To an empthy Monastery in Sauvelade - Reisverslag uit Sauvelade, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu To an empthy Monastery in Sauvelade - Reisverslag uit Sauvelade, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

To an empthy Monastery in Sauvelade

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

26 Juni 2013 | Frankrijk, Sauvelade

.
Day 119 Tu/Di: Arzacq-Arraziguet -》Pomps 22 km
Day 120 We/Wo: Pomps -》Sauvelade 26 km

( zie Nederlands hieronder )

Breakfast is given in the South of France usually between 7 and 8:00. It's simple, coffee, bread and jam. The first pilgrim alarm goes off at 6 am, and that triggers some others also to get in action. Peter and I still enjoy delicious our rest. And we go at 7:30 to breakfast. But be warned, if you go for breakfast in the Gite communical Arzacq-Arraziguet !!! We were stopped by a very angry lady,asking why we were not at breakfast at 7 am. With a look that could kill. It looked for a moment that we were refused for our Petit Dejeuner. But no, we still could take some food, but not much. While trying to get some more bread, Peter almost lost his fingers :)
Maybe she had big personal frustrations. We were here just at the wrong time. A breakfast that we will not soon forget :)
The super reception at the Cottage in Pomps by Claire made our day good again. The people of the village made a great meal for us. Delicious we enjoyed the sun together with Peter from Welsh, Veronique, Marie, Nathalie from France and Sanphia from South Africa. 'C' est la Vie ' :)
On Wednesday,we make a long walk to Sauvelade. Many pilgrims stop just a little bit earlier. A logical stop, but everything's is full. So we walk a shorter route, 5 km shorter.
Peter and I sleep as the only pilgrims in the former abbey in Sauvelade, which means in Latin ‘vast forest’. This area was in 1127 donated to the Benedictine monks, who lived in wooden houses.
In the following years the church and monastery was built and the monks of the order of Citeaux joined in 1286. That explains the austerity of the church, which still impresses. The ancient pilgrimage route ran alreadyl through this area. With a little imagination you can feel the silence in which the monks lived here in this silent nature reserve.
So Peter and I enjoyed this abbey building all to ourselves. We cooked our own food and we could choose ourself on what time to eat breakfast :)

---

Naar de Abdij in Sauvelade

Ontbijten doe je hier in Zuid Frankrijk meestal tussen 7 en 8 uur. Het is ook simpel, koffie, brood en jam. De eerste pelgrim wekker gaat al om 6 uur af en dat steekt de andere ook aan om in actie te komen. Peter en ik genieten nog heerlijk van onze rust. En gaan half 8 ook maar eens naar het ontbijt. Maar wees gewaarschuwd als je in Gite communical van Arzacq-Arraziguet gaat ontbijten. Wij werden door een zeer kwaaie dame opgewacht, waarom wij er niet om 7 uur waren. Met een blik die kon doden. Het leek er even op dat wij dit Petit Dejeuner wel konden vergeten. Maar nee wij mochten toch mog wat eten, niet meer erg op ons gemak. Nog wat brood erbij halen kosten Peter bijna zijn vingers :)
Zij zal het vast ergens erg moeilijk mee hebben. Kwamen wij even op het verkeerde moment. Een ontbijt wat wij niet snel meer zullen vergeten.

De super ontvangst in de Gite in Pomps door Claire maakte alles weer goed. De dorpsgemeenschsp bezorgd ons daar een geweldige maaltijd. Het zonnetje erbij maakt het tot een geweldige dag. Heerlijk genoten samen van de zon met Peter uit Wales, Veronique, Marie, Nathalie uit Frankrijk en Sanphia uit Zuid Afrika. ' C' est la Vie ' :)

Op woensdag een stevige tocht naar Sauvelade. Veel pelgrims stoppen net wat eerder. Een logische stop, maar alles zit daar vol. Dus lopen wij een zelf verzonnen route en snijden 5 km af.
Daardoor slapen Peter en ik als enige pelgrims in de voormalige abdij in Sauvelade, wat in het latijns 'uitgestrekt woud' betekent. Dit gebied is in 1127 aan Benedictijner monniken geschonken, die er toen nog in houten hutten woonden.
In de jaren erna werd de kerk en abdij gebouwd en traden de monniken toe tot de orde van Citeaux in 1286. Dat verklaart de soberheid van de kerk, wat nu nog indruk maakt. De oude pelgrimsroute liep al door dit gebied. Met wat verbeeldingskracht voel je de stilte waarin de monniken hier leefde in dit uitgestrekte natuurgebied.
Dus snap je hoe Peter en ik genoten van dit abdijgebouw helemaal voor onszelf. Waar wij ons eigen eten kookten en zonder wekker wakker werden en zelf konden kiezen hoe laat te ontbijten :)

  • 07 Juli 2013 - 08:02

    Angelique:

    hahaha, ik kan me die blik levendig voorstellen. Je schrijft zo heerlijk echt!
    Als ik kijk naar alle landsvlaggen die er al bij je profiel staan, dan zie ik een geweldige prestatie!
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Sauvelade

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 219577

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: