Forgetting my hat and water problems - Reisverslag uit Arzacq-Arraziguet, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Forgetting my hat and water problems - Reisverslag uit Arzacq-Arraziguet, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Forgetting my hat and water problems

24 Juni 2013 | Frankrijk, Arzacq-Arraziguet

Day 118 Mo/Ma: Miramont-Sensacq -》Arzacq-Arraziguet 19 km

The next morning, Peter and I just set off when I notice that I forgot my sticks, so I walk quickly back to the Gite and we are on our way again together.
Half an hour later I want to take a picture of us together and I see to my surprise that I am missing my hat. So I walk back again. That hat is important for me. It has protected me 4 months against snow and rain. It's nice walking weather and it's not so far today, so I walk in nice pace back when I meet Martine from the Gite by car. She has dropped Josette (the other lady of the Gite) at a church further on the Camino with my hat to catch me up. Martine brings me to Josette. My first ride in a car after months :)
At the church we find out that Josette unfortunately started to walk back to me. So now the wrong way. I hope you can follow my story still :)
Fortunately, she meets Peter who walked on and I can warn via my mobile where I am waiting with Martine and some other pilgrims who are amused by this ‘hat’ story.
So Peter and Josette walk together back to us and I am again united with my hat. I embrace these super angels. MERCI Martine & Josette !!!!!! ♡
What a great service. Our fellow pilgrims also enjoy this super action. And my hat is the talk of the day.
So we go on through pretty villages located on hills, Bastide towns that could be defending well, when the French and English fought each other in this area long time ago. We have good rest after this fascinating day.
We walk through Pimbo build by ‘Charlesmagne’ (Karel de Grote) founded in 778 on the return of a battle in Spain. Where the Benedictines in the 12th century, builded the church of Saint-Barthelemy and started their monastery. The Romanesque character of the church is still visible.
Then we descend into the valley and have to walk unfortunately up again, because our destination is also located on a hill. Good defense.
There in the Gite of Arzacq-Arraziguet pilgrims gather again and I get a big surprise. Peter finds during shopping Sebastian one of my friends of Taizé. That was a touching reunion and a lovely evening together. Much to tell. I thought that Sebastian was days in front of me, but he went to Lourdes to help and clean. Excessive water has filled the church with mud. Very sad for the Lourdes pilgrims who come from all over the world. Many pilgrim places were impossible to visit the caves underwater, bridges unusable. The water had come up to the feet of the Maria statue but fortunately not higher.
The force of the water is clearly visible here. For us this mud made our Camino very difficult sometimes and at least made us enough dirty :)

Terug lopen, mijn hoed en Wateroverlast

De volgende ochtend zijn Peter en ik net op pad als ik merk dat ik mijn stokken ben vergeten. Dom, dus even terug en weer samen verder.
Een half uur verder wil ik een foto maken van ons samen en zie ik tot mijn verbazing dat ik mijn hoed niet op heb. Dus ik weer terug. Die hoed is belangrijk. Deze heeft mij 4 maanden beschermd en door sneeuw en regen heen geloodst. Het is mooi wandelweer en het is niet zo ver vandaag dus ik loop in lekker tempo terug als ik Martine van de gite tegenkom met de auto. Zij heeft Josette bij een kerk verderop op de Santiago route afgezet met mijn hoed om mij op te vangen. Ik mag met Martine meerijden. Mijn eerste autorit na maanden :)
Bij de kerk blijkt dat Josette mij helaas tegemoet is gaan lopen. Nu dus de  verkeerde kant op. Ik hoop dat jullie mijn verhaal nog kunnen volgen :)
Gelukkig komt zij Peter tegen die ik door heb laten lopen en mijn mobiel nummer net gegeven en die mij dus belt en zo komt alles toch nog goed.
En lopen zij samen naar ons toe en ben ik weer compleet met hoed. Ik omhels deze super Engelen. MERCI Martine & Josette !!!!!!  ♡
Waar krijg je nu zo'n service. Onze mede pelgrims genieten mee van deze super actie. En mijn hoed is het gesprek van de dag.

Zo gaan wij verder door mooie dorpjes op heuvels, bastides die goed te verdedigen waren, toen de Fransen en Engelsen met elkaar vochten om dit gebied in de 10e tot 12e eeuw. En rusten lekker uit na deze boeiende dag.
Zoals Pimbo door niemand minder dan Karel de Grote gesticht in 778 op de terugkeer van een veldslag in Spanje. Waar de benedictijnen in de 12e eeuw de kerk Saint-Barthelemy hebben gesticht als onderdeel van hun klooster. Het Romaans karakter van de kerk is nog goed te zien.
Daarna dalen wij af het dal in en moeten helaas ook weer omhoog omdat onze eindbestemming ook op een heuvel ligt. Goed te verdedigen.

Daar in de gite van Arzacq-Arraziguet verzamelen de pelgrims zich weer en volgt een grote verrassing. Peter komt tijdens het shoppen Sebastiaan tegen, een van mijn Taizé vrienden. Dat werd een ontroerend weerzien en een heerlijke avond samen. Veel te vertellen. Ik dacht dat Sebastiaan dagen voor mij was maar heeft een omweg gemaakt naar Lourdes en daar geholpen met schoonmaken. Te hoog water heeft veel de kerk vol modder gevuld en triest voor de Lourdes pelgrims die vanuit heel de wereld komen, was dat veel pelgrims plaatsen niet bezocht konden worden. De grotten onder water, bruggen onbruikbaar. Het water was tot aan de voeten gekomen van het Mariabeeld maar gelukkig niet hoger.
De kracht van het water is hier goed te merken. Voor ons onderweg vooral als modder wat je tocht te zwaar kan maken en in ieder geval voor genoeg viezigheid zorgt :)

• 26 Juni 2013 - 21:40

Ina:

oh Hans wat mak jij veel mee!!!!!!!!!!!!!!!! vervelende dingen zoals zoveel modder maar meer mooie dingen en vrienden die je onverwacht weer terug ziet. Nu ik dit schrijf ben je al over de magische 100ste dag. Ik blijf je volgen en geniet van je verhalen, zo bjzonder, elkaar gezien in Taize en t voelt nu als zo vriend.

• 27 Juni 2013 - 08:02

Koos:

Dag Hans, indrukwekkend verslag: het voor de laatste maal ontmoeten van mensen op deze aardbol.
    Heel wat verslagen eerder heb je al geschreven over het weer thuis zijn. Ook toen schreef je dat dat moeilijk zal zijn. En nu heb je veel meer mooie ontmoetingen meegemaakt. Zo'n 40 jaar terug logeerde bij ons een nichtje. We hadden zo'n toffe week. Nu nog staat mij zeer goed bij hoe moeilijk ik het afscheid vond, en het gemis daarna. Triest te lezen dat enkele pelgrims terug moeten. Prachtig dat je zoveel engelen ontmoet. Je zou haast expres dingen gaan vergeten! Kijk omhoog, Hans, want dan word je lekker nat .....

• 28 Juni 2013 - 11:58

Peregrinofrans:

Bonjour Pèlerin Hans,

Leuk zo'n verhaal met je hoed. Het had ook het verhaal met je pet kunnen zijn :-D !
    Het is heerlijk om je zo te mogen volgen. Het begint bij mij nu ook al te kriebelen. Ik
    verwacht dat ik binnenkort toch ook maar eens een stukkie ga lopen.
    Ik denk dat je nu in de omgeving van Saint Palais bent. Ik herinner me die plaats zeer
    goed. Toen ik daar in 2005 aankwam had ik 11 dagen niet gedouched en rook ik veel
    te veel naar pelgrim! In het Fransiscanenklooster kon ik me douchen en scheren, mijn
    kleding eens wassen, dat was heerlijk! En ik kreeg een heerlijke maaltijd.
    Vandaar ben ik met 2 Nederlandse dames naar SJPdP gelopen.
    Geniet van elke stap...

Bon Camino,

ter illustratie van je pad/avontuur, zie: