook dat God schitterend aanwezig is op je reis. Als je Hem maar wilt zien. Het ga je goed Hans, op naar de volgende slaapplek.

• 24 April 2013 - 20:15

Hans 2 Hike:

Dank allemaal. De moeilijke momenten horen er inderdaad ook bij ;