De toren van Tzum - Reisverslag uit Tjum, Nederland van hans hike - WaarBenJij.nu De toren van Tzum - Reisverslag uit Tjum, Nederland van hans hike - WaarBenJij.nu

De toren van Tzum

12 September 2012 | Nederland, Tjum

Even over Tzum (Tsjom), waar ik onderweg naar Jorwert doorheen kom.
Mooi verhaal van Ymkje die hier opgroeide.

Tzum heeft de hoogste toren van Friesland, 72 meter hoog. De spits meet 41 meter. De Johanneskerk (Johannes de Doper) is van de 12e eeuw. De toren is er in de 16e eeuw naast gebouwd. Het is een rijksmonument.
Het verhaal wil dat de inwoners van Oldeboorn (Aldeboarn) een hogere toren dan die van Tzum wilden bouwen. Om dat te kunnen verwezenlijken moesten ze de afmeting van de toren van Tzum hebben.
Op een nacht kwamen 2 personen uit Oldeboorn naar Tzum en beklommen de toren. Zij hadden een touw meegenomen om de hoogte van de toren te meten. Zij overnachten in een herberg. Die nacht heeft de waardin een groot stuk van het touw gesneden zodat de toren van Oldeboorn een aantal meters korter werd. Sindsdien worden de inwoners van Oldeboorn "torenmeters" genoemd en die van Tzum "lijntjesnijders".