D2 Volkerich -> Aken - Reisverslag uit Aken, Duitsland van hans hike - WaarBenJij.nu D2 Volkerich -> Aken - Reisverslag uit Aken, Duitsland van hans hike - WaarBenJij.nu

D2 Volkerich -> Aken

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

30 Maart 2012 | Duitsland, Aken

Vrijdag 30 maart: Vroeg wakker, dus lekker snel gaan douchen. Heet water zelfs. Mooi is het om nu iedere ochtend met een gezamelijke overdenking de dag te beginnen, voor wie dat wil.

Het inpakken en goed afstellen van mijn rugzak en wel drie keer checken of ik niets vergeet, kost mij toch wat meer tijd dan de anderen. Dus ik mis de stretch oefeningen en kan nog maar net op tijd aansluiten bij de laatste die vertrekt. Lui als ik ben loop ik liever achter de anderen aan, die de route aanwijzingen bestuderen in ons handig pelgrimsboekje. Dat geeft mij meer tijd om van de natuur te genieten. Soms wel verwarring veroorzakend als ik ineens roep dat we vorig jaar ‘die’ kant op gingen, maar ja de route is wel veranderd, en nu ook vaak langer als je de short cuts overslaat. Maar het wordt mij vergeven .... hoop ik. :)
Dus braaf sjok ik achter de anderen aan.

De mooiste dag route vind ik dit. Met heel wat stijgen en dalen. Eerst door het prachtige Geuldal. Door Moresnet, van 1839 tot 1919 een apart staatje, om geschillen op te lossen over de zinkmijnen. Met een eigen taal: Esperanto. Dan naar het Drie landen punt (wat dus een vierlandenpunt is geweest). Maar eerst in gedachten stil gestaan bij veel teksten en overdenkings plekken in Kruiswegpark Calverie en via de Bittweg omhoog.
Langs veel kruizen zoals één waar ik mede pelgrims naar terug roep: ‘Heer zegen de pelgrim die hier een moment voor uw beeld staat, maar wil ook vol genade diegene beschermen die hier haastig voorbij gaat.’

We lopen even de route naar Santiago, maar dan andersom, omdat deze vanuit Aken komt. Dus de schelp die je de weg wijst is veel te zien. Omhoog naar het drie landen punt voor een pauze en dan omlaag, nog een keer omhoog de Lousberg op voor uitzicht op Aken, om dan af te dalen naar de Jeugdherberg van Aken. De interessante workshops als van de verhalenvertelster, red ik helaas niet meer. Gelukkig geen ene blaar of blessure, maar wel gezond moe en hard aan een douche toe.
Een prachtige tocht was het langs water en door de natuur. Die je niet wilt missen. Zoveel goede gesprekken gehad dat ik veel tijd nodig heb dit te verwerken. Zoals met Remy en Jan. Mooie mensen waarmee je graag onderweg bent en niet alleen praat, maar ook samen de rust kunt ervaren.
Hella sluit het mooi af die avond waarin sommigen hun verhaal kwijt kunnen en het voor mij eindigt in een wel heel bijzonder gesprek.

ALL PHOTO's of the day:
https://plus.google.com/photos/111187410918392986416/albums/5730129075438761041

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 219433

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: