Into the valley to the Abbaye des Dombes - Reisverslag uit Le Plantay, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu Into the valley to the Abbaye des Dombes - Reisverslag uit Le Plantay, Frankrijk van hans hike - WaarBenJij.nu

Into the valley to the Abbaye des Dombes

07 Mei 2015 | Frankrijk, Le Plantay

Day 5 Wednesday: St Cyr le Chatoux -> Ars 29 km, 347 m up and 770 down
Day 6 Thursday: down through the valley: 27 km
* Ars -> St Marcel en Dombes 18 km
* Villars les Dombes -> l'Abbaye des Dombes 9 km

Day 5: After a nice stay in St Cyr it goes a bit up and down, then a steep climb. Reaching the top of a hill at an old church. We are surprised by the wide view on the valley and the lakes. The next few days we will walk east through this valley (passing north of Lyon). We walk a long way down and follow now also the route of the red wine symbols and pass vineyards, and we end up in a beautiful nature puzzle path for children. Halfway we rest in the grass. The weather is good.
And then we end up in the busy world after all the small roads through the hills. What a difference, walking now through Villefranche-sur-Saône. We miss a few Assisi arrow symbols, so we need to seek our own way. But in the end we find the route again. And here we find another piece of grass to have a break near a prison, enjoying our lunch, with train and car noises behind us. Then it goes to the river and back up again. Through the fields we walk to Ars, where they remember Jean-Baptiste-Marie Vianney. In the 18th century, people came from far away to speak and pray with this priest. He must have been a remarkable man. But the glorification of him as a person in Ars is too much for me. I prefer to remember as he lived. I am impressed by a sister that gives food and drink to us, with so much love and humor in the Franciscan monastery, where we stay overnight. Her attitude makes a deep impression. In small things, she is big.

Day 6: The next day we set off for the l'Abbaye des Dombes north of our route, so we take after 18 km walking the train in St Marcel en Dombes. We drive 10 km in 10 minutes what feels weird. In Villars les Dombes we step out, admire the icons in the church, and hit the road again, by feet. Now no hills but still 9 km walking through a beautiful lake area. After the village of Le Plantay we see the Abbey far away. A community ‘Chemin Neuf’ lives there and are very busy rebuilding and developing their community life. And I am surprised when I see that they sell Dutch Trappist beer from Koningshoeven.We are warmly received and see many young people. I learn a lot more about their history, in the footsteps of Ignatius, started in the same period around 1940 out of the same dream as Frere Roger of Taizé. Focussed on unity and love, building bridges rather than fighting each other.

+++++

Dag 5 : Na een mooi verblijf in St Cyr gaat het nog wat op en neer, met nog even een flinke klim. En dan op de top van de heuvel, bij een oude kerk worden wij verrast door het wijds uitzicht over de vallei en de meren. Daar zullen we komende dagen doorheen lopen, oostwaarts iets ten noorden van Lyon, tot het weer omhoog gaat naar de alpen. Wij dalen honderden meters af naar de vallei en volgen even ook de route van de rode wijn symbolen en dalen af door wijngaarden, belanden nog in een prachtige natuur puzzel tocht voor kinderen. Halverwege nog even heerlijk onderuit in het gras. Het weer zit ons mee.
En dan belanden wij na al de kleine weggetjes door de heuvels, weer terug in de bewoonde wereld, wat een verschil, lopend door Villefranche-sur-Saône. Daar ontbreken Assisi richtingwijzer symbolen, dus even onze eigen weg zoeken. Maar uiteindelijk vinden wij de route weer terug. En ook daar vinden wij weer een stuk gras vlak bij een gevangenis, genieten van onze lunch, met trein en auto geluiden achter ons. Daarna gaat het verder de rivier over en weer omhoog. Door de velden lopen wij naar Ars, waar men Jean-Marie-Baptiste Vianney herdenkt. In de 18e eeuw kwamen mensen van ver om deze pastoor te mogen spreken en bidden. Hij moet een bijzonder man zijn geweest. Maar de verheerlijking van hem als persoon in Ars is voor mij wel teveel. Maar anderen beleven dit wellicht anders. Bussen vol mensen komen hier naar toe. Ik sta liever stil bij hoe hij leefde. En ik ben het meest onder de indruk van een zuster die ons met veel liefde en humor van eten en drinken voorziet in het Franciscaner klooster waar wij overnachten. Niet al de pracht en praal, maar haar houding maken diepe indruk. In het kleine is zij groot.

Dag 6 : De volgende dag gaan wij op weg naar de l'Abbaye des Dombes ten noorden van onze route, dus nemen wij na 18 km lopen de trein in St Marcel en Dombes. En zoeven 10 km in 10 minuten naar het noorden, dat voelt even raar. In Villars les Dombes stappen wij uit, bewonderen de bijzondere iconen in de kerk, en gaan weer op pad. Nu geen heuvels maar wel nog 9 km door een prachtig merengebied. Na het dorpje Le Plantay komt de Abdij inzicht. Een leefgemeenschap 'Chemin Neuf' is daar ingetrokken en flink aan het verbouwen. Het is een levendige leefgemeenschap. Wij worden hartelijk ontvangen en zien veel jongeren. En tot mijn verrassing verkopen zij daar trappisten bier uit de Koningshoeven abdij bij Tilburg. Ik leer veel bij over hun historie, in de voetsporen van Ignatius ontstaan in de dezelfde tijd (1940) en vanuit dezelfde droom als van Frere Roger van Taizé. Met een focus op eenheid en liefde, bruggen slaan inplaats van elkaar bestrijden.

• 17 Juli 2015 - 21:18

Koos Koeman:

Een foto zoals 'Together on te way' doet mij altijd denken aan Psalm 121 vers 5:
    "De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw Schaduw, aan uw rechterhand."
    Een tekst die mij vaak tot 'De Trooster' is (geweest).

• 18 Juli 2015 - 09:21

Ida Rutten:

wat een mooie verslagen en prachtige foto's Hans. Geniet ervan.
    piet maakt zijn aantekeningen steeds in een schrift en de foto's blijven op de stick of computer.
    Hij vertrekt 1 augustus vanuit Lausanne naar Rome. De via Francigena. Deze oude pelgrimsweg loopt van Canterburry naar Rome. Hij hoopt er begin september aan te komen, na 1100 km.
    Afgelopen week-end hebben jouw zoon en schoondochter zeer succesvol opgetreden in bakel.
    Mijn kinderen zijn hier als vrijwilligers actief bij betrokken.
    ik heb het optreden helaas niet gezien, omdat ik op ons kleinkind paste.
    Nog een goede tocht naar Assisie voor jullie drietjes.

• 18 Juli 2015 - 15:18

Hans 2 Hike:

Dank Koos en ook Ida.
    Piet is niet te stoppen Ida :) Ik heb bewondering voor al die pelgrimstochten die hij maakt. Nu binnenkort op weg naar Rome via een historische route. Met steun van al jullie adviezen ging ik ook op pad in 2013 naar Santiago. Hopelijk ook weer eens zo lang op pad. Nu zal ik genieten van iedere etappe verder samen naar Assisi.
    En op Trip to Dover ben ik natuurlijk apentrots :)