Not anymore alone / Niet meer alleen - Reisverslag uit Tramayes, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Not anymore alone / Niet meer alleen - Reisverslag uit Tramayes, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Not anymore alone / Niet meer alleen

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

13 Mei 2013 | Frankrijk, Tramayes

.
Day 75 Su/Zo: Taizé -》Cluny 12 km
Day 76 Mo/Ma: Cluny -》Tramayes 20 km

( zie Nederlands hieronder )

In Taizé I still enjoy a last church service on Sunday morning. I go in church with my big backpack finding a place in the front on the ground. An emotional farewell, after a very special week. Seeking a symbolic blessing for me with my backpack. Maybe you think I am crazy :)
I am very glad that I walked a longer way east, to visit Taizé. The service ends with a beautiful text, that we are called by Jesus to be united and to pass on God's love.

So I go on, but not as lonely as I thought.
I leave with Benjamin, who gave me such a warm welcome in Taizé and who also moves on by feet as pilgrim to Santiago. He walked to Taizé from his home in Germany. We say goodbye to Maren who will start three weeks later in 'Le Puy en Velay’. Benjamin and I pause and have a silent moment at the grave of Frere Roger, founder of the Taizé community. He gave us many wise words.
We talk quite a bit on our way. I am deeply impressed by Benjamin who walks in so much trust. He has so little money that he must ask every evening if he may diner and stay the night for free. Or sleep outside without a tent. That askes for a lot of courage. Walking into deep water. Then my confidence feels small, to go without a reservation with my tent on this trail. But we all walk our own path. I notice that to book no sleeping place, what is strongly recommended here, gives me a wonderful feeling to trust and let all control go. Free as a bird, but still not able to fly with my heavy backpack ;)

Cluny is a city with an ancient history about pilgrims. The Abbey of Cluny had a lot of influence far away in the region. But from the building is not much left. Since the year 1100 this was a pilgrim route from Germany to 'Le Puy en Velay’ to Santiago. And the route from Vezelay to Assisi/Rome, which I also still walk today. More south these routes will split. But special that many pilgrims walked here before us.
I feel sorry to say goodbye to Benjamin, who continues for hours more. I already stop in Cluny. Going further is too much for me. After a week of rest and lots of inspiration, my body needs slowly to start again. I meet and stay in Cluny together with Franz another very nice pilgrim from Germany. I will continue with him days together I find out later. We have a drink in Cluny, get a spontaneous conversation with Annette and Monica who are also on the move. On the backpacks you recognize each other soon.

After Cluny it goes up and down again to Tramayes. It feels good to walk together again with Franz. Along the way we meet also Werner from Germany. I meet here pilgrims from Germany, because this is a logic route for them (coming from Trier). And so we arrive us three in Tramayes and are allowed to sleep here. And get good food from Madame Galland. She gives her family rooms to us and improvises something for herself. You see that more on this way. A real heaven for pilgrims. Beautiful.

---

Niet meer alleen

In Taizé geniet ik nog van een laatste viering op zondagochtend. Ik ga met mijn rugzak voorin op de grond zitten. Een emotioneel afscheid, na een zeer bijzondere week.
Erg blij dat ik voor Taizé omgelopen ben. De dienst sluit af met een mooie tekst, dat wij door Jezus opgeroepen worden om een te zijn en Gods liefde door te geven.
Zo ga ik verder, minder alleen dan ik dacht.
Ik vertrek samen met Benjamin, die mij zo hartelijk ontvangen heeft in Taizé en ook onderweg is naar Santiago. We nemen afscheid van Maren die over 3 weken start in 'Le Puy en Velay'. Benjamin en ik staan nog even stil bij het graf van Frere Roger, de oprichter van de Taizé gemeenschap. Hij laat ons nog veel wijze woorden na.
Wij praten heel wat af onderweg. Diep onder de indruk ben ik van het vertrouwen van Benjamin die zo weinig geld heeft dat hij iedere dag moet vragen gratis te mogen overnachten. En anders buiten zonder tent. Dat is pas in diep water durven gaan. Dan is mijn vertrouwen maar klein, op pad te gaan zonder te reserveren met mijn tentje. Maar zo lopen we allemaal onze eigen weg. Ik merk dat het niets reserveren, wat hier wel weer geadviseerd wordt, mij een heerlijk los gevoel geeft. Zo vrij als een vogel, maar vliegen lukt nog niet met mijn rugzak ;)

Cluny is een stad met oude pelgrimshistorie. Waar een invloedrijke abdij stond, waar nu helaas niet veel meer van over is. Hier loopt al sinds 1100 de pelgrims route vanuit Duitsland naar 'Le Puy en Velay' naar Santiago. En ook de route van Vezelay naar Assisi, die ik nu nog steeds loop. Wat meer naar het zuiden splitsen die wegen. Blijft apart dat velen ons zijn voorgegaan.

Het doet mij pijn in Cluny al afscheid te nemen van Benjamin, die nog uren doorloopt. Teveel voor mij. Ik moet na een week rust en veel inspiratie, mijn lichaam langzaam opstarten en stop in Cluny. Daar blijf ik samen met Franz een andere zeer aardige pelgrim die ik ontmoet heb en met wie ik de dagen later samen verder loop. Als wij in Cluny nog wat drinken krijgen wij zomaar een spontaan gesprek met Anette en Monica die ook onderweg zijn. Door de rugzak herken je elkaar al snel.
Na Cluny gaat het heerlijk op en neer naar Tramayes, mooi om weer eens samen op pad te gaan, nu met Franz. Onderweg ontmoeten wij ook nog Werner. Allemaal pelgrims vanuit Duitsland waar deze Jacobsweg vandaan komt. En zo komen wij met zijn drieën aan in Tramayes en mogen daar slapen en lekker eten bij Madame Galland. Die haar eigen kamers aan ons geeft en zelf iets improviseert voor haarzelf. Dat zie je vaker onderweg. Een echt pelgrims adresje. Prachtig.
.

  • 16 Mei 2013 - 08:51

    Wilenaad.:

    Hoi Hans.
    Mooi verhaal hoor,nog veel sterkte en plezier. ja hier is het weer ook niet veel.,maar komt vast wel goed.
    groetjes van ons.
    .

  • 16 Mei 2013 - 09:52

    Wies Knibbe:

    Heerlijk Hans dat je tocht zo goed verloopt. Wat ben je al weer lang onderweg! Ook voor de rest van je reis nog heel veel aardige, interessante mensen en gesprekken en mooie landschappen toegewenst!!


  • 16 Mei 2013 - 10:49

    Conny En Jan:

    Geweldig dat je zo'n fijne week, die aan je verwachtingen voldaan heeft, hebt gehad in Taizé, maar nu weer verder. Het lijkt ons moeilijk om weer in het ritme te komen.
    We hebben bewondering voor het feit, dat je ondanks de vermoeiende wandelingen, nog tijd kan vrijmaken, om ons door middel van je mooie verslagen op de hoogte te houden.
    Groeten van ons beiden.

  • 16 Mei 2013 - 21:00

    Leo En Tilly Van Uden:

    GEWELDIG GEWELDIG!!

    Hans, helemaal top dat je al zover bent, op naar de andere helft.
    Heel veel sterkte en plezier.
    Hartelijke groeten van ons.

  • 16 Mei 2013 - 21:51

    Paul:

    Beste Hans,
    Leuk om weer wat over je reis en bevindingen te lezen.
    Een goede tijd en we denken aan je,
    Groet
    Paul en Corrie

  • 17 Mei 2013 - 10:17

    Alet:

    Heej Hans

    Wat ben je ver weg, maar door deze berichtjes en foto's toch ook weer niet. In ieder geval dragen we je met ons mee in ons hart.
    Wat zie je er goed uit: gaaf dat je lichaam het zo goed volhoudt. En dat je mag leren alles in Zijn handen te leggen: een stap-voor-stapproces: net zoals deze tocht: langzamerhand kom je verder en kom je steeds dichter bij je bestemming. Leerproces om van het watertrappelen (je hoofd net boven water houden) over te kunnen gaan op zwemmen door diep water. Ja, verder nog: op het water kunnen lopen, omdat je zo licht geworden bent, nadat je al je ballast bij het kruis achtergelaten hebt.
    en wat is het mooi waar je bent! enneh: moedderbaden, daar schijn je toch steeds mooier en gaver van te worden(ook geestelijk gezien) :-).
    God zij met je, Alet

  • 18 Mei 2013 - 16:26

    Piet En Ida Rutten:

    Hallo Hans,

    Blij te horen dat het allemaal zo goed gaat.
    Wij vertrekken morgen naar Frankrijk en hopen overmorgen in de buurt van Le Puy te zijn.
    Piet wil zijn route van augustus alvast gaan verkennen.
    We nemen wel contact op als we er zijn, wie weet kunnen we elkaar dan treffen.
    Groetjes Piet en Ida.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Tramayes

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 219539

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: