Taizé, full of peace and inspiration - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Taizé, full of peace and inspiration - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Taizé, full of peace and inspiration

01 Mei 2015 | Frankrijk, Taizé

Two years ago I arrived for the first time in Taizé. Walking as pilgrim from The Netherlands to Santiago in Spain. Making this longer way to the east to visit Taizé in France. And it became the highlight on my way, a special place, full of peace, love and inspiration.
Now starting a new pilgrim way to Assise out of Taizé. Connecting my old camino to a new way. Out of France, in the direction of the Alpes, into Italia, with Assise in Umbria as goal. But above all an inner process, where I search for new inspiration.

A beautiful quote via dear friends :

Pelgrimage, is more as walking
Walking is touching you deep inside. You get into another ritme. It is as of other vibrations flow through your brain, making you more open for new ideas and experiences. Obstacels in thinking and feeling are melting as snow under the sun. It is as your are not only traveling with your body, but also with your head and heart. Also traveling inside yourself. Not only to a target as a town, church or monastery, but also a deep learning experience in yourself.

In Taizé I meet many friends. I enjoy it deeply to sing the prayer songs and the silence together. In May we remember Frère Roger's birthday, 100 years ago. He started this monastery in Taizé before 1940, where protestant, catholic and orthodox brothers live together, with a message of unity and love. His life ended on a tragic way in august 2005. It is amazing how this community continued unchanged and is still alive. Inspiring for many young people and also some older ;)

Thankful am I for what I received via Taizé, on my camino way in 2013 and on my walk back into my life when I returned home. It was not always easy, but it is good to move on into new paths of life, and don’t stand still. With help from above.
I am also thankful for the Clarissen sisters in Nijmegen who became my dear friends and who will walk with me on my way to Assise. And for many other friends, including you of course.

Read and walk with me on my way.

+++++

Twee jaar geleden kwam ik voor het eerst aan in Taizé in Frankrijk, lopend als pelgrim vanuit Nederland naar Santiago in Spanje. Een omweg van 1,5 maand, meer naar het oosten dan nodig. Maar ik kreeg hier geen spijt van. Taizé werd het hoogtepunt op mijn tocht. Een plek voor vrede, liefde en inspiratie.
Nu mijn eerste stappen zetten op een nieuwe pelgrimsweg naar Assisi, startend vanuit Taizé. Mijn gelopen camino verbindend met deze nieuwe tocht. Vanuit Frankrijk richting de alpen en daarover naar Italië, met Assisi in Umbrië als doel. Maar vooral een innerlijk reis waar ik mij opnieuw wil laten inspireren.

Een bijzondere verwoording via dierbare vrienden :

Pelgrimeren, is meer dan lopen
Lopen doet iets met een mens. Je komt in een ander ritme. Alsof er andere trillingen door het brein golven en er openheid ontstaat voor nieuwe inzichten en ervaringen. Obstakels in het denken of voelen smelten als sneeuw voor de zon. Het is alsof je niet alleen in een landschap onderweg bent maar ook in je hoofd en hart. Een lijf dat door het landschap reist is ook op reis in zichzelf. Niet alleen naar een tastbaar doel, een stad, kerk of klooster, maar ook naar een ervaring of inzicht in onszelf.

In Taizé ontmoet ik veel vrienden. En ik geniet van het samen zingen en stil zijn. In mei herdenken wij daar de geboortedag van Frère Roger, 100 jaar geleden. Zijn leven werd op een tragisch manier beeindigd, in augustus 2005. Het is indrukwekkend om te zien hoe deze kloostergemeenschap doorgegaan is en nog steeds veel betekend voor veel jongeren. Hen inspirerend een ook enkele oudere ;)

Dankbaar ben ik voor wat ik meekreeg vanuit Taizé, en vanuit mijn camino in 2013, en mijn weg terug mijn leven in, daarna. Het ging niet vanzelf, was niet altijd makkelijk, maar het is goed om in beweging te zijn, fysiek maar ook nieuwe paden in mijn leven in te slaan. En niet stil te staan. Met hulp van boven.
Dankbaar ben ik ook voor de vriendschap met de Clarissen zusters in Nijmegen die zo met mij meeleefde op mijn weg. En die nu weer mee lopen in mijn hart naar Assisi. En natuurlijk voor veel andere vrienden.

Lees en loop mee met mij op mijn weg.

• 17 Mei 2015 - 04:14

Peregrinofrans:

Bonjour Pélerin Hans,
    Je hebt wederom een prachtig pad uitgekozen!
    Geniet van elke stap...
    Bon Chemin,

• 17 Mei 2015 - 12:09

Wil:

Hoi Hans.
    Heel fijn te horen dat het goed met je gaat.

Het is nog al wat ,dat stuk lopen. Hoop dat het weer mee valt ..Wij wensen je nog een goede tijd.
    De H. Groeten van ons.

• 17 Mei 2015 - 15:43

Nel:

Fijne tijd, Hans! - of adventure and inspiration, closeness with Rabbi Yeshua.
    Thanks for being an inspiration for many, including me!

• 17 Mei 2015 - 19:36

Mieke Dik:

Dag Hans,
    Wat geweldig goed van jou, dat je deze pelgrimage gaat ondernemen. Dank voor je mooie woorden. Ik neem ze mee op mijn wandelingen.
    Ik wens je een goede tocht,
    Groeten, MIeke

• 17 Mei 2015 - 20:03

Zuster Marianne:

Zegen en alle goeds op deze tocht. In ons gebed zijn we met elkaar verbonden. Pace e bene!

• 18 Mei 2015 - 11:53

Martien Ravestijn:

Hans,
    Wat mooi om te zien dat je al wandelend verder gaat in je spirituele verdieping.
    Een geweldige reis teogewenst!
    Groet,
    Martien

• 18 Mei 2015 - 20:58

José Van Den Burg:

Verrast was ik met jou bericht. Ik wist niet dat je al zo snel weer plannen had om verder te pelgrimeren.
    Wat een mooi pad dat je gaat volgen. Ga je nu al direct richting Assisi of onderbreek je af en toe je tocht. Ik ga jou weer met veel belangstelling volgen, mocht het stil zijn van mijn kant weet dat ik toch geniet van jou verhalen. Ik wens jou alle goeds op jou tocht, groetjes José

• 18 Mei 2015 - 22:03

Hans 2 Hike:

Mooi om jullie reacties te lezen. Ook van jou José.
    Zeker nu het alweer een tijdje geleden is dat ik onderweg was. Toch weer mooi om dit te delen.

Voor alle duidelijkheid ik loop deze route dit keer niet in één keer naar Assisi ... iedere keer een etappe afhankelijk van de beschikbare tijd. Maar wel een heel bijzondere route voor mij.
    En echt een nieuw begin.
    De eerste 8 dagen vanaf Taizé heb ik nu gelopen, en ben ik nu weer thuis, alsnog aan het beschrijven.
    Dus lopen jullie nog even met mij mee de komende dagen terwijl ik mijn ervaringen in waarbenjij.nu schrijf :) Lekker verwarrend ? :) Maar deze 8 dagen gaven alweer een prachtige intense ervaring. Met bijzondere ontmoetingen. En toch ook weer zwoegen :) Kritischer inpakken voor als de alpen dichterbij komen.
    Daar lees je dus binnenkort meer over in mijn volgende reisbeschrijvingen van deze 8 dagen.
    Een warme pelgrimsgroet
    Hans

• 20 Mei 2015 - 12:42

Koos Koeman:

Dag Hans, mooi weer wat van je te horen. Mooie foto van jezelf: heel wat jonger geworden door je tochten. GroetYes, Koos.