The end of the world & my camino - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu The end of the world & my camino - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van hans hike - WaarBenJij.nu

The end of the world & my camino

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

14 Augustus 2013 | Spanje, Fisterra

.
Dag 167 Ma: Logoso -》San Roque 24 km
Dag 168 Di: San Roque -》Finisterre 16 km
Dag 169 Wo: Finisterre -》Muxia 30 km
Dag 170 - 173 Ending in Muxia

( zie Nederlands hieronder )

Walking from Santiago to the sea is still hard work going over all this beautiful green hils. But I would never skip this. Sweating and pushing to get each day closer to the end. Exited I am when I see the sea for the first time.
The mix of pilgrims is changed now many stopped in Santiago. I wish my dear pilgrimfriends that went home, a good restart in live at home.

Walking a lot alone, but meeting also new pilgrim friends. Some walked from Portugal to Santiago. Now we share this last route of the camino.
It is great to share our experiences and the ideas about some special albergue stops as in Logoso & San Roque. Escaping from the crowd who follow again exactly the advised route of the guide book. In San Roque we experience for the last time the real pilgrim albergue admosphere. Walking in 4 instead of 3 days to Finisterre. More relaxed.
Thanks Benjamin for this idea.

In Finisterre we walk to the far end on the cliff by the lighthouse. We are amazed to see the crazy traffic problems in the afternoon of people that come by car for the sunset in the evening. We enjoy the view over the endless sea sitting on the rocks. But we escape from this touristic crowd and have a nice meal at the harbour of Finisterre. And decide to watch the sunset on another place later.

Then my last camino walking day starts to Muxia. The only place that feels good as an end of my camino, because it is not touristic and gives us as pilgrims the silence and peace that we need. I stay here some days because it is important for me to evaluate my experiences on the camino. My legs stop walking but my heart and mind needs still to land. I feel stronger and inspired. But I need time and will travel home slowly visiting friends on my way to the north. I still cannot believe that I walked this :)
I find rest sitting on the rocks in Muxia watching and listening to the waves.

The Albergue 'Belamuxia' is super !!!!
http://www.belamuxia.com/en

---

De tocht van Santiago naar de kust is mooi, maar gaat toch nog stevig op en neer. Nog even wat meer zwoegen dan ik dacht.
Ik ben blij dat ik dit niet overgeslagen heb.
Maar niet iedereen heeft zoveel tijd. Dus veel pelgrims zijn al naar huis. Veel goeds wens ik jullie toe. Dat je de inspiratie mee naar huis kunt nemen.

De groep pelgrims die ik onderweg ontmoet is veranderd. Nog steeds veel Spanjaarden, maar ook anderen zoals lopend vanuit Portugal. Gezellig 's avonds. Wij wisselen tips uit. Zoals herbergen in Logoso en San Roque. Aanraders. In San Roque is nog voor de laatste keer een echte pelgrimssfeer. Samen eten, naar het uitzicht op de vuurtoren van Finisterre kijken en de vallende sterren. Super daar.
Zo in 4 i.p.v. 3 dagen naar Finisterre lopen is veel relaxter. Dank Benjamin voor de tip.

In Finesterre genieten wij zittend op de rots bij de vuurtoren van het uitzicht op de zee. Maar wij verbazen ons over de files en chaos van alle auto's die uren van te voren een plekje proberen te vinden om naar de zonsondergang te kijken. Wij besluiten die maar elders en later te bewonderen.

De laatste wandeltocht van mij naar Muxia is lang, maar dit plaatsje is het beste eind van de camino. Veel minder toeristisch. Een heerlijke rust. Rotsen, strand en water. Daar ga ik nu even bijkomen en mijn lessen en inspiratie op mijn camino evalueren. En daarna rustig op weg naar huis, vrienden bezoekend onderweg.
Ik kan nog steeds niet bevatten dat ik dit allemaal gelopen heb :)
Een tocht die mij nieuwe energie geeft.
Zo geniet ik hier na op de rotsen van Muxia terwijl de golven daarop stuk slaan.

De Albergue 'Belamuxia' is super !!!!
http://www.belamuxia.com/en


  • 16 Augustus 2013 - 10:25

    Bas:

    Fantastisch! Goede reis en evaluatie.

  • 16 Augustus 2013 - 10:32

    Renata:

    Traantjes!

  • 16 Augustus 2013 - 10:51

    Aalbert:

    that is amazing. good on you Hans. Let me know when you are on the way back. Blessings

  • 16 Augustus 2013 - 10:55

    Paul En DIngena:

    Lieve Hans,

    De afgelopen maanden hebben wij jou op je reis/ wandeling gevolgd. Met z'n allen: Benjamin (nu 5) heb ik voorgelezen, Naomi (nu 9) en Iddo(10) hebben zelf stukjes gelezen en Paul ook.
    Biddend, en genietend van verhalen over rust momenten, leven delen en samen met Hem gaan! Heel bijzonder dat je dit met ons wilde delen!
    Geniet van je thuis reis, een reis die je anders zal maken (wat vervoer betreft), maar die je langzaamaan ook weer dwingt richting de chaos en hectiek van de wereld. Behoud je rust en blijf het zoeken en vinden in Hem! Tot (weer)ziens van ons 5!

    P,D,I,N & B

  • 16 Augustus 2013 - 10:59

    Koos:

    Dag Hans, SUC7! Is dit je laatste verslag?

  • 16 Augustus 2013 - 11:01

    Ingrid Kanters:

    Hallo Hans,
    Ik heb de verslagen weer uitgeprint voor ons mam,Nellie,
    mooie verhalen en zekere een mooie ervaring denk ik.
    Bedankt voor het delen van je ervaringen.

    Gr. Ingrid Kanters

  • 16 Augustus 2013 - 11:50

    Robert:

    Schittend!...
    Goede woorden waaruit blijkt dat je heb gevonden wat je zocht.

    Goede Reis - tot binnenkort,

    Groeten uit Brabant,
    Robert

  • 16 Augustus 2013 - 12:02

    Leen:

    Hallo Hans,
    Goed dat je even radiostilte hebt gehouden om tijd te nemen voor jezelf.
    Al met al een prachtige ervaring, vooral ook dit laatste stuk van je pelgrimstocht.
    Langzaam aan weer naar het noorden en nadenkend over het oppakken van je (nieuwe) leven waarbij ik je veel wijsheid toe wens. Doe het rustig aan en vergeet niet om er van te genieten, in oude pelgrimstaal Carpe Diem!
    Het was mooi om al je verslagen te lezen, we hebben met je meegeleefd.
    Groeten,
    Leen

  • 16 Augustus 2013 - 12:04

    José :

    Hoi Hans,
    Iemand vraagt of dit jou laatste verslag is; ik weet zeker dat jij de rest van jou leven live verslag blijft geven !!! Goede terug reis, heel veel groetjes

  • 16 Augustus 2013 - 12:41

    Angelie:

    Lieve Hans,
    dankjewel voor je prachtige, aandoenlijke en tegelijkertijd stoere verslagen. We mochten gewoon een beetje met je meereizen en dat was een geweldig voorrecht! Dat je de ruimte en rust mag vinden om alles een plek te geven en door te stappen in wat je geleerd hebt en wie je geworden bent. Shalom!

  • 16 Augustus 2013 - 13:06

    Sietske Hofstra:

    Beste Hans,
    Santiago was een belangrijke en bijzondere mijlpaal, maar de zee is het passende sluitstuk van een prachtige tocht. Zowel in fysiek, als ook - naar ik steeds beter uit je verslagen begreep - in spiritueel opzicht. Ik zal je verhalen missen, maar ik gun je nu vooral heel veel rust en ontspanning. En natuurlijk een goede thuiskomst!
    Hartelijke groet, Sietske Hofstra

  • 16 Augustus 2013 - 13:40

    Lies Wiersma:

    Hoi, Hans, met grote bewondering heb ik je verslagen gevolgd, leuk met de fotos erbij. Ik heb ongelooflijk veel bewonderinb voor wat je hebt gedaan. Ik merk aan de verslagen, dat je veel hebt geleerd en datje er rijker van bent geworden. Veranderd ben je ook uiterlijk met die baart, staat je vind ik goed. Wij wensen je heel vel goeds voor je verblijf daar nog en voor je terugreis en Gods nabijheid en zegen

  • 16 Augustus 2013 - 15:06

    Marlon:

    Hoi Hans,

    wat mooi om te lezen dat je zuid-Europa bereikt hebt en daarmee je wandel-eindbestemming. Het einde van de pelgrimstocht en de start van een vervolg in Helmond met een enorme rugzak vol ervaringen, herinneringen, vrienden en bezinningen.
    Gebruik ze goed, maar vooralsnog eerst nog aangename dagen daar en een veilige thuiskomst.

    Groet,
    Marlon

  • 16 Augustus 2013 - 15:20

    Mieke Dik:

    Hoi Hans,
    Proficiat!
    Je tocht heeft veel indruk op mij gemaakt. Dank voor je verslagen. Ik zal ze missen.
    Het valt me op, dat je in de drukte van de pelgrims, steeds je eigen weg zoekt en je eigen rust.
    Je kiest je eigen plek, waar je jezelf thuis voelt.
    Zo wens ik je toe dat je ook je eigen weg kunt kiezen, als je weer terug bent ik de drukte van alledag.
    Nogmaals dank, ik denk aan je.
    Mieke Dik

  • 16 Augustus 2013 - 16:05

    Angelique:

    YOU DID IT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ik heb er geen woorden voor, respect!
    Tot snel,
    Angelique

  • 16 Augustus 2013 - 16:58

    Wil En Aad:

    Zo Hans depe bewondering,en heb je de son in de see zien sinken?groedjes Aad en tot kijk

  • 16 Augustus 2013 - 17:52

    Hanny:

    Geweldig mooi, zoals je deze tocht hebt gelopen en beschreven. Ik denk dat deze tocht in je hart verankert zit en ik hoop dat de evaluatie je inzichten zal geven om de volgende stappen op je levensweg te gaan maken.
    Erg mooi ook dat je ons de mogelijkheid hebt gegeven zo nu een dan een stukje met je mee te lopen. Soms een beetje jaloers op de prachtige ervaringen maar regelmatig ben ik onder de indruk geweest van jouw doorzettingsvermogen om deze tocht te volbrengen.
    Alle goede toegewenst!
    Hanny

  • 16 Augustus 2013 - 18:56

    Peter From Wales:

    Hello Hans,

    Good to hear from you again. When you did not post an update for a few days I wondered if something had happened but obviously not and now you have finished. A big moment in every sense of the word. Well done. Sitting at the edge of the Atlantic and reflecting on the on the experiece of the past five? months and all you have been through must be very emotional. So take your time and all the best for the future.

    Peter from Wales

  • 16 Augustus 2013 - 20:34

    Jessica En Matthijs:

    Wauw Hans wat een prestatie. Mogen we je snel weer in ons landje verwelkomen? Tot snel!

  • 16 Augustus 2013 - 21:36

    Rene Siebring:

    Hans,

    Bikkel!!! Wat een geweldige ervaring. Doe het lekker rustig aan en geniet ook van de terugreis. We spreken elkaar als je weer in NL bent. Groeten, Rene

  • 17 Augustus 2013 - 14:30

    Zuster Marianne:

    Geweldig Hans! Ik dank de Heer dat je zonder blessures en ongelukken deze tocht heb mogen lopen. Het was een echte pelgrimstocht. Dank voor het delen van je ervaringen onderweg (buiten en binnenkant). Dank dat ik zo met je mee mocht reizen. Graag hoop ik je weer eens te ontmoeten in ons klooster en er over na te praten. Maar eerst jezelf de tijd gunnen om weer thuis te komen en genieten van je kinderen en kleinzoon! Vrede en alle goeds - in verbondenheid, Marianne

  • 17 Augustus 2013 - 18:41

    Conny En Jan:

    Hoi Hans,
    Dit was dus het eind van je tocht. Bedankt voor al je mooie verslagen. Zo hebben wij een beetje met je mee kunnen wandelen.
    Wij wensen je een goede terugreis, in welke vorm dan ook.
    Tot ziens in Holland.
    Groeten van Conny en Jan

  • 17 Augustus 2013 - 20:04

    Ina:

    lieve Hans, dat dit je gebracht heeft wat je verwachtte.
    Goede dagen en goede terugreis, al t goede voor je toekomst en dank
    je wel datik mee mocht reizen

  • 17 Augustus 2013 - 21:57

    The "Portuguese" Pilgrim:

    Good to see that you have caught up with your writing, and still enjoying the quiet in Muxia. I found my car unharmed at the airport in Porto, and have meanwhile made my way to Guimaraes (magically beautiful) and Chaves in northern Portugal. Came across a random yellow arrow every time I stopped....... Look after yourself, and don't forget the many consultants along the way ;-)

  • 17 Augustus 2013 - 22:51

    Frans:

    Beste Hans,
    Je hebt een prachtig pad mogen ervaren...
    Ik mocht met je eerste stappen op dit prachtig avontuur zetten. Ik heb genoten dat ik op deze wijze met je verder mocht reizen. Je hoofd is nu nog leeg, ik wens je toe dat je nog lang in deze gemoedstoestand mag blijven! Spoedig ga je weer naar huis en dan begint het pas...
    De aankomst in Santiago de Compostela is niet het eindpunt maar het begin, het begin van de eerste stappen zetten huiswaarts, da's veel moeilijker dan 6 maanden kuieren!
    Met gemak liep je door 4 landen, en waren er amper/geen problemen, en heb je je droom waargemaakt...

    Geniet van elke stap...

  • 18 Augustus 2013 - 13:36

    Brigitte:

    Beste Hans!
    Super dat het je gelukt is! Knap hoor! Zojuist weer alles bijgelezen na onze vakantie.
    Wij hopen dat je hebt gevonden wat je ervan verwachte.
    Geniet van deze overwinning!
    Groetjes en we zien je weer in Helmond.

  • 18 Augustus 2013 - 17:34

    Bartel:

    Hoi Hans, hartelijk gefeliciteerd, wat een ontlading!
    We wensen je alle goeds en super fijne ontspanning toe, rust nu maar eens lekker uit.
    groetjes,
    Bartel

  • 19 Augustus 2013 - 08:36

    Koos:

    mooie foto's ! Vooral de eerste is wel erg bijzonder ! Héél knap gedaan, Hans! Wat een lange tocht !

  • 19 Augustus 2013 - 14:14

    Arend En Anneke De Niet:

    Gefeliciteerd Hans !
    Het zal wel een dubbel gevoel geven nu je daar bent.
    Enerzijds blij, maar anderzijds de vraag hoe nu verder na al deze prachtige ervaringen, gesprekken en indrukken. Sterkte daarmee om dat in te vullen.
    Eén ding is zeker: dit neemt niemand je meer af en je draagt dit altijd met je mee.

  • 20 Augustus 2013 - 13:34

    Tjitske:

    Hoi Hans,

    en dan is het echt voorbij.... Ik kan me voorstellen dat het ook wat onwerkelijk is.
    Goede terugreis gewenst en we zien uit naar je live-verslaggeving bij SHARE.

    Groetjes en hopelijk gauw tot ziens!
    Tjitske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Fisterra

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

See English below

Na een mooie start vorig jaar vanuit Sint Jacobieparochie, ga ik nu dan echt beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago, Finisterre and Muxia, vanuit ons landje. Door Belgie, Frankrijk naar Spanje.
Via bijzondere plaatsen voor mij als Vezelay en Taizé.

Twee jaar heb ik hier naar toe geleefd, stap voor stap zal ik op pad gaan en hoop ik alles onderweg intens te beleven. Het pad, de stilte, maar ook de mensen die ik mag ontmoeten.

Dag voor dag verder ... zowel innerlijk als fysiek op pad
alles loslatend, het onbekende in, in vertrouwen op God.

En in de hoop ook mijzelf tegen te komen en er van te leren :)

Psalm 86 : 11
Wijs mij uw weg, Heer,
Laat mij wandelen op het pad van uw waarheid,
Vervul mijn hart met ontzag voor uw naam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

After a beautiful start previous year from the North of the Netherlands in Fryslan, will I now continue with my pilgrimage to Santiago, Finesterre and Muxia. Moving on through The Netherlands, Belgium, France to Spain. To special places for me as Vezelay and Taizé.

Two years I have prepared myself, step by step, I will go now and I open myself for all the experiences on my way. The path, the silence, but also the people I may meet.

Day by day further from home ... both internally and physically on my way. Letting everything go, walking into the unknown, trusting in God.

And also to challenge myself and hoping to learn from it :)

Psalm 86: 11
Teach me your way, O Lord,
Let me walk in the path of your truth,
Fill my heart with awe for your name.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Santiago Movie

23 November 2014

Translation into English

05 Juni 2014

Continue in the pilgrimage of life

17 April 2014

Verder op weg in de pelgrimstocht van het leven

11 September 2013

My Return
hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 748
Totaal aantal bezoekers 219510

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: