Hardlopers zijn doodlopers - Reisverslag uit Sint Jansklooster, Nederland van hans hike - WaarBenJij.nu Hardlopers zijn doodlopers - Reisverslag uit Sint Jansklooster, Nederland van hans hike - WaarBenJij.nu

Hardlopers zijn doodlopers

Door: hans2hike

Blijf op de hoogte en volg hans

16 September 2012 | Nederland, Sint Jansklooster

.
Deze wijze les heb ik eerder ervaren tijdens de Kennedymars. Ik verbaasde mij net dat ik al dagen loop zonder blessures. Nog steeds geen blaren, maar nu helaas wel kramp in mijn scheenbeen. Wat 1,5 jaar geleden in mijn andere been een lelijke peesontsteking werd waardoor ik dagen niet meer mocht lopen. Ik voelde mij vanmorgen zo goed dat ik de eerste 10 km te hard ben gaan lopen, met de hoop Genemuiden te halen.
Zo wijs geweest niet verder te gaan dan Sint Jans klooster en de laatste 8 km stapvoets gelopen.Het warme welkom en een koude kompres maakt alles goed. Zie het maar zo, het 'echte' pelgrimeren is begonnen. :)

Onderweg kreeg ik een enthousiast gesprek met een Belgisch echtpaar die mijn Jacobs schelp herkende. Bemoedigend. In de dagen hiervoor ben ik 3 keer aangesproken. Een keer kreeg ik zelfs een aanbod om even een kop koffie te komen drinken. Ik heb nog steeds spijt dat ik die koffie afsloeg, bang dat ik niet op tijd in Jorwert zou aankomen. Foutje  :)
Mijn schelp nu maar aan de voorkant gehangen, niet verborgen onder mijn regenhoes. Hopend op nog een kop koffie en mooi gesprek.

Morgen maar in rustig tempo verder, hoop ik. Mij nu meer bewust van mijn afhankelijkheid.

Mooie toepasselijke spreuken:

Als je voeten vermoeid worden, moge dan de weg zelf, je tegemoet komen.

Gij Eeuwige,
Zegen de grond onder mijn voeten,
Zegen het pad waarop ik ga,
Zegen het doel van mijn verlangen
en de weg die mij tegemoet komt.

.....

  • 16 September 2012 - 17:29

    Henny:

    Dag Hans, wat heb je al een mooie dagen achter je (wat leuk die prachtige foto's bij Sietske!) maar ook heel wat afzien zo te lezen. Maar daarmee ook een goede voorbereiding voor de reis naar Santiago!
    Mooi om al jouw teksten te lezen en daarmee ook jouw gaan-met-God te proeven. Ik wens je toe dat je Zijn zegen mag voelen op goede en moeilijke momenten. Nog een goede reis!

  • 16 September 2012 - 18:14

    Renata:

    Een kilometer of 250 voor Santiago stond ergens met graffiti: 'Good speed is your speed'. En hoewel ik niet van grafitti houd, deze tekst sprak mij wel aan! Dus Hans, volg je eigen tempo en ga dus niet te snel! Santiago loopt niet weg...

    Liefs,
    Buen Camino,
    Renata

  • 16 September 2012 - 19:53

    Ans Den Heeten:

    Hallo Hans,
    Net ben ik thuis, 3 dagen in Abdij Sion geweest in Deventer. Veel gewandeld. Alle diensten meegemaakt. Dicht bij God en bij Kees geweest. Gedachten ordenen. Ook jij hebt daar nu tijd voor.
    Wens je alle goeds en je weet: in stilte loop ik steedsmet je mee. Groet van @ns

  • 17 September 2012 - 09:56

    Jan Nanne:

    Hans, prachtig die verhalen.
    Ik lees iets over pijnlijke onderbenen. Ik heb daar zelf ook last van gehad in midden Frankrijk. Toevallig was een docter in opleiding op de slaapzaal. Die zei tegen me, dat ik een tube Anikazalf moest kopen. Wij naar de apotheek en na drie dagen waren zwellingen en pijn over. Waarschijnlijk enige overbelasting en een oude zwakke plek. Succes ermee.

    groeten van Jan Nanne

  • 18 September 2012 - 05:43

    Peregrinofrans:

    Beste Hans,

    Je loopt op een prachtig pad...
    Net als Jan, ook een ervaren Camino-freak, zie hierboven, heb ik een aantal tips voor je
    Misschien zou je wat meer water kunnen drinken, en zorg ervoor dat je fruit en eiwitrijk voedsel bij je draagt. Dan kan je bij aankomst bij je bed het volgende doen:
    Eet fruit en eiwitrijk voedsel, je spieren zijn dan nog warm en nemen dit goed op. Drink vervolgens een halve liter water en ga op je rug op je bed liggen. Plaats bijvoorbeeld je rugzak onder je voeten zodat deze hoger liggen als je hart. Zo raak je makkelijk je afvalstoffen kwijt. Ook kan je je benen in de richting van je hart masseren. Blijf minstens een half uur liggen.
    Voor 's nachts, het zal wel wennen zijn maar ook 's nachts zou je iets onder je voeten kunnen doen. Ik zie op je foto's dat je halfhoge schoen draagt. Je zou je schoenen eens kunnen afwisselen bijvoorbeeld met een paar (wandel) sandalen. Zelf ben ik slechts op sandalen in 2010 van Poitiers naar SdC gelopen.
    Dat voelt heerlijk, je voeten zijn dan vrij. En je hoeft geen sokken te wassen :-D !
    Het is daarom dan van groot belang dat je je voeten gaat verwennen door veel op je blote voeten te lopen. Maak thuis een bak met kiezels of split en loop daar regelmatig door. Normaal gesproken verwaarlozen veel mensen hun voeten door prachtige schoenen en sokken te dragen. Ga voordat je volgend jaar het laatste stukje gaat lopen eens langs een manicure.
    Blijf ook nog je spieren rekken voor, tijdens en na de wandeling.
    Geniet van elke stap...

    Goede Reis,

  • 18 September 2012 - 07:14

    Hans 2 Hike:

    Dank allemaal.Heel wat goede tips. Nóóit te oud om te leren :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

hans

Stap voor stap ... tocht voor tocht ... op weg naar Santiago, Assisi ... My camino to Santiago de Compostella & Assisi. Bereikbaar via mijn bekende email of als je mij nog niet kent via hans2hike@gmail.com

Actief sinds 15 Juni 2011
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 219380

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 01 Januari 2019

Chemin d’Assise started from Taizé

18 Maart 2013 - 11 September 2013

On my way to / Op pad naar Santiago in 2013

10 September 2012 - 28 September 2012

Mijn eerste stappen naar Santiago in 2012

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

50ste Kennedymars 80 km

24 Maart 2012 - 03 April 2012

Mijn Pelgrimstocht 2012

Landen bezocht: